Eetgedrag pubers

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by sidmick, Nov 22, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,231
    6,091
    113
    @NiekeKris dat is ook omdat ie zelf dat graag wil, dat ie zeker weet dat het mag. Want hij mag het dan altijd. En dat komt dus hooguit 1 in de maand voor. Maar mijn kind vraagt dus ook niet vaak iets buiten het reguliere (wat vrij te pakken is, zoals brood/fruit/groente/melk/siroop/water/1 snoep-chips moment) om.
    Mogen jullie kinderen dan wel onbeperkt cola etc?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    @Eppo82: Cola (en andere frisdrank) hebben we doordeweeks nooit in huis, dat scheelt. :) We hebben wel altijd ice tea (zonder koolzuur) en siroop in huis. Naar school nemen ze altijd water mee, thuis drinken ze dan meestal iets van ice tea of siroop ofzo.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Ja hier heb ik daar wel zicht op. Ze pinnen alles en op school kunnen ze alleen betalen met de kuriao app en daar heb ik inzicht in, maar daarbij zijn ze beiden heel sportief en willen ze ook graag een beetje gezond eten (met her en der uitspattingen en dat hoort mi ook gewoon bij pubers).
    Hij spreekt alleen af met zijn beste vriend en zij zijn heel streng met eten.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,161
    35,826
    113
    Hier mag de oudste alleen in het weekend cola etc, doordeweeks hebben we dat ook niet echt in huis. Dochter drinkt geen prik.

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,542
    3,057
    113
    Onze dochter eet ook prima gelukkig.
    Ontbijt altijd met 1 of 2 boterhammen en neemt er ook 2 mee. Neemt een liga o.i.d. mee en 2 bekers limonade.
    Soms koopt ze een koek uit de automaat of een zak snoepjes maar dat is niet wekelijks. Met een groep vriendinnen wisselen ze wel af wie er dan een zak snoep koopt.
    Ze zal echt wel vaker snoepen dan dat ik weet, en dat is ook prima.
    Thuis drinkt ze thee of limonade, soms sap. Chips meestal in het weekend.

Ze pint alles dus heb er wel zicht op.

6. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Ik herken het ook niet.
    Onze dochter van 12 ontbijt ook niet, maar neemt wel altijd een broodtrommel, fruit en een fles water mee naar school. En dat is altijd op. Na school vraagt ze zelden om eten. Avondeten eet ze wel heel goed. En 's avonds wil ze meestal ook wel wat. 1x in de week haalt ze een broodje op school. Maar meestal is daar een lange rij, en daar heeft ze geen tijd/geduld voor. Ik geef wel eens een pak koekjes mee om uit te delen, en ze neemt ook elke dag iets lekkers mee (mars, koekje oid). Thuis pakt ze nooit iets zonder vragen. Af en toe bakt ze een tosti, ei of worstenbroodjes. En soms gaat ze een ijsje of zo halen met vrienden. Maar ze komt nooit in de supermarkt.

En dit is niet omdat het allemaal niet van ons mag, of omdat we haar zo geweldig opgevoed hebben. Want wij zijn helemaal niet streng of regelmatig als het om eten gaat:rolleyes::oops:. Dus ik kan niet echt tips geven hoe het beter kan. Eigenlijk heeft TS dus precies niks aan mijn verhaal:o:

7. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

Oct 16, 2018
    2,812
    2,501
    113
    Female
    Wauw die hebben we hier nog niet! Hele broden, maar we zijn sowieso geen brood eters...

8. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier 2 pubers die ook het liefst alles wat los en vast zit opeten.

Hier ontbijten ze wel elke ochtend.
    Ik zeg altijd je hoeft niets mee te nemen naar school, maar wat je meeneemt eet je op. want ik heb niet de illusie dat anders de boterhammen in de prullenbak verdwijnen. Dit gebeurde vroeger bij mij op school al.
    En avondeten gaat er vaak ook goed in tenzij ze het niet lekker vinden.

Daarnaast krijgen ze elke week wat snoep en chips daar moeten ze het mee doen. De rest moeten ze echt vragen.

Fruit is niet aan te slepen hier dat vliegt er echt doorheen. Waar ik dan weer blij om ben.

frisdrank drinken ze amper. De oudste drinkt melk en water en de jongste siroop.

