Hoe dit aanpakken met de buren?

Discussie in 'De lounge' gestart door missle, 8 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Naar aanleiding van een opmerking van de buurvrouw nu net zou ik wel wat advies kunnen gebruiken hoe we dit aan kunnen pakken.

Onze buren (nog geen kinderen en jong) hebben ongeveer om de week vrienden over de vloer en dan wordt er harde muziek gedraaid tot 4.00u 's nachts als er niets van gezegd wordt. Roken doen ze in de tuin met hard praten (onder invloed van alcohol) en soms dan de achterdeur open zodat de muziek nog extra goed te horen is. Dit zijn geen verjaardagen, want verjaardagen komen ze juist wel melden dat ze een feestje geven. Wij liggen er wakker van en de kinderen zijn er ook al vaker wakker van geworden.

We hebben inmiddels al meerdere keren 's nachts gevraagd of de muziek zachter kan en dan gaat het ook wel zachter. Ik heb al een keer met de buurvrouw overdag een gesprekje gehad over dat we er last van hebben en of ze met me mee wilde komen luisteren hoe de harde muziek die op dat moment ook aan stond, bij ons in huis te horen was, dit mee gaan luisteren werd afgeslagen.

Maar toen de buren nu net thuis kwamen met een krat bier zag zij mijn man door het raam en toen werd er door haar cynisch gezegd "oohjee hij heeft de krat al weer gezien". (raam open, dus goed hoorbaar)

Maar ik wil dus niet zo een zeik relatie met de buren dat ik steeds opnieuw moet gaan vragen of de muziek zachter kan en dat het dan zachter gaat. (ik wil gewoon volwassen buren zijn en geen moeder die tegen pubers iets moet zeggen over de muziek :cool:) En als het verjaardagen zijn dan doe ik ook echt niet moeilijk, dat moet gewoon kunnen. Maar dit is dus ongeveer om de week te doen...

Hoe zouden jullie verder gaan hier? De buren aanspreken dat we de opmerking gehoord hebben en weer het gesprekje hebben dat we er overlast van hebben? Of hebben we het nu vaak genoeg gevraagd/aangegeven en bellen we de politie voor geluidsoverlast? Mijn man is voor de politie inschakelen, ik twijfel maar ben het wel beu.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou als jullie vanavond naar bed willen en last van ze hebben, gewoon weer gaan aanbellen en vragen of het zachter kan (tenzij je al om 19u in je bed ligt ;) maar zo rond 23u ofzo...). Als ze dan niet zachter doen, gewoon even de wijkagent bellen. Ik snap dat je je volwassen wil opatellen, maar met zeer regelmatig feestjes tot 4u en zulke flauwe opmerkingen zou ik er wel klaar mee zijn. Dus telkens gewoon 1x vriendelijk vragen wanneer je last hebt, daarna wijkagent bellen.

3. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Maar het is nu al een gewoonte eigenlijk dat de muziek alleen zachter gaat als wij het aangeven en anders niet. Als ik dat ga doen als we naar bed gaan dan is het alleen verschuiven van het moment naar iets vroeger, maar dat komt nog steeds op het zelfde neer dat het van ons moet afhangen dat zij verantwoord met hun muziek omgaan. Dan ben ik nog bij wijze van de moeder die tegen de puber gaat zeggen dat het bedtijd is :(

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou vanaf nu in ieder geval een dagboekje gaan bijhouden met wanneer je last hebt van hun muziek in de avond en nacht plus wanneer je hen vraagt de muziek zachter te zetten en hoe ze daar op reageren.

Je buurvrouw vertellen dat je haar gekat gehoord hebt zou ik niet doen. Je weet nu in ieder geval hoe ze onderling over jullie praten. Helaas voor jou zijn het dus een stelletje pubers.

Voordat je de politie inschakelt zou je eens kunnen overleggen met andere buren in hoeverre zij er ook last van hebben. Als de hele buurt het verder normaal blijkt te vinden, dan woon je blijkbaar in de verkeerde buurt.

5. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Nee, het ligt gelukkig niet aan de buurt waar ik woon, eigenlijk wonen hier alleen maar gezinnen met jonge kinderen. Alleen hebben wij het dan iets minder getroffen met onze buren aan 1 kant. De buurman aan hun andere kant van de muziek is een vriend van de buurman, dus geen 'overlegmateriaal' zeg maar... Onze buren aan de andere kant horen de muziek niet helaas, anders hadden we nog gezamenlijk er wat van kunnen zeggen.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nah, dat anderen misschien geen last hebben maakt de klacht van TS niet minder valide.

