eetschema? of niet?

Discussion in 'Flesvoeding' started by MiSe, Aug 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MiSe

MiSe Niet meer actief

Graag jullie advies over het volgende;

Mijn dochter is 4 maanden en drinkt niet heel erg goed, maar goed genoeg want ze is vrolijk, alert en heeft goede (plas/poep) luiers. De eerste 11 weken, gaf ik BV. Daardoor ben ik dus gewend aan voeden op verzoek. Nu geef ik flesvoeding en geef ik nog steeds enigzins op verzoek. Ik geef de eerste fles wanneer zij 's ochtends wakker wordt en laat daar dan de rest van het 'dagschema' afhangen. Ik geef haar elke 3 tot 3,5 uur een voding, heel soms na 4 uur. Ik heb wel eens een paar dagen geprobeerd elke voeding pas na 4 uur te geven, maar hier ging ze niet beter/meer van drinken en ik moest wel erg veel moeite doen met rekken.

Nu is mijn vraag; wat vinden jullie persoonlijk beter, een vast eetschema dat er elke dag hetzelfde uitziet? zoals bv 7-10-13 etc. Of zoals ik het nu doe, dat ik het laat afhangen van wanneer mijn dochter wakker wordt en wanneer ze honger lijkt te hebben? Ik twijfel zelf namelijk een beetje. Ik ben voorstander van voeden op verzoek (voelt natuurlijker) maar ik kan me ook voorstellen dat het voor een kindje fijn is als de dag voorspelbaar is.

Dussssssss.... Graag jullie mening!
    (sorry voor het lange verhaal :))

2. adi

adi Niet meer actief

'voorspelbaar' heeft niks te maken met een bepaalde tijdstip. Je kindje kan namelijk geen klok kijken.
    Een voorspelbare dag kun je krijgen door vaste volgorde aan te houden van bijv. wakker worden - verschonen - voeding - spelen - slapen enz.
    Het maakt ook niet uit op welke tijdstip dat is.

Mijn kindjes hebben met ong 4-5 maanden deze volgorde zelf opgegeooid omdat ze alleen 's ochtends een voeding wilden bij het wakker worden. Alle andere keren wilden ze drinken vóór het slapen gaan. Maar dat is ook prima, het is maar wat bij jullie past. En natuurlijk of jouw 'schema' dat aankan, als jij helemaal flexibel bent kun je je dochter helemaal laten leiden. Anders kun je wel wat sturen met eet- en slaaptijden.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het beste voor een kind is: eten als het honger heeft en slapen als het slaap heeft. Wat je nu doet met kunstvoeding, op verzoek voeden, net als bij gewoon borstvoeding is het beste dat je doen kunt. Je kind weet zelf wel wanneer het honger heeft, daar hoeft het niet voor op de klok te kijken!

4. MiSe

MiSe Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inderdaad een voorspelbaar dagritme; wakker - verschonen - voeden etc. Ik ben zelf flexibel dus het maakt voor mij niet uit hoe het gaat, ik ga er wel in mee. Alleen soms krijg ik weleens te horen dat een 'vast' eetschema toch onderhand wel zou kunnen. Voor mij maakt het niet uit, wil het beste voor mijn kindje.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik voedde op verzoek, maar moet wel zeggen dat mijn jochie rond die tijd redelijk een ritme had. Niet elke dag hetzelfde, maar wel voorspelbaar aan de hand van zijn opsta-tijd..

We hadden hier een jochie dat gewoon niet dronk als je hem wakker maakte, en dan echt de rest van de dag in de war was. Dus gewoon eten, wanneer hij het aangeeft, maar ook slapen en spelen op zijn aangeven..

6. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik ben altijd van het volgen van je kindje, dus daar zou ik nu als ik jou was ook voor kiezen, maar je moet doen wat goed voelt!

7. Syllie

Syllie Actief lid

Nov 4, 2008
    159
    0
    16
    Ik heb altijd voeden op verzoek gedaan(ook flesvoeding)maar er moest wel minimaal 2,5 3 uur tussen zitten...soms wilde hij na 2,5 uur al en soms pas na 5 uur als hij geslapen had...

Share This Page