Mijn zoon is nu 20 maanden en ik vind zijn hoofdje een beetje scheef. Hij heeft een licht afgeplat voorhoofdje en zijn oortjes staan van bovenaf gezien ook niet echt symmetrisch. Ik liep al bij een osteopaat toen hij net een paar maanden was. En we hebben het steeds in de gaten gehouden. Een helmpje was niet nodig want osteopaat geloofde er heilig in dat het goed kwam. Hij heeft en had niet echt een voorkeurshouding. Maar toch wil zijn hoofdje niet echt bijtrekken. Zijn fontanel is bijna gesloten. Gaat dit nog goed komen? Iemand ervaring hiermee?
Inmiddels is zn schedeltje zo hard dat het niet meer zo snel zal vervormen volgens mij. Maar zn hoofdje zal natuurlijk nog wel een heel stuk groeien. Ik denk dat het daarom over de jaren wel minder zichtbaar zal worden. Ik zou het gewoon de volgende keer bij het cb even aankaarten of desnoods even een afspraak maken. Succes!
Hier ook ervaring met afplatting maar dan achterzijde/zijkant ivm voorkeurshouding. Hier raadde zelfs de kinderarts het helmpje af maar wat ben ik/wij blij dat we voet bij stuk hebben gehouden en doorgezet hebben. Zoonlief heeft een helmpje gedragen en met resultaat gelukkig. Tot 12 maanden zijn de fontanellen nog niet dicht gegroeit en kan het hoofdje dmv een correctiehelmpje nog in vorm groeien. Na de 12 maanden zijn de fontanellen dicht gegroeit en is dit alleen nog maar mogelijk door een compliceerde operatie werd mij verteld.
Hier een zoontje met een iets afgeplat hoofdje aan de zijkant door voorkeurshouding. Zijn oren en voorhoofd stonden ook helemaal scheef, maar dit is gelukkig vanzelf bijgetrokken, omdat ie een buikslaper werd. Nog steeds is niet zijn hele hoofdje recht, maar de voorkant nu wel. Ik lees mee..
Onze zoon had een hele sterke voorkeurshouding waarvoor hij fysiotherapie had gehad. Bij 5 maanden viel hij in de categorie voor een helmpje, bij 5,5 maanden niet meer, doordat hij toen veel meer op zijn buik speelde, daardoor neemt de voorkeurshouding af. Naar mate hij groter werd, viel het scheve steeds minder op, alleen als je het weet en heel goed kijkt, zie je het nog (hij is 7). Wel zit zijn kruin meer aan de zijkant, maar dat is vooral lastig omdat ik zijn haren zelf doe met de tondeuse . Dus mijn ervaring is wel dat het minder zichtbaar wordt, hoewel ik niet meer weet of het nog wel zo zichtbaar was met 20 maanden. Helmpjes hebben volgens de onderzoeken geen nut (daarom ben ik juist blij dat hij er niet meer voor in aanmerking kwam), maar achteraf is het wel moeilijk te zeggen natuurlijk, omdat het bij het ene kind vanzelf goedkomt en bij het andere niet. Hier kwam het dus vanzelf goed.
Hier een dochter van 6,5 met een 'scheef achterhoofd'. Geen idee of een helmpje had geholpen, maar ik heb er wel spijt van dat we destijds niet meer hebben doorgezet (volgens cb was het met 6 maanden niet nodig, bij het bezoek erna gaven ze aan dat ze met zes maanden wel doorverwezen had moeten worden, maar toen was ze al te oud om er nog iets aan te doen...wij zijn wel naar een therapeut geweest ivm houding ed, maar dat en onze pogingen om haar voorkeurshouding ed te verbeteren hebben helaas niet geholpen).