Hoi! Ons zoontje gaat tussen 6& half 7 's avonds naar bed en slaapt dan tot en uur of 6/7 in de ochtend. Op een gegeven moment zaten wij in die tijd op twee voedingen. Een tijdje terug werden dat er weer drie. Maar de laatste week zijn het er weer vier... Ik vroeg me zo af, zijn er mama's met een zelfde ervaring? Wanneer werden het bij jullie weer minder voedingen? Zou dit een hele tijd duren of een wat kortere fase zijn? Het is best vermoeiend zo, al ga ik gewoon door. (Ik geef borstvoeding en ben iedere keer een halfuur met hem bezig in totaal. Hij accepteert het niet als ik hem probeer te troosten en het is voor mij verreweg het makkelijkst om dan maar te voeden )
Ik zie dat je kindje 4 maanden is... volstrekt normaal, echt de leeftijd (google maar eens op 4 mnd dip! feest van herkenning denk ik ). Je zit nu in een vermoeiende fase waarin je kindje vaak meer onrustig is, meer nachtvoedingen vraagt, meer huilt e.d. Meestal duurt dit een paar weken. Mijn ervaring is: go with the flow, accepteer. Ze zijn nog zo jong! En er gaan nog meer 'moeilijke' leeftijden komen, waarbij nachtvoedingen vaak weer toenemen, zoals rond 6 mnd, 9 mnd, rond een jaar... Groter groeien gaat niet zonder slag of stoot, je gaat constant heen en weer van moeilijke naar makkelijke en weer moeilijke fasen.
Helemaal eens met Kache! Hoewel dat accepteren hier soms moeilijk blijft, haha. Elke fase neem ik me weer voor dat ik erin mee moet gaan, want het is een faaase. Maar elke keer maak ik me weer te druk
Dl hier is (bijna) even oud (29-7-2015). Ik geef afgekolfde melk in fles maar ze kwam vanaf 4 maanden weer 1x per nacht. Afgelopen week is ze nog maar 2x gekomen snachts. Het komt goed, echt!
Hij is bijna 5 maanden, dan is 3 a 4 voedingen echt heel normaal ! Ook met de fles is een normale voeding zo 30 minuten, Oke de nacht weer doen kan vervelend en vermoeiend zijn,maar ik vraag me toch af hoe je in vredesnaam op 2 voedingen kunt zitten op die leeftijd ? Normaal eten voegt namelijk echt nog niets toe voor je kindje, dus de groente en of fruithap mag nog geen vervanging zijn voor de fles of borst, dan is 2 borstvoedingen in mijn opzicht echt veel te weinig. Ik zou proberen of je 6 uur 10 uur 14 uur en 18 uur een borstvoeding kunt geven 6 uur brood en aanvullen met borst 10 uur fruit en aanvullen met borst 14 uur soepstengel of rijstwafel met aanvullen borst en 18 potje of gepureerd met aanvulling borst, misschien is hij dan wat meer verzadigd waardoor de borst in de avond en nacht weer overgeslagen worden.
Thanks Kache, goed om te horen dat het erbij hoort en een tijdje kan duren... Hij is wel bijna 5 maanden. Heb even gegoogled op 4 maanden dip en inderdaad wel herkenning. Dan ga ik er vanuit dat het ook wel weer wat minder intensief zal worden... Tijdje doorbijten dus. @Hippo: Woah, ik denk dat je verkeerd gelezen hebt. Misschien staat het er wat onduidelijk, maar ik kan hem niet meer aanpassen. Ik had het over de voedingen in de periode van 6 uur/ half 7 in de avond tot 6 uur/ 7 uur in de ochtend. De nacht dus eigenlijk. Ik heb hem altijd in de nacht gevoed,. Op een gegeven moment waren dat 2 avond/nachtvoedingen, nu weer 4. Overdag krijgt hij nog een heel aantal voedingen. (Hij is wel van de kleine beetjes drinken) Ik tel het totale aantal voedingen niet maar hij krijgt als ik thuis ben (ik werk 24u p/w) zeker 8/9 voedingen per dag. Geen probleem overigens hoor. Als ik aan het werk ben krijgt hij gekolfde melk, dan drinkt hij wat minder vaak, hij is geen fan van drinken uit de fles maar alsnog zeer regelmatig. Hij krijgt nog geen bijvoeding, we willen met 6 maand beginnen met de Rapley methode... En een vast ritme zit er absoluut niet in qua tijden. Als ik hem ging beperken tot 3/4 keer borstvoeding over de dag had ik een zeer ontevreden kindje denk ik zo.
Ooooh whaha sorry my bad 😬😬 ik las het dan inderdaad verkeerd ! Wij voeden zelf ook altijd pas rond de 7 maand bij, stond echt te kijken van 2 voedingen overdag haha nee sorry in de nacht 4 voedingen is echt niet leuk en inderdaad enron vermoeiend ! Hoop voor je dat dat gauw terug gaat naar 1
hier ook een zoontje rond die leeftijd, iets jonger, 18 weken van die fases herken ik wel, steeds weer iets nieuws, eerst tijdje gulzig, slokkerig drinken, waardoor regelmatig verslikken, nu is het steeds huilen als de fles op is, is maar heel even of fop is genoeg vd nachtvoeding herken ik (nog) niet hier krijgt hij laatste fles half 7/7 uur (inslapen is vaak moeilijk, dus echt slapen doet hij later), en eerste 7/8 uur.. vannacht wel keer naar hem gemoeten, maar toen was fop voldoende.
