Haj meiden lorenzo is iets ouder dan 3,5 maand en willen tog met een fruit hapje te werk gaan. maar hoe zit het dan in elkaar hoeveel moet iej dan krijgen uit zon potje, moet ik dan een fles overslaan? hoe werk het allemaal, ik zit daar nog niet helemaal in namelijk wie kan me helpen
3,5 maand is wel erg vroeg hoor voor een fruithapje dacht ik. Wij zijn er rond 6 mnd mee begonnen; vrij standaard is vlgs mij rond de 5 a 6 maanden!
Tot je kindje 6 maanden is vervangt fruit/groente sowieso geen voeding. Verder zou ik zeggen begin met een paar hapjes (stuk of 3) te geven tussen een voeding in. Dus even laten drinken, dan wat hapjes, dan weer laten drinken. Je hoeft absoluut niet eten uit een potje te gaan geven. Gewoon vers fruit en verse groenten kunnen ook gewoon. Denk alleen wel dat je het moet pureren oid denk dat ze zo klein nog niet kunnen kauwen. Maar je hoeft als je niet wil dus echt geen potjes bijvoeding te gaan geven. Hier hebben ze die ook nog nooit gehad. Wij zijn met ruim 6 maanden begonnen en toen deed ik het dus zoals ik hier boven schreef. Alleen deden wij het alleen snijden en konden ze het zelf kauwen.
En mocht je het toch niet kunnen laten.... het vervangt in ieder geval nog geen borst- of flesvoeding.
Hoi, zoals je waarschijnlijk al 100 x hebt gelezen is alle vaste voeding voor 6 maanden niet nodig en wordt gezien als bijvoeding. Vanaf 4 maanden kun je wel gaan bijvoeden (men denkt dat de darmpjes dan een aardig eind op weg zijn in hun ontwikkeling). Bijvoeden gaat om hapjes... wennen aan smaken.. wennen aan de structuur van voeding en wennen aan een lepeltje. Potjes zijn een optie maar je kunt inderdaad ook vers maken. Dit smaakt meestal veel lekkerder dan de potjes (die smaken veel hetzelfde). Een paar lepeltjes de eerste keer is heel normaal. Langzaam ga je naar een half potje (4 maanden potje) en daarna naar een heel. Sommige kindjes vinden het super en willen al snel meer. Andere doen er langer over. Er wordt trouwens gediscussieerd wat beter zou zijn voor je kindje: beginnen met groenten of beginnen met fruit. Fruit is gemakkelijker omdat dit zoeter smaakt maar dat heeft mogelijk weer het nadeel dat ze wennen aan de zoete smaak en daarna groenten niet zo lekker vinden. Ook is fruit wat zuurder en daardoor wat moeilijker. Je CB kan je prima begeleiden bij het geven van vaste voeding (al zullen die ook wel zeggen dat je beter kunt wachten tot 6 maanden). Oja om te wennen aan een lepeltje en andere smaken is rijstebloem ook een goeie optie. Dit is makkelijk verteerbaar en hierdoor kan je kindje op een makkelijke manier wennen aan het verteren van 'vaste voeding'. Rijstebloem kun je gewoon bij de supermarkt kopen en op de verpakking staat precies hoe je het moet gebruiken. Oja, flessen overslaan is er pas bij als er 200 gram groenten wordt gegeten en na 6 maanden. Een hapje wordt vaak als tussendoortje aangeboden.