Hoi lieve moeders, Ik heb deze vraag aan de voedingsdeskundige gevraagd, maar zij mogen geen advies geven over het eetschema voor baby's onder de 6 maanden, dus dan stel ik mijn vraag graag aan de ervaringsdeskundigen! Mijn zoontje is - bijna 6 maanden - krijgt 4-5x borstvoeding per etmaal (nu afhankelijk van zijn slaapjes die net een nieuwe ritme krijgen) + 's avonds 1 fles van 180ml 's, op het moment Nutrilon 1 en 2 half-om-half omdat 2 zwaar viel voor zijn buikje - we zijn rond 4,5 maand begonnen met het introduceren van fruit- en groentehapjes maar dat gaat zo goed dat hij inmiddels bijna een banaan van klein formaat/klein potje 4+ opeet. Nu zit ik te worstelen met de voeding/drinken, ook i.v.m. afbouwen van de borstvoeding omdat ik weer ga werken. Bij het consultatiebureu kreeg ik te horen dat hij nu - in geval van flesvoeding: 4x flesvoeding moet krijgen maar in ieder geval 750 ml vocht per dag - dat hij tussendoor thee/water mag en zo niet MOET drinken - dat de hapjes nu nog maar tussendoortjes zijn, echter.... Als hij nu bijna een hele banaan opeet of een heel potje voor baby van 4 maanden, is dat niet al een maaltijd en dus vervanging van 1x de fles/borst? Zo ja, moet ik daarbij vocht geven en zo ja, hoeveel? Of kan ik deze maaltijdjes nog aanvullen met kleinere fles (dan 150 ml)/borst? Er staan heel tegenstrijdige berichten op het internet/advies van het CB over wanneer en wat voor een baby. Ik lees bijv. dat een maaltijd pas vanaf 8 maanden de fles vervangt... En wanneer een papje? Wanneer echt avondeten? Kortom, puzzel, puzzel, puzzel! Ik zou het meest blij zijn met een eetschema zodat ik in ieder geval een uitgangspunt heb en advies over hoe steeds verder afbouwen melk/over naar echte voeding. Hartstikke bedankt alvast voor wat licht in de duisternis! Groetjes van Andrea, mama van Jasper
Tot een jaar is het BIJvoeding dus ik zou (in ieder geval met de borstvoeding) nog helemaal niets afbouwen. Hij laat waarschijnlijk vanzelf iets vallen., maar dat lijkt me nu nog wat vroeg. Flessen van 180ml vind ik sowieso veeeel te groot.. Zou dan liever voor vaker een kleine fles gaan. Volgens mij kun je prima flesvoeding 1 blijven geven. Maar daar weet ik te weinig van. Koemelk mag hij voorlopig niet hebben, dus dan zul je de borstvoeding moeten vervangen door kunstvoeding. Ik meen 1 voeding per week. Dat zou betekenen dat je over een week of 4-5 over moet kunnen zijn. Dus vaste voeding vervangt geen melkvoeding. De melkvoeding is het belangrijkste voor jouw kindje voor nog een aantal maanden. Extra vocht hoeft niet ( liever niet zelfs want dan zit zin buikje vol met drinken ipv waardevolle melk) ..ik ging pas rond 9 mnd water geven uit een bekertje ome oefenen. In groente en fruit zit ook vocht.
Ik weet niet of je er iets aan hebt, mijn zoontje kreeg flesvoeding, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar. Dit kreeg hij met 6 maanden: Fles 180+6 Tussendoor fruit 200gram met wat roosvicee uit een flesje Fles 180+6 Boterham zonder korst in stukjes, na 1-2 weken at hij een hele boterham, rond de 7 maanden ook de korstjes eraan gelaten. Tussendoor een rijstewafel om te knabbelen met wat roosvicee uit een flesje In het begin nog een klein flesje van 120+4 voor z'n avondeten. Avondeten prakje van aardappel en groente of een 6 maanden potje, dus ongeveer 200gram Voor het slapen gaan nog een fles van 180+6 Hij dronk toen standaard flesvoeding nummer 2 van Albert Heijn.
Bedankt voor jullie reactie! olifantje1991, dank je wel voor het voorbeeld, ik ben er zeker mee geholpen! En ik neem aan dat het goed gaat met de groei van je zoontje. Ook niet onbelangrijk)
Ja zeker, groeide de eerste 3 maanden 1kg per maand, maar is nu inmiddels een gezonde dreumes van 14 maanden, gisteren bij het CB geweest en hij weegt nu 11kg en is bijna 83 cm, keurig in verhouding. En de groei ging hier na 6 maanden ook een stuk minder hard hoor... Met 6 maanden woog hij ruim 8kg, geboren met ruim 3,5kg en nu dus 11kg.
Echt goed om te horen! Vind het fijn om zo'n voorbeeld te hebben dat het zo dus kan. Ik ga het langzaam zo opbouwen. Dank je wel!
Kijk gewoon goed naar je kindje, dan komt het allemaal wel goed! Hier heeft hij met 6 maanden zelf afgebouwd naar 3 flessen (soms wel 's nachts nog een klein flesje), de melk interesseerde hem niet zoveel meer toen hij groente, fruit en brood kreeg.
Hahaha! Herkenbaar, dat interesse in eten en nieuwe dingen. De mijne snakt naar mijn lasagne en heeft voorkeur voor slokjes badwater