Eetgedrag pubers

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sidmick, 22 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Niet ontbijten vind ik zelf niet zo’n probleem, doe ik ook vaak niet - vanaf m’n 14de vond ik het gewoon echt vreselijk om zonder honger ontbijt naar binnen te moeten werken, ik heb jarenlang gedacht dat het toch móest, maar nu doe ik het niet meer en voel ik me veel beter. Ik heb ‘s ochtends gewoon geen honger, en dat zullen vast meer mensen hebben :)

Verder zou ik gezond eten aanbieden (niet dwingen) en echt met mate snacks in huis halen (wat er niet is, kun je niet eten - dan toch maar een banaan of een bord warm eten). Als er snoep/koek/chips in huis moet zijn, dan zou ik het inderdaad verstoppen…
    Als ik vroeger alle koekjes opvrat, kon ik nieuwe gaan kopen met een extra goedmakertje (dure chocolade ofzo), dat deed ik dus niet vaak want zoveel zakgeld kreeg ik ook weer niet :D

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    Maar ik zou ook not amused zijn als er vervolgens niet gegeten wordt van het avondeten. Lastig zeg!
    Misschien toch blijven uitleggen dat het niet leuk is als je je best hebt gedaan om te koken en er niets gegeten wordt, Of haar dat een keer laten ervaren, of ben ik dan een kreng?:o:

Mijn zoon neemt gewoon keurig z’n boterhammetjes en z’n pakje melk mee. :D Ik heb wel eens gevraagd, moet je je pinpas niet mee zodat je daar een keer koude melk kunt kopen ofzo. Dan krijg ik als antwoord: het pakje is nog koud genoeg bij de lunch. :cool: Prima jongen:thumup:
    Hij pakt thuis elke dag een bakje chips (snoep eet ie niet), ik zet elke week 2 zakken op z’n kamer en daar doet ie dan een week mee. Hij verdeelt dat dan ook echt netjes over de week.
    Overigens eet hij ‘s avonds ook als een zieke kip, maar dat heeft ie altijd gedaan. Net bijv 1 aardappel, 1 lepel spinazie en een gehaktbal. En een glas water.

Ik herken het dus nog niet, maar ik denk dat mijn oudste dochter wel snel haar pinpas gaat ontdekken als ze volgend jaar naar de middelbare school gaat. Die is echt wel van het snoepen en snaaien en vooral ‘meer’ en ‘gezellig met de groep’.
    Dan lees ik dit topic vast nog eens door.:p

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Onze puber, 13, eet of als een bouwvakker of als een zieke kip. Een andere optie zit er niet op.

Puberzoon gaat erin als zoete koek en fruit is vies(behalve blauwe bessen en dat soort duur goed).
    Groente is ook vies
    En ze eet vegetarisch.

Dus..

Maar we hebben limieten, moet haar bordje leegeten etc.
    Maar ja, herkenbaar

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113

Dat is nog een hele hap zo'n puberzoon helemaal opeten!!

Rosa Canina, disaro, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Dat hij veel eet is vrij normaal. Maar jezelf volstoppen met zooi en daarna geen gewoon eten meer willen niet. En ontbijt en avondeten overslaan is okk erg ongezond. Ook het leegroven van spullen die duidelijk voor anderen zijn (bezoekers of van een ander gezinslid) is niet ok.

Ik zou in dit geval dus samen om de tafel gaan. Vraag aan hem hoe jullie dit probleem kunnen oplossen. Misschien doordat hij alvast eerder kan warm eten (en zich niet vooraf volptropt met zooi). En zijn er bepaalde zaken die hij wel graag eet en toch gezond zijn? Dan kan je die in huis halen.

Indien hij eten wegneemt die duidelijk voor of van anderen zijn (zet er desnoods een naam op) mag hij dat zelf vergoeden van zijn zakgeld. Ook zou ik eens kijken wat hij moet kopen van die 25 euro. Als alles opgaat aan snoep en koek heeft hij blijkbaar niet zoveel nodig en kan je het bedrag best aanpassen. Wat moet hij zelf betalen (cadeautjes, telefoon etc). Ik zou als ouder echt niet betalen voor 25 worstenbroodjes. En ook uitleggen waarom dat is.

Verder zou ik thuis 1x per week lekkere spullen meenemen voor de boodschappen en op is op. Wellicht helpt wat uitleg over voeding ook wel in dit geval.

