Is dit goed zo??

Discussion in 'Voeding' started by spriet, Oct 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Mijn dochter heeft eerst borstvoeding gehad en nu sinds 2 weken ben ik afgebouwd en doordat ik een flinke buikgriep heb gehad is dat wat sneller gegaan dan ik dacht.
    Dus nu is het even zoeken naar een goed schema met kv

ze had vandaag:

6.30 (1 borst) daarna wil ze de andere niet maar nog wle de fles (90+3)
    9.30 fruit 200gr
    13.00 210+7
    15.45 broodkorst met wat roosvicee
    17.45 warm eten 200gr
    20.00 210+7 en 3 schepjes granenpap erdoor

De laatste fles liet ze 120cc vanover

Gister zat ze op 4 flessen van 180cc en dan de laatste wel pap erdoor alleen toen at ze haar groente bijna niet en ging de laatste fles wel op.

Kijken hoe ze nu de nacht doorgaat omdat ze die laatste fles niet heeft opgedronken.

Wat vinden jullie van dit schema en hoe doen jullie dat?

2. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Volgens mij krijgt ze voor haar leeftijd wel wat weinig melk. Geloof dat ze dan nog minstens 4x melk moeten hebben. De BIJvoeding is echt minder belangrijk dan haar melk hoor. Pas na het eerste jaar is de bijvoeding belangrijker dan de melk. Dus je kan beter meer melk geven en wat minder groente dan andersom denk ik. Het eten van groente en fruit is meer om te leren met eten om gaan. Boven een bepaalde leeftijd (ongeveer 7 maanden) kan dat namelijk vaak voor problemen zorgen als ze het nog nooit gekregen hebben.

3. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
  4. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Schema (6 maanden)

7.00 fles (opvolgmelk vanaf 6 maanden..)/ pap
    10.30 fruit
    13.00 fles
    16.00 thee of sapje
    17.30 warme maaltijd bestaande uit groente, geprakte aardappel of puree zonder zout
    21.00 fles (opvolgmelk met evt. rijstebloem)

Dit staat op die site
    Op zich dus hetzelfde schema als hier alleen de hoeveelheden staan er niet bij, maar als ik haar 3x 210 geef dan zou ze genoeg nog aan melk moeten krijgen, moet ze het wel opdrinken natuurlijk.

Morgenochtend krijgt ze gewoon een fles i.p.v nog een borstvoeding en dan geef ik haar naar het kdv ook 1 fles van 210 mee en dan kijken of ze die avond fles wel wil hebben of anders later ofzo maar dat is ook niet ideaal omdat ze dan ook slecht drink omdat ik haar dan wakker moet maken.

Tnx voor het meedenken en van de vitamine d wist ik niet kreeg ze naast de borstvoeding wel maar dacht dat ze nu genoeg binnen kreeg, ze slaapt nu al maar hou het wel in de gaten.

5. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Jawel er staan wel hoeveelheden;)
    En idd, dan zou ze het wel op moeten drinken:D Dan is drie keer 210 goed. Stel ik meteen een vraagje terug, ze mogen toch maar max 6 schepjes melk per fles?
    Ja, als je onder de 500ml zit dan krijgen ze niet genoeg vitamine d. Maar wil je die bv niet blijven geven dan smorgens? Of wilde je sowieso helemaal afbouwen?

6. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Nou over dat max aantal schepjes heb ik niet van gehoord, hoor regelmatig om mij heen dat kindjes flessen krijgen van 210+7 als ze dan van 4 naar 3 flessen gaan.

En de bv zou ik wel langzamer af bouwen maar de afgelopen dagen wilde ze s'ochtends alleen nog maar 1 borst drinken en dan vond ze het wel prima uit de fles drinkt ze dan nog wel volop.
    Dus ze is zelf ook aan het afbouwen.
    En overdag had ik al te weinig.

7. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Ok ik ga t eens extra opzoeken, want Milan krijgt alleen savonds een fles, dus zou ik evt iets meer kunnen maken als t klopt:)

dat ze na de borst nog 90cc willen drinken schijnt normaal te zijn hoorde ik van cb-arts en hier op t forum. Het is anders dan de borst en kunnen ze veel langer van door drinken schijnbaar. Ik was er ook "ingetrapt" en vandaar dat ie nu savonds n flesje krijgt. Dacht dat ie te weinig kreeg en doordat ie nog wel kv nam dacht ik dat t echt zo was..oops hihi. Maar als je toch v plan bent af te bouwen dan geeft t natuurlijk niet:)

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het gaat niet om het aantal flessen opvolgmelk, maar om de totale hoeveelheid. Tussen 6 en 8 maanden is dat nog 700-800cc per dag, tussen 8 en 10 maanden 600cc en tussen 10 en 12 maanden 500cc. Na de eerste verjaardag hebben ze in principe nog maar 300c melkproducten nodig. Dan komt er ook ee yoghurttoetje bij. Die kan je ook al iets eerder geven, bij zure zuivelproducten is de allergiekans kleiner. Je kan pure volle yoghurt geven.

