Eetdrama,draaibaarKinderbord?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaChantal, 7 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Hallo dames!

Even een vraagje..
    we zitten met hetvolgende, onze dochter is laatste weken een zeer trage eter (uur - 1,5 uur over 2 boterhammen/avondeten)
    nou kwam manlief gister thuis en zei dat er een bord verkrijgbaar is die je kan draaien om er een soort spel van te maken.. zouden 3 vakjes in dat bord zitten en een soort draairand o.i.d. en als het pijltje dan bij bv groenten komt moet je daar een hap van nemen.

Weet iemand waar je zoiets kan krijgen??
    Of een ander idee om haar goed te laten eten?

Hebben al wekkertje geprobeerd (binnen 20 min bord leeg eten,anders bord weg) en niet goed eten, is geen toetje en niet meer naar buiten..
    maar t interesseert dr niet.
    Ook als we geen aandacht geven,eet ze ook niet.
    Als we niks zeggen, eet ze maar 1 hapje.

2. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik zou haar een tijdslimiet geven voor het eten. 15 minuten, en als het dan niet op is, jammer dan geen eten. Ik denk dat ze na twee dagen honger lijden wel sneller gaat eten.
    Ik vermoed dat het uitproberen is?? Hoe ver kan ik gaan met treuzelen voordat papa en mama doorpakken?? Ik zou haar dan niet als beloning een speelbord geven, wordt het alleen maar leuker van om te treuzelen.
    Oh lees nu dat je dat al geprobeerd hebt. Ik zou het gewoon blijven volhouden. Onze dochter (2,5) eet ook erg slecht op het moment, soms alleen maar een toetje. Maar ik ga haar niet belonen door haar iets leuks te geven. Er komt een moment dat ze wel weer gaat eten. Geen strijd van maken en duidelijke afspraken. En consequent blijven.

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    #3 MamaChantal, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt: 7 jun 2011
    hebben we ook gedaan, maar interesseerd haar niet dat ze dan niet eet...

4. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn dochter eet de ene keer razendsnel, de andere keer treuzelt ze enorm.
    Als papa, mama en broer klaar zijn, en ook al een toetje hebben gehad, en zij eet nog steeds heel langzaam of niet meer, dan haal ik haar van tafel. Geen idee hoe lang het dan duurt (15 min vind ik zelf te kort, het hoeft niet hap slik weg naar binnen, hou zelf ook wel van wat langer tafelen). Ik was haar handen en gezichtje en zet haar op de grond. Loopt ze meteen terug naar tafel, dan wil ze nog verder eten. Ik geef haar dan nog een toetje. Dat gaat meestal razendsnel.
    Gaat ze naar de woonkamer om te spelen, dan heeft ze blijkbaar genoeg gehad. Bordje leegeten hoeft van mij niet.

Nou heb ik het wel over een veel jonger meisje dan jij, maar m'n 3 jaar oude zoon doet dit ook niet. Die is meestal als eerste klaar (maar moet dan blijven zitten tot wij ook klaar zijn).

Hoe meer aandacht je aan het getreuzel geeft, hoe leuker het is. Negeren dus, en als je vindt dat het lang genoeg heeft geduurd ruim je de tafel af. Dan eet ze maar weinig. Kunnen ze wel tegen hoor, als ze gezond zijn.

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Maar eet ze dan constant tijdens dat uur. Of krijgt ze dan nog niks binnen?
    Ik zou er echt tureluurs van worden en haar toch echt maximaal een half uur geven en dan evt overgaan op het toetje. Ik weet niet hoe lang jullie dit al geprobeerd hebben, maar na een paar weken is ze misschien wel door deze fase heen. Tjah, en anders heeft ze waarschijnlijk geen honger?? Enne, houd het bij 3 maaltijden en hooguit 1x tussendoortje (fruit). En geen appelsap oid, dat vult ook behoorlijk.
    Succes!

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    tis al een aantal weken zo, misschien wel 2 mnd ofzo..
    we zijn het echt zooo zat.. worden er zo gefrustreerd door. Als we haar negeren,niks zeggen dan eet ze misschien 1 hapje in een uur tijd. we geven haar de tijd met eten tot de vaat gedaan is. dus totaal een uurtje denk. sochtends en smiddags als we dr laten gaan, is ze na uur, anderhalf uur nog niet klaar met der brood. dan is het inmiddels al oud geworden en gooien we t weg.
    tussendoor krijgt ze niet zoveel,daar letten we juist op. chocomelk/fristi krijgt ze zowiezo nauwelijks. Meestal aanmaaklimonade of water.

we kunnen haar wel toetje geven,zodat ze wat binnen krijgt, maar weet niet of dat de manier is..dan heeft ze misschien t idee van als ik niet eet krijg ik toch mn toetje..dus hoef ik niet te eten.
    hier is wel haar "straf" dat ze niet naar buiten mag als ze niet goed gegeten heeft. maar ook geen effect..

7. Bri

Bri Niet meer actief

Een 'gewoon' toetje mag bij ons ook als je (bijna) niets gegeten hebt. En dan bedoel ik: beetje fruit of wat naturel yoghurt.
    De 'speciale' toetjes zijn sowieso niet voor iedere dag, maar zéker niet voor kindjes die hun bordje niet leeg hebben. En dan bedoel ik: ijsje, vla, chocolademousse.

Wij hebben ervoor gekozen er sowieso geen strijd van te maken. Je eet waar je trek in hebt (van wat er op je bordje ligt) en als dat niks is, dan is dat niks. Daar hoeft geen straf tegenover te staan. Maar je krijgt ook niet iets anders ná het eten. We hebben het een paar keer gehad, dat zoonlief dan 's avonds bij het naar bed gaan zei: maar ik heb nog honger! Eén keer heb ik hem toen alsnog een bordje eten gegeven, maar daarna had ik het wel door, dat dit een vertragingstactiek was om nog maar niet te hoeven slapen. Daar trappen we dus niet meer in! Ik zeg dan gewoon: tja, dan heb je pech gehad, eten doen we 's avonds samen aan tafel en niet als je al in je bedje moet liggen.... Dan moet je morgen maar wat meer eten. Na 2 of 3 keer hield hij erover op voor het slapen (en verzint hij weer iets anders :)).

8. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Bri, hier gaat het net zo met de toetjes en zelf laten beslissen of ze wel of niet eet maar bij niet/weinig eten is ook niet iets vervangends eten, dan is het pech als je honger hebt......

maar wat hier nog wel eens werkt is om haar even te helpen, in principe eet onze dochter (net 3) zelfstandig, maar als ze erg zit te treuzelen helpen we haar even door haar een paar hapjes te geven en vaak eet ze dan zelf ook weer verder. of ik schuif een deel opzij en zeg er bij dat ze dat op MOET eten (zijn dan 3 happen ofzo) en dat ze de rest op mag eten. vaak zijn die drie happen dan in iedergeval al binnen.:D

Deel Deze Pagina