Eetdrama op KDV :(

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Snoopy82, 12 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja bruin brood, vezels, boter erop... Plak kaas erbij...
    Van 1 boterham per dag minder (3x per week) wordt hij heus niet ineens een mager scharminkel.

2. marleen2109

marleen2109 Fanatiek lid

13 jan 2010
    2.575
    0
    0

Je maakt je zorgen of hij wel alles binnen krijgt. En nu heeft hij weer alleen soepstengels gegeten, dan vraag ik me af waarom je 's avonds soep met brood eet en niet iets waar meer vitamines e.d in zitten.
    (Het is geen kritiek, maar het was mijn eerste gedachte toen ik het stukje las).

Is het misschien een optie om de soepstengel als beloning te geven als hij bijv. een paar happen brood op heeft of iets gedronken heeft op het kdv?

Ik denk dat een voedingsdeskundige je misschien wel wat meer tips kan geven. kwaad kan het in ieder geval nooit.

Lastige situatie hoor! Succes!

3. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik ben bang dat je echt in een machtstrijd verzeild bent geraakt met je mannetje en volgens mij weet hij je heel goed te bespelen. Zoals ik al in je andere topic schreeft, kinderen voelen feilloos aan dat jij je er druk over maakt. Laat het los!
    Geef hem om vaste tijden gezonde gevarieerde voeding, eet hij wel.. dan eet hij wel.. eet hij niet, dan niet. Geen woord over vuil maken, tenzij hij goed heeft gegeten natuurlijk, dan mag je dat wel zeggen. ;)

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Moeilijk hoor omdat ik je kindje natuurlijk niet persoonlijk ken maar het lijkt erop dat het niet willen eten beloond wordt met soepstengels.

Even heel kort door de bocht maar als ik een bord spruitjes voor mij krijg met de (nonverbale) mededeling dat als ik dat niet op eet ik dan een stuk chocolade krijg 3 x raden waar ik voor kies :D

5. adi

adi Niet meer actief

Helemaal eens met pluk. En mede door je huidige en vorige topics krijg ik de indruk dat jij al besloten hebt dat je zoon datgene krijgt (uiteindelijk) wat hij wilt. Als ie maar even volhoudt. Op kdv werkt dat niet, en dat maakt enorm veel indruk op hem denk ik.
    Ik zeg dit even heel hard, maar als je zijn eetpatroon echt wilt veranderen (en dat is denk ik lastig als zo'n jong kind aan zoveel ongezond eten is gewend), heb jij wat begeleiding nodig denk ik. Misschien via het cb.

6. Saskia78

Mja of gewoon pas een soepstengel als je glas leeg is...

7. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Die indruk krijg ik ook een beetje en ik heb de vorige topics niet gelezen. Het lijkt me inderdaad goed om begeleiding in te schakelen, maar als je dat doet, zul je je er ook aan moeten houden wat zij je aanraden, anders heeft het geen zin.

8. Saskia78

en moeten aannemen dat ze wellicht een punt hebben als er wat gezegd word :)

9. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    De laatste paar reacties zijn net alsof ik me kind volprop met ongezonde dingen... waar ik dat heb neergezet weet ik niet. Ik heb nooit gezegd dat ik hem dagelijks volstop met ongezonde voeding en hem altijd zijn zin geef.

Ik heb geen hulp of begeleiding nodig hoor, weet heel goed wat een kind binnen hoort te krijgen, maar helaas verschillen alle kindjes van elkaar en is t niet altijd even makkelijk om ze te laten eten wat wij graag willen.

Hij krijgt hier niet dagelijk de hele dag door patat snoep koek pannekoeken en poffertjes.

DIe dag dat ik had neergezet ik ga soep voor hem maken... onze soep is een volle soep met kippestukjes erin, stukken aardappel, wortel, mais, vermicelli en groentes en dus brood erbij voor hem. Dus is eigenlijk net een avondmaaltijd, geen watersoep ofzo.

Het is op t kadv niet zo dat ze hem soepstengels voeren als ie dat wilt, maar ze hebben met alle kinderen een middagmoment met een cracker of soepstengel met smeerkaas etc en dat is t enige moment waarbij die mee eet. Fruit en brood aan tafel met ze slaat ie dus over. Ik hoorde Dinsdag dat ie wel dixap had gedronken voor t eerst dus best knap!