Hoe vaak dronk je dochter aan de borst en was dat op verzoek?
    Dan zou ik op die momenten een flesje geven. Lijkt me fijner dan 3x p/d een grote bel.

Ik zou tussen de middag als jij ook je brood eet haar een broodkorst geven of al een een boterhammetje proberen, dat mag al rond 7 maanden, je dochter is nu 6mnd + 3wkn. Zien eten doet eten!

6.30 (1 borst)/fles (90+3) (samen 180cc?)
    9.30 fruit 200gr
    13.00 broodkorst/boterham + kleine fles
    15.45 fles 210cc + rijstwafel, soepstengel oid
    17.45 warm eten 200gr
    20.00 210+7 en 3 schepjes granenpap erdoor

9. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Tuurlijk mag je ook grotere flessen maken. Op de pakken kunstvoeding staat alleen maar tot de 6 schepjes inderdaad. Je kunt gewoon doortellen, per 30 ml 1 schep. Dus 210 ml is idd 7 scheppen, 240 ml 8 scheppen etc etc..

10. zogelukkig

Dat etc etc zou ik niet doen; zulke grote flessen in zo'n klein maagje proppen! Bovendien is 24 schepjes per dag de max, dus dan blijven er nog maar 3 flessen over.

11. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Wat ik kreeg te horen is dat je juist niet extra schepjes per keer erin mag doen omdat de niertjes dit nog niet goed kunnen verwerken (eiwitten). Vandaar dat ik het me afvraag. Anders hadden ze wel op de pakken kunnen zetten "en zo verder". Maar ja, ga zo wel even op inet kijken:D

12. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Ahh okee, dus het is per dag? Daar komen we lang niet aan dan:p:D

13. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Eh ik had het gewoon over de scheppen.... hier helemaal geen flessen.;)

14. zogelukkig

Nee meid, weet ik, maar je kan moeilijk 8 scheppen in 100cc water doen, toch? Dus worden het automatisch grote flessen bij 8 scheppen.

15. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja dat snap ik. Ik geef alleen antwoord op iemand die 1 fles 's avonds geeft en verder BV, die graag een iets grotere fles wil geven maar denkt dat dat niet kan...... daarom leg ik alleen uit dat het 1 schep op 30 ml is...............

16. spriet

spriet Fanatiek lid

Jun 5, 2008
    2,308
    33
    48
    Okee nou bedankt voor jullie reacties.

Vanochtend had ik een fles gemaakt van 210+7 en daar liet ze 60cc van staan
    10.00 had ze fruit gehad
    13.00 fles 210+7 alles wel op
    smiddags een broodkorst met water
    18.00 warm eten

En heb haar net naar bed gedaan want ze was erg moe (kdv dag)
    dus ga haar vanavond nog maar even wakker maken voor een fles en ik denk dat ik toch maar weer terug ga naar 4 flessen als ik lees dat ze 700-800 binnen moet krijgen daar komt ze met 3 flessen niet op.
    en helemaal niet als ze die flessen niet opdrinkt.

dus dan doen we het zo
    6.30 fles
    9.00 fruit
    11.30 fles
    15.30 fles
    18.00 warm eten
    en dan 20.00 fles of 22.00 maar dan moet ik haar wakker maken.

Denk dat het dan beter is en dan gewoon 4 flessen van 180, als ze dan een keer iets laat staan is het minder erg.

17. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Klinkt wel goed! Misschien eet ze dan minder avondeten, maar dat geeft echt niet zo! Als je het maar aan blijft bieden:). Misschien kan je het ook nog even overleggen met je cb? Vooral ook over het wakker maken, misschien hebben ze andere tips? Sommige kindjes kan je trouwens ook uit bed halen zonder ze wakker te maken en dan de fles geven. Daarna kan je dr dan gewoon weer terug leggen als het bij haar werkt! Succes in ieder geval:)

Share This Page