Normaal hoor, was hier toen ook zo.. Dochter ging toen ook later haar bed in (Rond 21u meen ik) maar kreeg rond 18u ook nog bv. Ongeveer he, ik gaf op verzoek uiteraard Pas sinds ze 8 maand is slaapt ze het klokje rond van 19u tot 7u, wel met kv intussen
Ik zit nog steeds op 3-4 voedingen tussen 7 en 7. Laatste week komt ze elke 2 uur . Maar ik lees dat t erbij hoort rond 4 maanden. Hopelijk gunnen ze ons snel wat meer nachtrust
Bedankt voor de reacties! Fijn dat er wat herkenning is en dat het bij meer kindjes zo is. @Rainbow&Eppo: Hoe slapen/ sliepen jullie kindjes overdag? Ons zoontje slaapt overdag moeizaam, al hebben we van alles geprobeerd om hem dan te helpen beter te slapen. Ik heb meerdere keren gelezen dat als kindjes overdag slecht slapen, de nachten ook steeds rommeliger worden. Ik ben dan steeds wat bang dat het daardoor komt... Ik hoop dat het gewoon een fase is, want dan zal het ook weer eens overgaan.
Op vier maanden is dat echt volstrekt normaal, het zijn regel dagen voor je productie en juist die nachtvoedingen stimuleren dan enorm. Fijn dat je zelf ook voelt dat je net zo goed kan voeden als troosten, kost even veel tijd maar na een voeding slaapt je kindje vast sneller. Mijn kleine man heeft tot ongeveer een jaar elke 2,5 uur (fles)voeding gedronken. Ivm reflux kon hij geen grote flessen binnen houden dus dronk hij gewoon op kleine baby ritme.
Heel wisselend. Wel heeft ze altijd even huilen (paar minuten) nodig om in slaap te komen en elke slaapcyclus (45 min) huilt ze ook weer even, om vervolgens na een paar minuten weer in slaap te vallen. Maar zo kan ze soms wel 3 uur slapen. Grofweg slaapt ze tot 6.30, hazenslaapje in de wagen naar school, dan tussen 10 en 13 tussen 15.00 en 17.00 en dan weer rond 19.30. Vervolgens een voeding rond 23.00 en zoals vannacht: 1.00, 2.30, 4.00 en 6.30.
Thanks Suusjeuh. Inderdaad, met troosten zou ik veel meer energie kwijt zijn, het is goed zo. @Eppo: Jouw dochtertje slaapt dan overdag wel een stuk beter dan ons mannetje. Die slaapt in totaal op een ''slechte'' dag 2 uur overdag en op een goede dag 3,5. Hij doet bijna alleen maar slaapjes van een halfuur en in de namiddag kan hij vaak helemaal niet meer slapen. Als hij in de namiddag niet meer wil slapen en tot bedtijd dan langer dan 3 uur wakker zou moeten zijn dragen we hem wel eens een laatste slaapje in de draagdoek, anders blijft hij bij ons tot 6 uur en gaat dan naar bed. Maar het stelt me gek genoeg een beetje gerust dat jouw kindje overdag wel een stuk beter slaapt, dan zal het denk ik niet daar aan liggen. Ghehe, jullie nacht lijkt verdacht veel op de onze. 6 uur op bed- 19.45- 23.15- 3.00- 4.30- 6.00. Hoe laat ga jij dan zelf op bed? Ik vaak treurig vroeg, anders hou ik het niet vol.
ik ga soms inderdaad rond 20 uur naar bed. Dan liggen de oudste 2 ook maar dat kan natuurlijk niet altijd. En ik werk nog niet, over 2 weken mag ik weer. Dus in combi met verlof en de 2 oudsten naar school pikte ik overdag nog weleens een uurtje mee. Het scheelt dat m'n 2e 3,5 jaar niet doorgeslapen heeft, met haar heb ik veel leren loslaten M'n eerste sliep overigens met 8 weken al door (23-7), even om het verschil aan te geven. En zo zie je maar, elk kind is anders.
Modra, met 4 maand sliep mijn dochter overdag rampzalig.. Ze sliep in mijn armen, in de box of in de draagmand. Telkens hazenslaapjes. Wij gingen dan vaak 's avonds een wandeling maken als ze wat ambetant werd, maar dat was in de lente/zomer, dat gaat nu niet echt nu het zo vroeg donker is. Ik gaf toen nog bv en ik ging vaak vroeg slapen. Pas met 6 maand is ze overdag boven gaan slapen, en we wiegden haar dan in slaap. 's Avonds idem. Pas vanaf ze 7 maand is kunnen we haar wakker in bed leggen en valt ze vanzelf in slaap. Nu slaapt ze overdag (2 goeie dutjes) en 's nachts super! Maar als ze overdag slecht slaapt, slaapt ze 's nachts evenzeer goed,dat geluk hebben wij wel. Maar heb ook al gehoord, hoe beter ze overdag slapen hoe beter het 's nachts gaat! Ook sinds ze 's avonds een redelijk vast slaapuur heeft slaapt ze beter. Dat is tussen 18u & 18.30, dan voelt ze precies aan dat ze wilt gaan slapen, dan is ze ook stikmoe.