KMA en vakantie in buitenland

Discussie in 'Voeding' gestart door Linnie1985, 6 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Wie heeft ervaring met KMA en een vakantie naar het buitenland?

Wij zijn vorig jaar niet op vakantie geweest ivm onze verhuizing. Dit jaar zou ik wel heel graag naar het buitenland willen. Het liefst Italië of Griekenland ofzo.
    Maar de KMA van m'n dochter houdt me een beetje tegen. Dus ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
    Ik ben een beetje bang dat zij (en ik) verkeerde dingen eten en dat ze dan ziek wordt. Ik heb inmiddels trouwens wel een lijst met allergenen in allerlei talen.

Hoe is jullie ervaring?

2. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik lees graag mee. Ik vraag me dat ook al een tijdje af. In Nederland zijn de allergenen vaak wel goed aangegeven, maar hoe zit dat in het buitenland?

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Wij zijn met ons zoontje, was toen 11 maanden, naar Kreta geweest. Een aantal dingen had ik zelf mee genomen, zoals boter, pap (voor het geval brood niet zou kunnen), zijn melk, wat potjes voeding, tussendoortjes.
    Brood mee nemen is wat lastig. Ik had helemaal uitgezocht hoe je in het grieks kunt vragen of er melk in het brood zit. Echter was dit niet nodig, want de barman van het appartement kon ons vertellen dat brood koemelkvrij is in Kreta. Hij had zelf ook een dochtertje met kma. Hier hebben wij dus op vertrouwd en het ging goed.
    Doordat wij in een appartement zaten konden wij zelf eten voor hem maken, wat wij kochten in de supermarkt.
    Ik vond het goed te doen.

Echter dit jaar kiezen wij voor een autovakantie naar Koatië, zodat wij veel voedingsmiddelen zelf kunnen mee nemen. Zoontje heeft meerdere voedselallergieën en dochter kma.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #4 dirksmama, 7 feb 2012
    Laatst bewerkt: 7 feb 2012
    In het mediterrane gebied is brood meestal koemelkvrij. Verder, in Itale zijn ze heel goed met dieetvoeding! En fruit en groente zijn natuurlijk ook koemelkvrij.
    In Engeland zijn ze veel strenger mbt allergenen, daar staat op elk verpakt voedsel of het wel of niet kan voor bepaaldevallergien, de info is daar heelmduidelijk.

5. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Ik heb zelf koemelkallergie, en in steeds meer supermarkten in het buitenland hebben ze speciale afdelingen met producten voor allergieen. Wij zijn zowel naar griekenland, frankrijk en kroatie geweest. Als je uiteten gaat aangeven dat het vlees vis in olijfolie gebakken moet worden. In Kroatie en Griekenland doen ze dit ook bijna altijd, maar vragen kan altijd. Verder geen sausjes nemen en brood is vaak ook zonder melk en conseveringsmiddelen....je kunt er de volgende dag iemand bewusteloos mee slaan :D

Verder nam ik dan zelf plantaardige boter mee, maar dit hadden ze ook gewoon in de supermarkt.

Melk is in het Kroatisch mlijeko
    In Kroatie spreken ze vaak goed engels en duits.

Het eten in Kroatie is heel puur, weinig sausjes gewoon olijfolie , zout peper en knoflook heerlijk!

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Mijn schoonzus en neefje hebben allebei KMA en ze gaan overal heen. Denk wel dat buffetten handiger zijn bij KMA, maar je kunt altijd vragen bij je reisorganisatie?

Veel plezier!

