Hallo, Mijn baby van 6,5 maanden wil geen groentepapje eten. Fruit bijna ook niet. Ze weegt nu 8,5 kg en is 70cm groot, een flinke dus, maar ik ben nu al langer dan een maand met papjes bezig en het is een drama. Ze spuugt het terug uit, ik lepel het er weer in, ze spuugt het terug uit, ik lepel het er weer in, etc. Wat wel goed gaat is een yoghurtje (danoontje). Dat dan weer wel. Fruit ook heel af en toe. Tot nu toe is haar schema als volgt: 8u: fles 210 cc / 7 schepjes melk 13u: 150ml groentepap (aardappel + groente + 35gr vlees) + bekertje water. Hiervan eet ze max 100 gr en dan nog ligt er veel naast of op de slab. 16u: 120 gr fruit (soms ook nog een yoghurt) 20u: Fles 210 cc / 7 schepjes melk + 3 schepjes granen Ik had graag geweten wat jullie van dit schema denken (was me aangeraden door de pediater maar vind het een beetje weinig melk). Maar als ik meer melk geef dan eet ze gewoon niets van haar groenten of fruit. Verder had ik ook graag geweten welke groenten je vanaf 6 maanden mag geven want misschien vindt ze de smaak maar niets. Tot nu toe geef ik wortel of pompoen op aanraden van de pediater.
Goedenavond, Bedankt voor je bericht over je dochter van 6,5 maand. Je geeft aan dat ze nauwelijks vaste voeding accepteert. Wat vervelend voor jou en je kleine! Het dagmenu dat je mee stuurde ziet er goed uit. Enkele tips die ik je nog wil mee geven; - Geef maximaal 6 scheppen Nutrilon, dus 180 met 6 scheppen in plaats van 210 met 7 scheppen. Zo krijgt jouw kleine iets meer ruimte en is iets hongeriger om de groente en fruithap te accepteren (advies NL) - Op de leeftijd van 6 maanden mag je 3 a 4 flessen dagelijks aanbieden van 200 ml (180/6) (advies NL) - Bied het hapje tussen twee flesmomenten in, dan is de kans op honger het grootst. - Houd de lepel op voldoende afstand van het mondje, zodat je kleine echt moet afhappen. Je maakt je dochter zo nieuwsgierig en dit verhoogt de acceptatie kans. Als je de lepel te ver naar het mondje duwt kan dat als vervelend ervaren worden. - Bied het hapje aan en haal het na circa 20 min weg als het niet geaccepteerd wordt. Bied daarbij geen alternatieven aan. Het dagmenu kan er als volgt uit zien: 7.00 papfles 9.30 fruithap 11.00 fles 200 ml + boterham 15.00 water, slappe thee of diksap met een tussendoortje (of evt fles 200 ml) 17.30 groente, aardappelen/rijst/pasta en vlees/vis 19.00 pap 200 ml Het komt vanzelf, maak je niet te veel zorgen. Als de fles niet goed meer geaccepteerd wordt, wil ik je de tips geven de melk wat kouder aan te bieden. Warme melk kan gevoelig en zelfs pijnlijk zijn op het tandvlees van de doorkomende tandjes. Als je de melk kouder aanbiedt wordt het beter geaccepteerd. Woon je in België? Dan kun je ook nog even contact opnemen met mijn collega's van de Careline in België. Zij kunnen specifiek tips geven over het dagmenu dat in België gebruikelijk is. In België te bereiken op 0800 16 685. Het telefoonnummer van de Nederlandse Careline is 0800 0222626. We helpen je graag! Groetjes, Paulien - Nutricia voor jou
Bedankt Paulien! Ik ben inderdaad Belgische maar woon in Spanje. De melk bied ik sowieso koud aan (kamertemperatuur). Het is hier veel te warm om een warm flesje te geven. Van de ochtendfles drinkt ze maximaal 200cc, ook al bied ik meer aan. Ik denk dus niet dat ze vol zit. Zo heeft ze gisteren bijvoorbeeld het volgende gegeten: 08u: 120 cc melk 12u: 65 gr groentenpap (kip + wortel + aardappel) + wat water aangeboden maar wou ze niet Daarna de rest van haar flesje: 120cc 16u: Fruithap: 1 geprakte banaan 17u: 120 cc melk 20u: 180 cc melk 23u: 60 cc melk Zoals je ziet drinkt ze haar flessen niet leeg. De lepel voor haar mond houden helpt niet, ze doet haar mond gewoonweg niet open. Ze perst zelfs haar lippen op elkaar. Na 2 happen schreeuwt ze moord en brand en laat het er allemaal terug uitlopen of begint ze te spuwen. Alleen yoghurt en banaan gaan nog redelijk goed binnen. Ik heb al verschillende schema's geprobeerd maar dat tussendoor eten geven werkt niet echt. Tussen 2 flessen in heeft ze echt geen honger. Ze drinkt amper haar flessen leeg. Zijn er buiten wortel en pompoen nog dingen die ik haar mag geven? Misschien helpt dat wel.
Goedemiddag, Bedankt voor je reactie. Goed dat je de melk al koud aanbied . Nog wat tips als je kleine niet goed eet. Wat lastig voor jou en je kleine. Probeer er niet te veel druk op te zetten, het komt vanzelf. Laat groei en ontwikkeling goed monitoren op het consultatiebureau. - Laat je kindje zoveel mogelijk mee-eten met het gezin; - Geef je kleine geen afleiding door televisie of telefoon; - Geef geen tussendoortjes vlak voor de maaltijd; - Blijf doorgaan met het aanbieden van nieuwe smaken - Zet niet teveel tegelijk op tafel en schep niet teveel op; - Het eten niet opdringen - Geef je kindje niet te laat eten; na 18 uur zijn ze vaak te moe om nog lekker te eten. - Als je kleine echt lastig eet, geef hem dan vaker een stukje groente tussendoor of besmeer zijn lunchboterham eens met het groentehapje. Je mag alle soorten groenten geven. Laat prei, ui en harde koolsoorten achterwege voor het eerste levensjaar. Evenals zout en kruiden. Je mag ook alle fruitsoorten geven. Heel veel succes en laat het ons weten als je er niet uitkomt. We helpen je graag! Groetjes, Paulien - Nutricia voor jou