Jessi79 vindt dit leuk.
  6. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Dit vind ik een goede oplossing, want het verhaal wat TO schetst is echt niet gezond en ok.
    Het is helemaal niet ok om het los te laten, ook pubers hebben grenzen nodig.

Hier maak ik al sinds gr 7 geen ontbijt meer en ook geen lunch. Zoon 12 neemt 3 boterhammen mee en dochter 15 ook, soms 2 maar neemt extra groente mee.
    Verder eet zoon graag een donut en dochter vaak koffie... ze krijgen 2,5 euro per week om een broodje te halen en zakgeld is niet voor snoep en troep, wel voor spullen die je nodig hebt, zoals een nieuwe geo of sportlegging omdat je er nog niet genoeg hebt..

Zoon wilde wel eens een blikje halen a 2.5 euro op school, dus ik ben met hem in gesprek gegaan waarom hij dat zo graag wil en of ik het dan in huis moet halen, want in de winkel is het goedkoper.
    Dochter wilt graag een zakje snoep mee, voor het uitdelen, ook prima. Praat erover dan haal ik het.
    Als je uit school komt, mag je een broodje of 2, appel of anders fruit, stuk chocolade of pepernoten. Geen hele tostibroden of blikken knakworst, dat vind ik echt heel raar.
    Dan vind ik het niet gek dat er geen avondeten mee wordt gegeten.

Geen avondeten is nog steeds avonds ook geen koek bij de koffie/ thee (dus niets meer na het avondeten).
    Chips eten we door de weeks nauwelijks.

Als je samen de regels bepaalt en ze wijst op hun eigen keuzes en het gevolg ervan, gaat heel snel het kwartje vallen.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Wahaha puberzooi dus

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    @suus1983 Waar laten ze het allemaal :roflmao: wat een verschil met hier :o:
    Mijn zoon eet ‘s ochtends 1 boterham en een eierkoekje met een beker melk, een ontbijtkoek tussendoor op school met water, s middags 3 plus een pakje melk en een knijp fruit. Dan een bakje chips bij thuiskomst (met beker melk) en dan z’n karige avondeten..:rolleyes: Soms drinkt ie nog wel eens een cup a soup s avonds, maar meestal ook niks.

10. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik bedoelde met tostibrood, niet 1 tosti maar een heel brood wat opgaat hahahaa
    en wij jou eten ze ook avondeten dat doen ze bij to ook niet.

En pubers gaan echt niet van hun stokje hoor als ze na 2 broodjes, appel en pepernoten 2 uur niets eten tot het avondeten... je krijgt wel drama ervan, want ze hebben zooooooooo'n honger... hahaha

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    #31 suus1983, 24 nov 2021
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    Maar als ze honger of trek hebben mogen ze hier gewoon eten hoor. Waarom niet? Ze zijn in volle groei en hebben het nodig. Alleen dan wel de gezonde opties.
    Met tostibrood bedoelde ik ook een heel brood, lukt ze makkelijk met zijn tweetjes.
    En hier gaan ze dus wel letterlijk van hun stokje. Heeft man al als hij meer dan 2 uur niet eet en bij zoon ook al eens gebeurd.

bloemetje1 vindt dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Haha, tja ze hebben het niet van mij, ik krijg niet meer dan 2 boterhammen of een paar crackers weg, maar hebben man zijn stofwisseling denk ik (gelukkig). Hij eet ook rustig een brood per dag, kwark, fruit en zeker 2 volwassen porties avondeten (en valt dan nog af).

Eppo82 vindt dit leuk.
  13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ik denk dat je ook bij pubers nog grenzen kunt en moet stellen. Dat is wat anders dan alles verbieden. Maar juist door ze aan te spreken op verantwoordelijkheid en mee te laten denken (hoe kunnen we dit oplossen denk jij?) kan je ze wel bereiken.

En zoals iemand anders al aangeeft. Ik zou niet toestaan dat iemand in de middag zomaar een stapel tosti's gaat maken of blikken knakworsten opentrekt (en dan vervolgens niet meer wil eten). Dat kan je ook bij een puber prima aangegeven. En daarover zou ik dus in gesprek gaan.

Het probleem is hier dat kind zoveel ongezond eten krijgt. Dat hij de gewone maaltijden overslaat. Dat zijn natuurlijk ook snelle suikets waardoor je honger blijft terugkomen (het vult niet).

Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    hier mogen ze ook gewoon eten als ze honger hebben!
    als ik zelf honger heb eet ik ook.
    ze eten goed fruit,groenten enz. en zouden echt niet genoeg hebben aan 2 sneetjes brood.

suus1983 vindt dit leuk.
  15. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    ik denk hier ook zo over!
    als je kind honger heeft moet het kunnen eten zekerkind wat in de groei zit,
    Ik heb dat nooit zo begrepen ook als de kinderen klein zijn ja maar ze mogen maar 2 sneetjes
    alsmijn kinderen honger hadden en ze aten 4 sneetjes ook prima!
    zolang ze gezond eten is toch alleen maar prima.

suus1983 vindt dit leuk.
  16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.672
    18.746
    113
    Vrouw
    #36 Neuzeke, 24 nov 2021
    Laatst bewerkt: 24 nov 2021
    Ontbijt:
    Drinkyoghurt, yoghurt, fruit, boterhammen, havermout, rijstwafel, cornflakes, ....
    Ik zet het met plezier klaar, want ik heb niet zo graag dat ze zonder iets in hun maag vertrekken ( voorlopig is het aanbod voldoende om er voor te zorgen dat ze iets eten).

Op school een belegd broodje of boterhammen en water ( frisdrank mag sowieso niet op school)
    Wij betalen 1 broodje per week en het andere betaald hij zelf.
    De andere dagen neemt hij boterhammen mee.
    Woensdag middag maak ik croque monsieur, hotdog, ....

Naar school neemt onze oudste een rijstwafel met paprika smaak of een suikerwafel mee.

Na school mogen ze iets eten maar het is niet de bedoeiling dat ze echt al de hoeveelheden van hun avondmaal naar binnen duwen.
    Dus stuk fruit, yoghurt of verse cake, pudding, fruitsla , ....

17u30 eten we gewoon.

In de loop van de avond nemen ze nog een yoghurt
    Chips moet gevraagd worden.

De donderdag of vrijdag gaat de oudste naar een snoep winkel in de buurt van school en dan brengt hij snoep mee voor zichzelf en zijn broers tijdens het weekend.

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Maar wat ik me dan afvraag bij de kinderen die zo braaf eten, zien jullie als ouders wat je kinderen eten? Er is zoveel meer dan school en thuis. Sporten, bij vrienden hangen, buiten zijn etc etc. Geen idee wat er daar naar binnen word geschoven ondanks de afspraken daarover. Bovendien is het met die schooltijden een komen en gaan en werk ik ook gewoon 3 dagen

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.091
    113
    Ik ben fulltime thuis. En daarnaast lust hij ook gewoon heel veel dingen niet, snoep/taart/ijs vind ie allemaal niet lekker. Alleen bepaalde soorten chips. Dus ook als ie bij iemand anders is slaat ie heel makkelijk iets af als ie niet 100% zeker weet dat ie het lust.
    En hier wordt altijd gevraagd of iets mag, ook als ik er niet ben. Dan appt ie of hij bijv een glas cola mag pakken. En dan weet ie ook dat ie dat alleen in het weekend hoeft te vragen, doordeweeks is het antwoord toch nee. Tot nu toe houd hij zich er prima aan en zonder tegenspraak.

19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.886
    5.838
    113
    Vrouw
    Zoon is op school, thuis en op scouting. Hij hangt nooit buiten. Heeft een goede vriend maar die zit in een andere stad op school dus ze hebben veel disbursal contact. Enkele keer gaat hij daar heen of andersom, maar dan eten ze niet echt wat. Ik ben thuisblijfmoeder. Hij vraagt ook om alles, doen ze hier allemaal eigenlijk

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik werk twee dagen ‘buiten de deur’ en een dag thuis. Afhankelijk van haar schooltijden, mijn werkafspraken en de moedertaxicentralediensten ben ik dus niet altijd thuis als zij thuis is. Ik heb ook geen zin om voor ieder glaasje drinken en eetding een appje te krijgen oid (leest en reageert ook zo lastig als je les geeft ed ;)), dus dat hoeft ze van mij ook niet. Wel verwacht ik dus dat ze rekening met haar omgeving houdt en dat ze ook gewoon de normale maaltijd eet, doet ze dat niet, dan haal ik niets extra’s, dan heeft ze de keuze ook niet meer, want dan heeft ze alleen de normale maaltijden.

Deel Deze Pagina