9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,672
    18,746
    113
    Female
    Dat is hier ook.
    Fruit en komkommers :D

10. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Hier ook zo. Als ik niks in huis haal dan eet ze gezonde dingen, en Heeft ze ook ineens minder trek de hele dag. Naar school neemt ze zelf gesmeerd brood mee, met dr zakgeld kan ze niet elke dag eten halen nl.

11. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    Hier een 12jarige. Die eet smorgens voor school eigenlijk nooit brood. Liefst yoghurt met muesli of een mandarijn/appel/kiwi oid. Maar vaak gaat hij met lege maag naar school. Mee naar school standaard 2 boterhammen, beker water(wat hij nooit aanraakt) en beker met een sapje of limonade. En een koekje; evergreen, sultana zoiets

Na school wilt hij altijd 'wat lekkers', maar dat kan prima nog een mandarijn zijn of een stuk komkommer, koekje, snoepje. Geen buitensporige rare fratsen nog. Af en toe een tosti-bui als ik ham in huis heb.

Hij zit in groep 8 en heeft dus nog geen invloed van andere kinderen om vreterij te gaan halen in kantine ofzo. Dat zal volgend jaar wel veranderen ben ik bang. Maar hebben al wel afgesproken dat hij zn brood niet weg gooit en vreterij haalt. Zonde van het brood. Iets halen een keer mag prima, maar niet ten koste van ander voedsel. En daar is hij het gelukkig volledig mee eens.

Denk dat de echte vreetbuien hier voorlopig niet zullen komen. Hij wordt door 1 kind regelmatig dikzak genoemd op school. En dat is hij totaal niet maar hij is erg gevoelig voor dit soort dingen. Hij eet uiteraard ook gewoon ongezonde dingen zoals elke puber, maar met mate

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wat een herkenning.

Hier twee pubers met net zulke bijzondere eetgewoontes. De oudste is helaas een enorme snoepkont, dat is hem ook wel aan te zien, jammer genoeg. Ik zie hem nooit snoepen trouwens, maar onlangs ging ik zijn kamer opruimen en toen hebben we voor 80.000 calorieën aan lege verpakkingen gevonden!!!! Dat was wel een ernstig gesprek waard. Hij ziet het probleem wel, gelukkig, maar vindt het echt moeilijk. Hij houdt niet van fruit, niet van groentes, maar wel van snoep, chips, noodles, frisdrank (=vloeibaar snoep).

Middelste is een magere lat, die gelukkig dol is op fruit, komkommers, tomaten etc., maar ook op snoep en koek. Hij heeft gelukkig wel een soort natuurlijke rem, als hij een paar koekjes gehad heeft, is hij er ook wel weer klaar mee en zal zich niet onbeperkt volproppen.

Ik haal elke week wel wat flessen frisdrank, koek en chips in huis, maar op is op. Ik vind het alleen jammer dat ik er zelf maar weinig van krijg, want het is altijd snel op. Misschien inderdaad maar eens wat achter slot en grendel gaan bewaren voor mezelf.

Ze ontbijten hier wel, middelste is er niet dol op, maar heeft wel gemerkt dat hij iets in zijn maag nodig heeft om daarna 8 km te kunnen fietsen. Lunchen doen ze met brood van thuis, dat gaat ook vrijwel altijd wel op. Overdag drinken ze water, nemen allebei een dopper mee.

Uit school hebben ze hier ook altijd trek. Bij ons is de regel dat je dan tot 16.00 uur nog een boterham of tosti mag maken, maar daarna niet meer, want anders komt er niks van het avondeten. Ik heb er niet veel controle op, want ik werk buiten de deur en zij zijn vaak al redelijk vroeg uit, dus wat ze dan allemaal opeten, merk ik pas als er dingen te snel op zijn. Ik weet wel dat ik zelf als puber ook altijd honger had, dus op zich is het wel vrij normaal denk ik en ik probeer maar ervoor te zorgen dat er wel genoeg te eten is, maar niet teveel ongezond. Veel meer dan dat kan ik er niet aan doen. Momenteel krijgen ze ook nog niet zoveel zakgeld, dat ze er heel veel zelf van kunnen kopen, maar uit een ander topic hier heb ik geleerd, dat ze eigenlijk veel meer zouden moeten krijgen. Ik hoop maar dat dat dan niet gelijk op gaat aan allerlei ongezonde rommel.

Share This Page