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat klopt, maar je wilt niet dat de hele buurt boos op je is omdat zij het er niet mee eens zijn dat je de politie hebt gebeld.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, dán woon je in de verkeerde wijk idd ;) Maar kan me goed voorstellen dat wij bv last zouden kunnen hebben van onze directe buren, maar de rest van de straat niet, puur omdat ze echt direct naast ons wonen dus.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik zou een (laatste) gesprek aangaan met de buren. Duidelijk uitleggen wat de klachten zijn, dat jullie dit al vaker hebben aangegeven, maar dat jullie je niet gehoord voelen.
    Aangeven dat als zij niet willen meewerken aan een oplossing (dus komen luisteren hoe hard het doorklinkt of zelf de muziek zachter houden), dat je dan de politie belt als het weer de spuigaten uitloopt.
    Zo speel je open kaart, geef je ze de gelegenheid om mee te werken.
    Daarna zou ik het loslaten in die zin dat ik dus niet meer zou proberen zelf de buren te corrigeren. Heeft geen zin, dus kost alleen maar energie. Politie bellen en hun het op laten lossen.
    Dagboekje bijhouden voor 'je weet het nooit' met data en tijden dat het weer 'mis' was.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Misschien voor de volgende keer een idee.

"Inderdaad buurvrouw! Het zou fijn zijn als je mij vanavond de wandeling naar je huis bespaard en vanaf 11 uur de muziek gewoon zachter zet." Sluit raam en gaat verder waar hij mee bezig was.

De buren hebben de toon met die opmerking, die zogenaamd niet voor jullie oren bestemd was, namelijk al gezet. Als je er nu op terugkomt dat je het gehoord hebt was het hoog waarschijnlijk "grappig" bedoelt.

Tevens zou ik een logboek gaan bijhouden vanaf hoe laat het begint, hoe laat het eindigt, en hoe laat jullie er geweest zijn. Nadat jullie geweest zijn en het stopt bijvoorbeeld niet kan je altijd de politie bellen.

11. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Dit zou ik ook doen, maar het is toch van der zotte als je elke keer naar de buren kunt lopen voor hun muziek.
    Wij hebben een huurwoning en in het reglement staat dat wij na 22:00 geen geluidsoverlast mogen maken.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Exact.

Ik heb het bij onze vorige buren ook zo gedaan. Plus geluidsopnames van de harde muziek en hun reactie op de vraag van ons of de muziek zachter kon. Eerst normaal proberen te vragen, toen een dagboekje bijgehouden met wat wanneer gebeurde en toen de politie erbij gehaald. Geluidsopname laten horen. Ze zijn naar de buren gegaan en zijn nog 2 x geweest voor ze door hadden dat er proces verbaal opgemaakt ging worden, de politie een dossier van ze opbouwde en dat naar de gemeente ging als ze door gingen.
    Bij ons begonnen ze ook als we in de tuin zaten keihard te roepen dat ze de stomste buren van Nederland hadden enzo.
    Ik had de politie veel eerder in mogen schakelen, want overlast is overlast en dit was echt dagelijks. Ik was me er niet van bewust dat dat ook geldt tussen 7.00en 22.00 uur.
    De politie raadde ons af om nog met ze te praten, aangezien er niet normaal mee te praten viel. We mochten gewoon gelijk bellen.
    Het hielp wel. Eindelijk kon ik weer normaal slapen.

13. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Nou, de muziek is aangegaan nu net op standje discotheek. Nu eens gaan bedenken wat we er mee moeten... :( Helaas een koopwoning, dus geen woningbouw die iets voor ons kan betekenen.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zou niet eens meer vragen of het zachter kan, dat mogen ze na zoveel keer wel weten. Het interesseert ze niets, ze vinden jullie zeikerds, tja, binnenkort maar contact opnemen met de wijkagent.

15. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Dit!
    Duidelijkheid en eerlijkheid is het beste. Ik zou als ik jou was nu gewoon na 22:00 meteen ernaartoe gaan om het uit te leggen. Als ze het te vroeg vinden en het niet willen doen dan zou ik de wijkagent bellen. Wie niet luisteren wil moet maar voelen zei mijn ma altijd vroeger:p

16. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Kun je morgenochtend niet keihard de muziek aanzetten, terwijl ze hun kater aan het uitslapen zijn en dan zelf weggaan? Wel even andere buren inlichten natuurlijk. Wel een kinderachtig snood plannetje. Maar blijkbaar werkt t niet op een volwassen manier.

17. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Dit of heel irritant om 08.00 uur 's ochtends met de hogedrukreiniger de straat schoonmaken :cool:
    Erg kinderachtig hoe hun reageren. Ze wonen nu eenmaal niet in een vrijstaand huis midden op de hei dus ze zullen zich aan moeten passen aan hun omgeving.

Ik zou sowieso na 22.00 uur de politie bellen en zeggen dat je overlast hebt.

18. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
  19. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    En ik zou de geluidsoverlast ook proberen op te nemen. Zelf bij het filmen/geluidsopname even datum en tijdstip benoemen zodat later duidelijk is wanneer het is opgenomen.

20. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Jou openingspost had ongeveer ons verhaal kunnen zijn. Op een gegeven moment heeft mijn vriend bij het voor de zoveelste keer moeten klagen gezegd dat hij het niet leuk zou vinden als hij de politie ervoor zou moeten bellen. Sinds dien uberhoupt geen feest meer gehoord hiernaast. Dat was een ruime maand geleden.

Deel Deze Pagina