mijn zoon is nu om precies te zijn 5 maand 1 week en 6 dagen hij is een maandje tevroeg geboren. maar ik kon volgens het cb gewoon met 6 maand met opvolgmelk beginnen, hoefde niks geen gecorrigeerde leeftijd of wat dan ook aan te houden, hij is altijd een hongerlapje geweest,heeft nooit ook maar 1 fles laten staan, hij zit nu op 4 flessen, 07.30/11.30/15.30/20.00 sochtends en savonds met 2 eetlepels rijstebloem, we mengen de voeding (bon bebe) standaart 2 schepjes en comfort 5 schepjes ( hij krijgt dus 210+7) tussendoor krijgt hij om half 11 fruithapje en om half 3 smiddags een liga met diksap en savonds rond 6 uur groentehap (wanneer wij ook eten) hij heeft het hier een tijdje heel goed op gedaan, maar sinds een week laat hij behalve de fles van 11.30 minimaal 70 cc staan !! nu waren wij van plan om helemaal over te gaan op comfort met opvolgmelk wanneer hij 6 maand is, maar nu heb ik toch het idee dat hij naar de 3 flessen wil,omdat hij dus 3 x 70 laat staan... dat is toch een fles wat hij laat staan, zouden we nu comfort tot 6 maand kunnen mengen met comfort vanaf 6 maand ..? dat hij langzaam een beetje went aan de opvolgmelk, want voor 3 flessen moet je toch aan de opvolgmelk zitten ??
Ik lees even mee omdat ik ook met deze vraag worstel. Mijn zoontje is 21 weken, ongeveer net zo oud dus en ook zo'n hongerlapje. Sinds ik geen nutriton (tegen het spugen) meer gebruik is ie ook minder lang verzadigd. En ik geef al 2 flesssen van 240 fortevoeding en 2 van 200 en 1 potje fruit en 1 potje groenten. Ik dacht juist dat opvolmelk meer verzadigde, dus dat zou in jouw geval juist toch minder wenselijk zijn? Dan zou ie nog minder drinken? Ik weet eigenlijk niet vanaf hoeveel maanden je over mag naar 3 flessen? ik denk dat je dan echt wel genoeg bijvoeding ernaast moet geven?
Opvolgmelk verzadigt inderdaad meer en je mag er ook minder van geven dan van zuigelingenvoeding. Geef je nu vier voedingen van 210 ml? Onze meid kreeg 's ochtends en 's avonds 210 ml en overdag twee voedingen van 180 ml. Hoe meer bijvoeding je geeft, hoe minder opvolgmelk nodig is. Je kunt pas een fles laten vallen als de bijvoeding als volledige maaltijd gerekend kan worden. Rond de 8 maanden stap je over op drie flessen, wat je afbouwt naar 1-2 flessen rond 1 jaar.
hij eet nu 100 gram fruit in de ochtend en 200 gram groente in de avond ik geef 4 flessen van 210+7 ja, ik had het hiervoor nooit anders moeten doen, dan werd meneer boos als hij ook maar een druppel minder kreeg zo met die groente en fruit krijgt hij ook al een tijdje, en heeft daarnaast altijd zijn volledige flessen gehad, vind het zo vreemd dat hij nu minder drinkt, @druif ik heb het idee dat hij naar 3 flessen wil, dat hij daarom laat staan, en als ik het verdeel over 3 dagdelen dat ik dan fles opvolgmelk geef zodat ik de fles niet hoef op te hogen maar eventueel zelfs naar 180 kan ofzo, en hij als hij 3 flessen krijgt, hij wel de fles leeg wil drinken, (maargoed dat kan ik natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen )
ik denk dat ik terug zou gaan naar flessen van 200 en verder gewoon nog even geduld hebben. Fae heeft ook een periode gehad dat ze een stuk minder dronk, maar na een week zat ze weer op haar oude hoeveelheid. Het kan dus ook een fase zijn.
ik hoop dat het een fase is :S dit is zoooo irri :S ontzettend vervelend tijdens het drinken van de fles en heel bewegelijk en steeds laten staan :S
t kan best een fase zijn hoor! Heel herkenbaar. En dan denk je te weten dat ie andere hoeveelheden moet krijgen of meer of minder van dit of dat en dan een paar dagen later draait ie weer alles om... Sinds 3 dagen drinkt mijn zoontje 's morgens zo weinig, of nou ja weinig: 180 ipv 240cc en dat na een nacht met 12 uur zonder voeding?! Maar overdags dan wel weer eerder komen vanwege honger?!
ik ben toch over gegaan naar opvolgmelk, over 2 weken word mijn ventje 6 maand, dus ik dacht. ach die 2 weken zullen wel niet veel verschil maken, we zitten nu dik 3 dagen op opvolgmelk, eerst vond hij het helemaal niet, toen 4 om 2 gedaan, 4 scheppen 0-6 maand en 2 scheppen 6-12 maand, dit vond hij goed te doen, daarna omgedraait 4 scheppen 6-12 en 2 scheppen 0-6 maand vond hij ook prima, en gister kon hij gewoon 6 scheppen opvolgmelk, (het is nu dus 180 cc) hij drinkt nu alle flessen weer leeg,en hij lijkt ook meer tevreden, vanochtend werd hij om half 6 wakker ,, maar na een schone luier heeft hij verder geslapen tot 8 uur, en toen wij de hij de fles nog niet eens, om half 9 heeft hij de fles weer gekregen.
Dat klinkt goed! En dus 200 ipv 240. slim idee om te mengen! Dat zal ik onthouden. Ik begin nog even niet. Bij kij was heteen fase denk ik. Ik zit nu weer op 4x 200cc. Wel met rijstebloem in de l;aaatste fles en 1 potje fruit en 1 potje groenten. Af en toe komt ie wel wat eerder, maar als ik zn laatste fles rond 19 uur geef dan slaapt ie ook goed door tot 7 uur. Maar misschien begin ik 1 week van te voren met gemengde veoding zodat ik met 6maanden over ben op opvolg melk. Merk je beter verzadiging? Jij gebruikte comfort voeidng, is dat hetzelfde als hypo allergeen? Ik gebruik forte, maar ik probeer wel eerst standaard opvolgmelk omdat het sowieso beter verzadigd.
volgens mij is het niet zoiets als hypoallergeen, het is eigenlijk tegen spugen en darmkrampjes, het heeft hem wel geholpen om te mengen, zo heeft hij aan de smaak kunnen wennen, en nu drinkt hij zo de flessen leeg, vandaag heeft hij ook nog maar 2 flessen gehad.... hij komt vandaag op 3 flessen, ik merk wel degelijk meer verzagigdheid (ofzoiets) bij hem
Mss een gekke vraag, hoor.................. Maar geef je die zo (dus dat ie hem opsabbelt zeg maar), of maak je het fijn en meng je dat met het sap? Mijn tarzannetje krijg dit dus nog niet, maar wil er wel mee beginnen, vandaar.
Voeding tegen spugen is wrs lichter verteerbaar. Misschien daarom ook beter om te mengen voor het wennen. Ik gebruikte dus forte voeding, dus hoop dat de standaard variant opvolgmelk ook genoeg verzadigd. ga in elk geval eerst dat proberen. Ik heb nog een pak liggen van de jonge gezinnenbeurs!