Uitstroom advies - hoe af te lezen van iep?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 1 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
  2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.261
    113
    Voor iep staat dit beschreven, misschien heb je er wat aan.

3. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.495
    8.416
    113
    Waarom is het suf om het aan de leraar te vragen? Gewoon op het eerstvolgende tien minuten gesprek vragen, niks raars aan!

Ik zou dus juist niet op die IEP toetsen gaan zitten kijken, de leraar heeft een totaalplaatje, die weet ook wat je kind wel of niet aan kan, hoe ze met het werk om gaan, concentratie in de klas, etc, etc ,etc. Dat haal je niet uit zo'n toets.

merah, Jo79 en Sado vinden dit leuk.
  4. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Ik sta zelf voor groep 6 en heb net de IEP afgenomen. Heb je resultaten? Dan kan ik even voor je mee kijken.

Als je een juf een berichtje stuurt zal ze het je ook vast wel uitleggen! Maar er kan ook echt nog veel veranderen in 2 jaar!!

5. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Nee zeker! Kan van alles veranderen maar ben gewoon benieuwd hoe je het af kan lezen omdat het kind niet meer vergeleken wordt met het geniddelde zeg maar.. als ik de scores ben zal ik het delen

6. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik ben ook nieuwsgierig. Rekenen lijkt met 6m nog wel een plafond te hebben van 59. Bij mijn oudste zoon ging dat bij 6e pas verder doortellen. Bij mijn tweede zie ik nu hetzelfde plafond. Het is best lastig om in te kunnen schatten hoe de IEP gemaakt is.

7. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Ja de IEP toest of de doelen van dat half jaar beheerst worden en niet zoals cito wat de hoogste score is wat een kind kan halen op dat moment. Dus klopt dat er een plafond zit.

De gemiddelde groei per toets hoort 8 punten te zijn.

8. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Dus dan zou je bij 69, 66, 59 (plafond) met een gemiddelde groei uitkomen op vwo?

9. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    69 is de maximale score van een 1F toets (groep 6) voor taalverzorging. De ontwikkellijn om 2F einde van groep 8 te kunnen halen is op dit moment 53 alles daar boven betekent dus dat je op weg bent 2F te halen. 2F is havo als je dit op andere gebieden ook laat zien. 69 is dus gewoon echt heel hoog. Daarnaast is een 69 score gelijk aan bijna het einde van groep 7.

Max score van toets betekent dus ook dat er waarschijnlijk nog meer in het kind zit, dus kan nog hoger zijn (hoeft niet).

Zonnestralen vindt dit leuk.
  10. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Begin groep 6 is dat 76 voor lezen, wat echt heel hoog is want 80 is al 2F maar 76 is dus max score van de toets.

Voor rekenen is dat 59. Maar dat is nog geen F toets dus voor rekenen kan er nog geen hoge score behaald worden. Volgende toets wordt een F toets.

11. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    De ontwikkellijn van rekenen ligt nu op 55. Haal je dat, dan ben je op weg om in groep 8 1S te kunnen halen (havo).

De ontwikkellijn van lezen op 53 en die van spelling op 59.

Zit je kind op dit moment overal op of boven, dan is de kans groot dat er een havo/VWO advies uit komt. Mits deze lijn doorgezet wordt.

Ik hoop dat je hier iets mee kan!

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    69 ging inderdaad om taalverzorging. Waar hij zich bevindt zal dan later duidelijk worden. Heeft de 6e toets ook een plafond?

Mijn zoon in groep 7 heeft ook een score van 69 (7m). Dat is dan een aardige score voor een kind dat onvoldoendes tot krap aan voldoendes haalt voor spelling?

13. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Zeker. Die is voor spelling nog steeds op weg naar havo.

14. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Ja die heeft ook een plafond, maar die zal niet zo snel bereikt worden. Hierna zal een tot 2F toets worden aangeboden en die loopt bijna tot 3F en 3F doen we niet aan op de basisschool. Dat is echt voor op VO havo. Je moet streven naar een score eind groep 8 wat richting/over de 80 gaat.

15. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    De methode toetsen zijn overigens veel strenger dan de IEP. Ligt dus ook aan de methode. Staal is bijvoorbeeld een hele pittige. Dus slecht op de methodetoetsen betekent niet meteen slechte IEP resultaten. Vaak zie je wel enigzins een verband.

16. am1985

am1985 Actief lid

13 sep 2014
    165
    54
    28
    Mijn oudste dochter zit ook op de plafond scores. Bij lezen zit ze er boven en heeft ze een score van 76. En zie ik 2 versies toetsresultaten staan. Heeft de juf haar dan doorgetoetst op dat onderdeel? We hebben binnenkort een rapportgesprek, dan vraag ik het sowieso ook even, maar als hier IEP-kenners zitten is het ook fijn om alvast wat voorbereidende info te krijgen :)

17. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ze hebben een andere methode dan Staal. Maar de methode toetsen zijn op papier. De IEP is bij ons op de computer. Misschien werkt dat beter bij kinderen die zich lastig kunnen concentreren op school. Met de computer kan je ook gebruikmaken van een over ear nc hoofdtelefoon die redelijk wat geluid weg kan filteren.

18. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Dan is ze doorgetoetst.

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.824
    3.611
    113
    Ik vind de Iep echt helemaal niets, het is zo onduidelijk. Bij mijn oudste werd er nog ‘gewoon’ een CITO-score bijgehouden, we wisten daardoor al jaren min of meer op welk pad hij zat en konden dus al redelijk vroeg de juiste scholen e.d. bezoeken. Mijn middelste is veel grilliger qua resultaten en bij hem zouden we het juist heel prettig vinden om alvast een beetje richting te krijgen. We hebben nu eigenlijk nog geen idee richting welk niveau hij straks vermoedelijk gaat uitstromen, en dat vind ik toch wel echt achteruitgang t.o.v. voorheen. Hij zit in groep 7 en heeft nu 71-90-73 gescoord. Iemand hier die dit voor ons een beetje kan duiden (de juf is nl al sinds het rapport ziek, anders hadden we daar al lang aan tafel gezeten ;))?

20. Liselottt

Liselottt Actief lid

1 feb 2025
    316
    288
    63
    Vrouw
    Boven de 70 wil je zien eind groep 7 dus ik vermoed dat dit VWO gaat worden.

Deel Deze Pagina