Ik denk niet dat IK hulp nodig heb, weet heel goed wat t beste is, alleen kind kiest voor anders en daardoor is t handig om iemand in te schakelen om hem te stimuleren en advies.

10. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik heb nu thuis verschillende sapjes in huis gehaald om hem aan variatie te laten wennen. Ik heb volkoren cracottes gehaald en bruinbrood.

Hij drinkt niet meer uit zijn fles!!! :) zomaar ineens, hoefde er totaaal geen moeite voor te doen, zijn nu over op rietjesbeker en soms wil ie een gewone beker. Hij wilt ineens geen roosvicee meer en eet in de ochtend wel 1 broodje! Geen idee waarom nu ineens deze veranderingen, maar ben er blij mee!

Op kdv is t brood en fruit nog steeds een drama en wilt hij er niets van weten, heeeeel af en toe dus wel wat slokjes drinken maar ook niet altijd. Wel nog erg moeite bij t afscheid nemen en zich volledig storten op het heerlijk spelen, hij speelt wel maar met mate. Bij t ophalen ook huilen van opluchting.

IK heb hoop al is en zal t een lange weg zijn en moeten we allemaal veel moeite doen, voor hem is t ook allemaal een nieuwe wereld.
    Vind t balen dat ie niet eet en drinkt, maar veel valt er niet meer aan te doen, hebben op t kdv t nodige al geprobeerd hebben we t idee...

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Zoals ik al eerder zei, onze dochter heeft zo'n beetje een jaar vrijwel geen fruit/brood op het kdv gegeten (vanaf dat ze over ging naar een andere groep). Ze ging gewoon steeds aan tafel, er werd vanalles aangeboden, maar ze deed het niet. Beetje bij beetje ging het beter. Inmiddels eet ze er per dag zo'n halve appel of wat stukjes banaan en een boterham. Nu gaat ze binnenkort over naar een andere groep (peuters) en ze heeft er al een paar keer geoefend. En die dagen at ze weer bijna niks. Ik ga er vanuit dat dat ook wel weer zal komen, als ze over een paar maandjes weer gewend is.
    Overigens is ze in haar niet-eten-op-het-kinderdagverblijf-periode niet ziek geweest oid. Het is gewoon geen hongerlap en zal zeker niet gaan eten als ze gedwongen wordt.

(enne wij eten ook regelmatig maaltijdsoep met verse groentes. Dan gaan er meer gezonde dingen in dan wanneer ik haar een bord met boontjes oid voorschotel).

12. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    ow wat herkenbaar en klinkt heeel stom dit, maar ben gewoon opgelucht je verhaal te lezen en te weten dat wij niet de enigen zijn hierin!

Hier dus t zelfde, er word van alles aangeboden op elke mogelijke manier, zelfs met spullen en eten van thuis... maar niets! Hij is vanaf afgelopen week wel mee aan tafel gaan zitten , maar niets gegeten. Vandaag hoorde ik dat hij wel een broodje had gesmeerd :D en kaas erop wilde, maar niet heeft gegeten ervan. Maar toch vind ik t al een megastap! stom he? Ennnnn hij heeft deze week al 2x sap gedronken !!!:D:) 1x uit een open beker en vandaag uit een tuitbeker. Ja daar ben ik dan wel trots op en denk dan: komt t beetje bij beetje los? Aan tafel gaat ie nu al, hij wilt wel smeren, en hij begint te drinken! Het is nog steeds drama bij t brengen en ophalen, is dit normaal bij elk kind? dat breekt me hart nog steeds dat zielige koppie bij t raam als ik hem ophaal zo zielig kijkend en dat intense gehuil bij t wegbrengen....

13. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Vanochtend drama thuis :)

heb hem half 9 wakker gemaakt, douche aankleden en dan komt ie: broodje eten :)
    Ik heb bruinbrood gesmeerd met boter en kipfilet erop. Draaaamaaaa, hij bleef vragen en gillen om pap. Ik heb volgehouden en veel gehuil geschreeuw, maar toen hij in de wagen zat onderweg naar kdv heb ik hem afgeleid met de hertjes op t kamp, fietsers, hondjes etc en toch een boterham op en paar slokken water :) yeaaahhhhh !!!!

