Zwangerschapsdiabetes en dieet

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Maasje, 31 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maasje

Maasje Actief lid

3 okt 2016
    133
    57
    28
    Hoi allemaal,

Sinds 25 weken zwangerschap weet ik dat ik diabetes heb. Dit was goed te controleren met een dieet en hoefde ik niet doorverwezen te worden naar het ziekenhuis. Sinds een paar weken schommelen mijn waardes toch wat meer. De hoogste waarde wat ik heb geprikt is 8,6. Nuchter is mijn waarde altijd heel netjes. Meestal tussen de 4,0 en 5,5. Ik ben zelf een beetje aan het proberen gegaan met mijn voeding en vaak prikken en ik had een voedingspatroon gevonden die voor mij werkte. Ik zat wel op het randje vaak na het eten. Maar nooit boven de 7,0. Nu ben ik toch doorgestuurd naar het ziekenhuis en naar een diëtiste wat ik ook wel snap omdat er toch wel een hoge waarde tussen zat.

Nu ben ik gisteren bij de diëtiste geweest. Zij heeft me een schema mee gegeven met het aantal koolhydraten in een product en het aantal koolhydraten dat ik mag eten per maaltijd of tussendoortje. Ik mag dus zelf kiezen wat ik eet, als ik me maar aan het aantal koolhydraten hou. Nu heb ik dat vanmorgen natuurlijk netjes gedaan want ik wil graag dat mijn kleine het goed doet en zo min mogelijk last heeft van mijn schommelingen in glucose. 2 uur na het eten heb ik even geprikt om te kijken hoe ik op dit dieet reageer en mijn waarde was 7,5. Ik snap er echt helemaal niks van. Ik heb minder gegeten dan normaal. En iets minder koolhydraten dan is voorgeschreven omdat dit zo uit kwam.

Zijn er meer dames met zwangerschapsdiabetes die dit hebben gehad? Reageerden jullie ook minder goed op het dieet van de diëtiste? Wat hebben jullie toen gedaan? Ik snap dat het vanmiddag weer anders kan zijn en ik ga ook zeker weer prikken na de lunch. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe anderen hier mee om zouden gaan.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Anders vraag maar raak natuurlijk!

2. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Wat heb je gegeten en gedronken dan na die waarde van 7,5? Wat doe je normaal gesproken na de maaltijd? Beweeg je? Misschien is dat anders geweest met die 7,5 waarde?

3. Maasje

Maasje Actief lid

3 okt 2016
    133
    57
    28
    Ik heb knäckebröd gegeten met kaas. De diëtiste gaf aan dat dat beter was als ontbijt dan een paar plakken brood. Normaal eet ik brood met halva jam en dat gaat altijd prima. Maar dat mocht dus niet meer. Qua lichamelijke beweging mag ik jammer genoeg niet te veel omdat ik artrose in mijn heup heb. Anders kom ik in de avond niet meer van de bank af en slaap ik niet door de pijn. Ik probeer wel in huis een beetje bezig te blijven zodat ik niet stil blijf zitten. Dus eigenlijk heb ik hetzelfde gedaan als normaal. Alleen mijn voeding is anders.

Ik ga straks nog even weer contact opnemen met de diëtiste want mijn waarde bleef de hele dag te hoog jammer genoeg.

4. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Dat is helaas een hoge waarde na een cracker. Had ook zwangerschapsdiabetes, maar dan was mijn waarde rond de 5 na een cracker.

5. Maasje

Maasje Actief lid

3 okt 2016
    133
    57
    28
    Wauw dat is netjes na het eten! ik heb nu overlegd dat ik mijn eigen dieet weer aanhoud omdat dat veel beter ging dan die van de diëtiste. Ze vonden het wel heel vreemd maar het was beter om mijn eigen weg te vinden dan.

6. JG1986

JG1986 Bekend lid

10 apr 2017
    652
    243
    43
    Hier ook een zwangerschapsdiabeet. Het was bij mij echt even uitvogelen wat ik wel en niet kan eten, heb me in de eerste paar weken heel vaak geprikt om te checken hoe ik op bepaalde voeding reageerde. Ik kan er echt geen peil op trekken, ik zat op 6.7 na een afhaalpizza, en 8.7 na 2 boterhammen met kipfilet, terwijl ik een dag later na diezelfde boterham weer prima op 6.5 zat.
    Gelukkig groeit ons kindje goed, zit prima binnen alle gemiddeldes...
    Succes!

7. Maasje

Maasje Actief lid

3 okt 2016
    133
    57
    28
    @JG1986 Dat ben ik nu ook aan het doen. Veel prikken inderdaad. Maar toch schommelt het heel veel. Ik snap er soms niks van!

Wat fijn dat jullie kindje goed groeit! Dat is het belangrijkste. Hier groeit ze gelukkig ook nog heel goed, dus dat is wel heel fijn! Ik hoop dat ik het zo vol kan houden.
    Dank je wel! Jij ook nog heel veel succes!

Deel Deze Pagina