Hallo allemaal, Na vele periodes van angst, heb ik in overleg met de psychiater een recept meegekregen voor het middel citalopram. Ze zei dat ik met dit medicijn ook gewoon borstvoeding kan geven. Nu ben ik eigenlijk een beetje bang om met medicatie te beginnen, omdat ik bang ben dat ik daardoor meer bloed verlies tijdens de bevalling, of dat de baby er iets aan over houdt. Wie heeft er nog meer ervaring met dit middel in de zwangerschap, of pas later beginnen ermee (ik dan vanaf 20 weken), of weet er iets van af? Hoe ging je bevalling en hoe ging/gaat het met je kindje? Heb je baat gehad bij de citalopram? Reacties welkom!
Welke dosering ga je gebruiken? Ik heb wel ervaring met het middel, maar ben 2 jaar voor de zwangerschap gestopt. Ik snap goed dat je liever geen medicatie gebruikt. Maar als je het echt nodig hebt... Lastig hoor. Heel veel sterkte gewenst in ieder geval.
Ik neem ook citalopram 20 mg. Maar mij is verteld door de verloskundige dat ik geen borstvoeding mag geven. Gelukkig wil ik dit toch niet. Weet nog niks over de bevalling, maar vk zei dat er eigenlijk niks van te merken is en helemaal niet met zo'n lage dosering.
Ik ben momenteel 20 weken zwanger van de derde. Bij de eerste had ik zo'n zware paniekaanvallen dat ik op 25 weken weëen kreeg. Met escitalopram is alles redelijk goed gekomen. Nu neem ik nog steeds 7 mg sipralexa, een ander AD (ben aan het afbouwen). Gedurende de volledige zwangerschap van mijn tweede heb ik dus sipralexa genomen. De eerste twee dochters zijn beiden gezond geboren. De eerste was wat suf (opgevolgd in couveuse) omdat de dosis stukken hoger lag. Bij de tweede was er geen enkel probleem. Ze kreeg, voor mijn geruststelling, een klein monitorke de eerste dagen, maar alles was perfect. Het zijn beiden heel normale en best wel intelligente meisjes. De gyneacoloog nu (een nieuwe) geeft aan dat ze liever adviseren om het toch te nemen gezien extreme stress veel slechter is voor de baby. UIteraard ben je beter zonder medicatie als je zwanger bent, maar nu je het echt nodig hebt, niet te veel zorgen maken. Komt echt wel goed.
Ik gebruik ook citalopram 30mg tijdens mijn zwangerschap. Mijn huisarts heeft toen uitgelegd dat het geen kwaad kan tijdens een zwangerschap maar dat je wel in het zkh moet bevallen. (Mag wel poliklinisch) er moet namelijk een kinderarts even naar t kindje hebben gekeken. Het kan zijn dat het kindje ontwenningsverschijnselen krijgt, vandaar de extra controle. Toch komt dit bijna niet voor. Het is allemaal voor de zekerheid. In de bijsluiter staat dat borstvoeding in overleg met de arts moet. Er komt namelijk wel geringe hoeveelheid in de moedermelk. Ik heb er dus voor gekozen dit keer geen bv te gaan geven. Mijn huisarts zegt altijd je kunt beter een lage dosering citalopram slikken in de zwangerschap dan continu angst, dat is namelijk niet goed voor je kindje.
Een arts schrijft je echt niet zomaar iets voor, alleen als de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen. Ze zijn daar echt heel voorzichtig mee bij zwangere vrouwen. En ik denk dat je er heel veel aan kan hebben! Zeker doen dus en hopelijk word je dan wat rustiger. Sterkte!
Dit kan goed samen met een zwangerschap. Je moet wel in het ziekenhuis bevallen en de kleine wordt dan wat meer de gaten gehouden. Maar die nadelen wegen niet op tegen de voordelen als het middel bij je werkt. Zo raak je helemaal uitgeput.