En wat hoorde ik vandochtend van de leidsters die er stond: dat ie gister een paar stukjes brood op had wat ie zelf had gesmeerd!!! Niet veel maar toch wel iets, ennnn hij had daar gedronken 2x ! de inval was dit gister vergeten te melden en ze zei nee niets gegeten helaas dus toen ik dit vandaag hoorde wauuwww wat was ik blij!

Het begint misschien dan toch te komen langzaam, of was t gewoon alleen dat moment.. we zullen t zien :)

Het is nog steeds drama bij t brengen, zodra t kdv in zicht komt begint ie al met nee te roepen en eenmaal binnen tranen met tuiten en dan heb ik zoooo een moeite weg te lopen van hem, ze zeggen t is snel erna over maar als ik hem dan ophaal en stiekem door t raam kijk en hem bijna altijd zo zielig zie staan en weinig beweging in of spelen alsof t moet dan breekt me hart. jA maybe ook momentopname maar toch. Elke x als ik hem ophaal gaat ie huilen van opluchting en weet ie niet hoe snel hij zijn jas en spullen moet pakken en wegwezen. Soepstengel is nog steeds het enige wat ie echt goed eet, maarja iig iets op de maag. Eenmaal in de kinderwagen begint ie al: mag ik eten... dus honger.

Hoelang duurt t voordat een kindje vrijwillig de kdv inloopt? de andere kindjes zijn altijd zo blij als ze er zijn...

14. Saskia78

ook kinderen die al langer naar het kdv gaan hebben het soms rond die leeftijd moeilijk
    dus als hij al die tijd thuis is geweest.. zal dat heus wel even duren.

en eh.. waarom mag hij geen pap dan?
    je kan ook zeggen "wil je pap of een bruine boterham met kip?"
    als hij daarna moppert, klaagt whatever zeg je "je mocht kiezen.. pap of een boterham. dus je krijgt dat en niks anders"

werkt niet meteen binnen een dag.. maar als je volhoudt wel.

15. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hij mag wel pap, maar niet elke ochtend. Ik heb liever een broodje omdat hij dit anders op t kdv ook niet eet en wil t erin brengen dat een boterhammetje ook gegeten moet worden. In de avond krijgt ie al een bord pap voor t slapen als ie dat wilt... vandaar.

En t huilen ja idd ik hoor t vaker dat dat wel wat langer kan duren, maar t breekt je moederhart! :(

Ik hoor dat t steeds beetje beter gaat, maarja als je hem dan zo afzet zie jke daar niets van, kon ik hemmaar de hele dag bekijken met een camera

16. adi

adi Niet meer actief

Hij gaat echt vooruit hoor! En het is zoveel wat op hem af komt nu en hij zit in een moeilijke leeftijd. Daarnaast gaan de meeste andere peuters al lang naar kdv en voelen zich daar helemaal thuis. Dat kan ook intimiderend werken.

Praat veel met hem en leg veel uit. Je kunt aan leidsters vertellen welke activiteiten hij heel leuk vindt, welke tekenfilm figuren enz. Dan kunnen ze met die dingen hem enthousiast maken. Geef zijn lievelingsspeelgoed een keer mee (als dat mag).

Het kan lang duren hoor, maar als hij mee aan tafel gaat en mee wil smeren enz is dat al heel wat!!

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wat fijn dat het beter gaat met eten. Onze dochter heeft toen ze ruim 2 was ook een moeilijke periode gehad op het kdv (terwijl ze al vanaf 4 maanden gaat). We hebben toen steeds haar favoriete knuffel meegegeven. Inmiddels hoeft die knuffel niet meer mee en is het nooit een probleem om haar weg te brengen.

Wat betreft de pap (gewoon granenpap oid van bambix??).. Ik laat onze dochter (bijna 3) nog steeds 's ochtends kiezen wat ze wil. Ook toen ze slecht/geen boterham at. Ik heb zelf altijd liever gehad dat ze 's ochtends een goeie bodem had (onze dochter is ook altijd behoorlijk licht geweest voor haar lengte). Misschien dat het voor de regelmaat wel goed is om hem thuis tussen de middag ook brood aan te bieden, maar een bord pap 's ochtends lijkt mij geen probleem..

18. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Meiden het gaat idd beter zoals ik t hoor vd leidsters... Broodje smeren, 2 happen ervan nemen, sap drinken uit een beker, mee aan tafel gaan zitten.... vind t zooooo knap allemaal. En dat in een maand tijd al, maarja de meiden zijn zo lief en trekken eht alles uit de kast voor hem.

Moest juist zo lachen vrijdag toen ik hem ophaalde en hoorde: vandaag wilde hij juist geen soepstengel mee eten whahaha, ik zei: hij zal t wel zat zijn :p

Flesje thuis weg, we drinken nu gezonde sappen met hem en amper tot niet zoetigheid. En toch heeft ie t ineens zelf afgebouwd lijkt wel... enige wat nog moeilijk is dat ie geen melk wil drinken, brood en fruit. Avond eten gaat gelukkig vaker goed dan niet.

Maar hij is sinds 2 weken al aan t kwakkelen met verkoudheid en sinds gisteravond zware koortst van 39.7, verstopte neus, zware hoestaanvallen met slijm ophoesten, overgeven, keelpijn, hoofdpijn .... hij is zoo ziek en zo slap. Heb nu davitamon framboos voor hem erbij en lekker kaloba hoestdrank, neusspray en luuf ... Hoop dat ie snel beter is, anders breng ik hem dinsdag niet weg.. wat jammer zou zijn nu t beter gaat.

19. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    Hoop dat het inmiddels wat beter gaat met je zoontje.

wat hier heel erg geholpen heeft bij het niet eten is het volgende.
    Mijn zoontje wou NOOIT warm eten, hij wou zelfs niet aan tafel komen en alleen maar brood. wat we ook probeerden, niets hielp. Nu zijn we begonnen met 1 hapje proberen en dan mag hij een broodje. Dat werkt als een trein! We zijn inmiddels bij 3 hapjes.

wat betreft de pap: ik zou hem op de dagen dat hij naar het kdv gaat juist WEL pap geven. Als ie daarnaast dan ook nog een beker drinkt heeft hij al zo 400 cc vocht binnen en kun je daar iets geruster over zijn.

Die boterhammenstrijd, zo noem ik het maar even, kun je dan beter doen op de dagen dat hij thuis blijft.

het blijft moeilijk, succes ermee!

20. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    srry beetje late reactie!

Kindjes zijn doodziek :( ppfff blijven kwakkelen en gaat niet echt lekker hier... begin me zorgen te maken maargoed dat terzijde

Wat eten betreft: het gaat super ineens!!! Hij vraagt uit zichzelf ineens crackers( cracotte) met chocopasta in de ochtend dus dat krijgt ie of op stukjes stokbrood. Pap vraagt ie nog zelden naar, hij drinkt nu dixap op kdv uit een beker, hij eet nog steeds soepstengels met smeerkaas, maaaar ook eigen broodje smeren en daarvan ook 3 happen al !!!

Avondeten eet ie steeds vaker metde pot mee en we doen er niet meer moeilijk over, 1 hap, 3 happen, bord leeg, 5 happen... zijn blij met alles en prijzen hem met elke hap de hemel in en dringen niets meer op. geeft een hoop rust in huis valt me op.

Op het kdv is t nu:

- nog steeds geen fruit, komt ook omdat ie dus thuis al wat eet en half 10 fruit erin terwijl half 9 gegeten lukt bij hem nog niet... Ik ben bezig thuis te vervroegen zodat ie fruit meeproeft.

- Brood zelf smeren en 2/3 happen ervan

-Sap drinkt ie elk drinkmoment mee en uit een beker!

-Soepstengels blijft favoriet op een lege maag met smeerkaas

Het gaat steeds beter en beter alleen hij is al 2 maanden zo ziek dat dat wel weer jammer is en hij af en toe niet naar kdv gaat als ie doodziek is en koorts boven de 40,1, snotneus, hoesten als een roker etc. Bloed laten prikken dus ben benieuwd naar uitslag!

Deel Deze Pagina