Dank voor de vele reacties. Ik lees dat 'loslaten' het meest effectief blijkt. Zelf opscheppen ga ik uitproberen! Zelf smeren: dan moet ik waarschijnlijk om 6 uur op staan wil ze de boterham vóór school binnen hebben Het meest moeite met het accepteren van dat ze slecht zou eten is, dat ze er chagrijnig van wordt. als ze om 12 uur van school komt, merk ik na het eten echt een opleving van energie. het is ook niet echt dreigen maar oorzaak-gevolg. Maar onze dochter kopieert het met een negatieve wending en dat doet ze denk ik doordat wij het ook zo doen.
Zelf de keuze laten maken. Straf maakte op mijn dochter alleen maar indruk als ze geen tv meer mocht kijken. Misschien kun je hier wat mee. Wij hebben de afspraak gemaakt m 19.00 uur ga je op bed. Het is nu 18.00 uur. Als je even door eet (of überhaupt eet) dan kun je nog tot 19.00 uur tv kijken. Eet je niet door blijf je gewoon tot 19.00 uur aan tafel en ga je gelijk door naar boven. Verder gaven we er geen aandacht aan. Zeuren werd genegeerd. Wij schepten echt kleine beetjes op zodat ze ook eens trots kon zijn op zichzelf als ze het wel op at. Ze heeft er er eigenlijk maar 1keer op aan laten komen, toen Was het huis te klein! Nu is ze 6.5 en eet ze vaak een vol bord en lust bijna alles!
Ik las laatst een artikel waarin de volgende tactiek werd gebruikt: voor de kinderen werd voor het avondeten iets gekozen dat ze altijd aten en als ze het gewone eten niet lekker vonden dan mochten ze dat. Dit was iets wat ze wel altijd aten, maar wat niet hun favoriete voedsel was. En het was iets wat voor het grijpen staat (als voorbeeld werd witte bonen in tomatensaus genoemd) en waar je eigenlijk nauwelijks iets voor hoeft te doen. Wat je daarmee creeert is dat het veiliger wordt om iets te proberen en als ouder heb je toch het gevoel dat je kind iets binnen krijgt. Ik doe dit zelf overigens niet, dus geen idee of het werkt of niet Heb er wel goeie dingen over gehoord. Ik heb het gewoon los gelaten op die leeftijd, ik stimuleerde proeven en we deden ook eetspelletjes maar ik ga niet dwingen of dreigen (overigens vind ik dat 'geen snoepje als je niet genoeg hebt gegeten' geen dreigement hoeft te zijn, maar het wordt vaak wel zo gebracht). Ik zorgde wel dat er altijd genoeg dingen op tafel stonden die hij wel at. Nu zijn we 4 jaar verder en wordt er al veel meer gegeten. Dit is echt ook een fase Voor wat betreft zeuren om iets lekkers, dan zou ik zeggen: je mag iets gezonds (groente, fruit, boterham oid). Het zeuren om iets lekkers kun je ook beperken door 1 snoepmoment per dag in te lassen. Ik ken iemand die dat doet en die zegt dan gewoon: je mag om 3 uur iets lekkers, het is nog geen 3 uur. Dan beperk je het snoepen en koppel je het los van het gewone eten.
Weet je wat het ook is? Kinderen moeten ook nog leren hoe het allemaal werkt met eten en kunnen niet helemaal overzien dat als ze op dat moment niet eten ze op een ander moment honger hebben. Ik vind ook dat ze daar nog fouten in mogen maken. En dat ze daar dan niet voor gestraft hoeven te worden. En kinderen hebben niet altijd honger op het door ons bepaalde moment van de maaltijd. Omdat ze dan bezig zijn of vanwege andere redenen. Het is nmm niet verkeerd om dat ritme ook een beetje te volgen.
Mijn oudste en jongste zijn moeilijke eters. Mijn dochtertje eet, op gebakken aardappels na, alles. Mijn jongste is ook nog gek op fruit, dus maak ik me ook niet gelijk zorgen om. Mijn oudste is een ramp met eten. Wij hebben nu een nieuwe tactiek. Hij schept zelf zijn eten op en daarin laten we hem helemaal vrij. Ik dacht eerst dat hij dan nooit meer groente zou eten, maar dat is niet zo. Als we iets eten wat hij niet lekker vindt, zoals broccoli, neemt hij 1 stronkje. Eten we bijvoorbeeld boontjes of spinazie, dan neemt hij een volle lepel.
Onze dochter eet goed...probeerd alles maar vindt niet alles lekker dat kan ik lus ook niet alles..... Eet wel alles van fruit. Ik heb me nooit druk gemaakt om het eten en heb al helemaal geen zin in gedoe aan de eettafel. Geen honger dan niet. Soms heeft het ook een reden dan heeft ze op de naschoolse om 4 uur een zak chips leeg gegeten. Tja logisch dat ze dan niet veel honger heeft. Ze weet wel dat ze pas na een boterham smiddags een snoepje mag. Als ze thuis is. Smorgens geen honger? Dan niet.....ik eet ook niet zo vroeg krijg het echt niet weg, ik eet zelf rond 9 uur voor het eerst. Dochter op school rond 10 uur tussendoortje en 12 uur boterham. Ik zou er niet te veel druk op leggen, tijdens het eten gewoon gezellig kletsen hoe het op school was, nieuw liedje geleerd? Ondertussen eet ze. Geen honger dan niet, fruit wil ze altijd na het eten
Onze oudste ook de eerste jaren continu strijd gehad. We hebben alles los gelaten! wij bepalen de eetmomenten en zij bepaald of en hoeveel ze eet. Als ze niet ontbijt krijgt ze rond 10uur wel fruit etc. Maaltijden zijn hier inmiddels weer fijne maaltijden. Achteraf bleek onze oudste van veel voedingsmiddelen buikpijn te krijgen. En als ze buikpijn heeft wil ze liever niet eten, dus ook niet wat ze wel lekker vind... Ik ben daarom blij dat we het op tijd hebben losgelaten.
Hier ook zo. Mijn oudste is waarschijnlijk net als ik ook overgevoelig/allergisch voor veel dingen. De jeugdarts op school gaf aan dat kinderen dat vaak ook heel goed zelf al aan kunnen geven en dat ze je best mag volgen (als ik dat helemaal zou doen at mijn oudste alleen patat/pizza, maar je snapt vast wat ik bedoel).
Herkenbaar Wij zitten er ook al 1,5 jaar in.. Wel lekkers willen en honger hebben maar de warme maaltijd, ho maar. Zelf met de ha hierover gesproken omdat het mij frustreerde maar die gaf al aan dat dit een periode is en er niet teveel aandacht aan moest schenken, maak het alleen gezellig en maak het geen straf of drama. Wij zitten zo wie zo elke avond aan tafel met de tv /radio uit, en praten altijd onder het eten over vanalles ( dag doornemen etc) Heb zelf eigenlijks nooit drama ervan gemaakt maar hebben nu wel zoiets dat onze zoon van elk product twee hapjes moet nemen. Ook al zit hij dan 1 uur aan tafel. Ik moet dan ook zeggen dat dit hier wel helpt, we hoeven dit niet elke dag meer uit te leggen en hij begint steeds meer hapjes te nemen en dus soms de hele bord leeg. Dit is natuurlijk niet bij.. patat,pannenkoeken,nasi/bami, ovenschotels etc want dit vind hij heerlijk