Willen de ervaren mama's even kijken! Schema 6 maanden

Discussion in 'Flesvoeding' started by Dora en Boots, Jul 26, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Onze meid krijgt nu opvolgmelk.
    Schema is nu zo:
    7.00 fles 180/6
    10.00 fruit ongev 100 gr
    11.30 uur fles 180/6
    14.00 beetje fruit met 1/2 liga + thee
    15.30 uur fles 180/6
    17.00 uur groenten (half potje)
    19.00 uur fles 180/6

Eigenlijk moet er dus een fles af, vandaag geprobeerd die van 15.00 uur eraf te halen. Nou gieren...Komt dat vanzelf? En moet ik nog iets anders geven?
    Die twijfels altijd....

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou dat is een mooi schema hoor. Alleen die liga is naar mijn idee echt overbodig. Tussendoortjes zijn pas nodig wanneer kindjes goed eten (150-200gram fruit /groenten) en de flessen eruit gaan.
    De bedoeling is uiteindelijk drie eetmomenten op een dag met 2-3 tussendoortjes: ontbijt-lunch-avondeten.
    Dan krijg je in jouw geval bijvoorbeeld:
    7:00 ontbijt (pap. 180ml/6 + bambix, fijne granen vanaf 6 maanden)
    10:00 fruit (tussendoortje)
    12:00 lunch: boterham oefenen + thee
    15:00 fles 180ml/6
    17:30 groenten
    19:00 fles 180ml/6

Om 12:00 zou je nu de boterham kunnen oefenen naast een fles. En dan hoe beter de boterham gaat, steeds minder melk geven. Vaak gaat dat wel vanzelf. Wel eerst de boterham geven want als ze de melk zien... tja, dan komt er vaak van die boterham niet zo veel terecht.
    Flessen hoeven er niet direct af... ze worden vervangen door ander eten en met de hoeveelheid die jouw kindje nu nog eet is dat nog niet aan de orde.. Maar kijk eens wat er gebeurd als kindjes vezels gaan eten (pap / brood) en samengestelde maaltijden (groenten + aardappel/rijst/pasta + vlees/vis/gevogelte)

3. Dora en Boots

Dank je voor de reactie!
    Kreeg op het cb niet helmaal duidelijk hoe het nou moest...
    Zij had het ook over een toetje en brood pas met 7 maanden.
    Ga in ieder geval die bambix ophalen en als het kan met brood oefenen. Hoe begin ik met brood? Eerst een korstje en dan kleine stukjes o.i.d?

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Brood wordt vaak pas aangeraden vanaf 7 maanden omdat je dan met 6 maanden start met pap (vezels). Dat heb ik ook gedaan alleen vond ik het na 2 weken wel welletjes en is meneertje brood gaan eten (en pap). Let wel, sommige kindjes hebben wat meer moeite met vezels dus ik zou eerst uitproberen met de pap.

Als je dan met brood begint.. tja, de een zegt de korsten, de ander juist niet. Het is een beetje wat je zelf vindt. Probeer in ieder geval te ontspannen. Heel veel kindjes kunnen direct goed brood eten, anderen zijn wat langer aan het oefenen. Maar hoe meer gespannen mama is, hoe langer het meestal duurt. Gebruik brood wat niet supervers is (een dag oud bijvoorbeeld), dat plakt minder!
    Een toetje heeft je kindje ook nog niet nodig, krijgt voldoende zuivel binnen met die flessen. Als er flessen afgaan, dan wel een toetje geven na de warme hap (bijvoorbeeld (volle) yoghurt of kwark (daar hoeft verder niets in) begin met 50ml en breidt uit naar 100ml

5. Dora en Boots

Bedankt!
    Hier kan ik wat mee, dan stop ik met de liga en houdt ik het eerst op de fles.
    Eerst pap en dan brood proberen. Lastig soms hoor! Pff

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hartstikke! Maar kijk maar gewoon goed naar je kindje dan komt het allemaal wel goed (en af en toe lees je gewoon even hier... ;))

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ze krijgt zeker nog geen 6 maanden potjes? Die zijn groter en voedzamer, dus dan gaat het denk ik makkelijker om die vierde fles af te bouwen. Je kunt het wellicht in stappen doen. Eerst de helft eraf halen en dan helemaal. Toen wij hier meer fruit gingen geven 's ochtends, gaven we ook de middag fles later en toen ging die derde fles van 4 uur er makkelijk af.

8. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Inderdaad best lastig! En vooral als je op het CB niet echt duidelijkheid krijgt over wat je het beste kunt doen. Had ik ook met de 6 maand-controle (toen was ze al bijna 6,5 maand). Met de 7,5 maand-controle raadde de wijkverpleegkundige me aan om 's middags fruit te geven i.p.v. 's ochtends en sindsdien hoeft ze 's middags geen fles meer en gaat het brood eten (wat echt niet lukte 's ochtends, na het fruit) ook een stuk beter. Dus misschien is dat ook nog een idee?

9. Dora en Boots

Ze krijgt nu net de 6 maanden potjes, maar wil er nog niet echt veel van eten. Dat van het fruit in de middag is ook een goed idee!

Share This Page