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Dit is al handig om te weten. Wij willen namelijk naar Kroatië. Helaas moeten wij ook op ei, noten / cashew en pinda's letten. Maar gewoon simpele dingen als groentes, aard. is meestal vrij van deze allergenen. Zoonlief krijgt gewoon helemaal niks wat een sausje bevat. Scheelt dus al dat ze dat daar weinig gebruiken!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#8 zogelukkig, 8 feb 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2012
    In Griekenland zit door het standaardbrood geen melk, ze doen daar uberhaupt weinig met verse melk. Als je cappuccino vraagt, krijg je koffie met slagroom. Bakken doen ze in de olijfolie, hun trots, Griekse olijven zijn het beste (en verdwijnen in de flessen Bertoli).
    Koeien lopen daar vrijwel niet, uiteraard is er feta te koop, kan dat inmiddels wel; schaap en geit?
    Moussaka bevat trouwens wel melk, boter, room en kaas, da's jammer.

In Italië doen en ze meer met melk, room en boter. Maar zit ook niet in het standaard brood. Wij zijn echt een gek volk dat we overal melk doorheen gooien!

Ik zou de vertalingen voor melk, room, boter etc. in je zak stoppen. Als je zelf kookt, heb je de grootste controle. Of een lekker visje nemen met een salade, zit je sowieso goed.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou juist niet naar een buffet gaan. Daar is alles al klaargemaakt en is het veel lastiger om te achterhalen wat er in zit. À la Carte kun je het precies zo laten maken als je het wilt.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Euh, je reactie staat onder de mijne, maar wie heeft het over een buffet dan?

Ik heb het gewoon over zo'n geweldige taverna aan de kust, waar je je eigen snapper uit de vriezer aanwijst en die je geserveerd krijgt met een Greek salad, brood en tzatziki.

Ik ga nooit op vakantie naar een hotel of appartement, dus buffetten zijn mij vreemd.

11. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    Mykelti schrijft dit stukje over buffetten:

Ik zelf heb ook meer problemen met buffeten, je weet nooit wat voor kruiden toevoegingen gebruikt zijn.

Zoiezo kook ik zelf nooit met kant en klare mixen etc. Zelf de controle wat je binnenkrijgt vind ik toch wel het prettigste, niet iedere restaurant eigenaar neemt het zo nauw met een allergie helaas. Heb het meerdere keren mee moeten maken.

Als je bijv naar kroatie gaat en je gaat uiteten, als je een grillgerecht neemt zit je goed, of zo hadden wij afgelopen september tijdens onze vakantie in kroatie een steenovenpizza gegeten. Deze kon je zelf samenstellen, het deeg werd vers gemaakt, ik gaf aan dat er geen kaas op moest voila wat hebben we gesmuld.

Neem een woordenboekje mee van kroatie altijd handig

allergie:alergija
    Pinda: kikiriki
    Ei: jaja

Het enige sausje wat wel vaak wordt gebruikt is avjar, maar dit is melkvrij en ontzettend lekker. Het is een rode dipsaus gemaakt van paprika, aubergine,zout, plantaardige olie, en specerijen. OOk heerlijk op brood. Verder haalde ik als broodbeleg jam. Ook hebben ze in de supermarkt producten met nederlandse ingredientenlijst erop :D

Geniet, kroatie is een zalig land.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mykelti geeft e tip over buffetten.
    Ik zou zelf niet van een buffet eten, te onzeker.

13. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Bedankt voor jullie reacties!

We wilden inderdaad sowieso voor een appartement of huisje oid gaan en dan zelf koken en af en toe uit eten. Een buffet zou ik ook niet durven, dat vertrouw ik niet echt. En het lijkt me ook vervelend om iedere keer te moeten vragen wat er in zit.

Griekenland klinkt dus wel goed! Dat is mooi! Ben wel heel benieuwd hoe het vliegen met een dreumes van anderhalf zal gaan, maar dat is een ander verhaal.

Kroatie ben ik zelf niet mee bekend, ik zal in ieder geval er eens wat over gaan lezen. Bedankt voor de tip.

ZG, ik weet niet of schaap/geit al kan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet aan durf om uit te proberen. Ik wil sowieso voor die tijd nog wel een keer gaan proberen te provoceren. Maar dat gaat nu niet omdat we nu al een tijd lang aan het tobben zijn met haar darmen. Als ik dan provoceer weet ik helemaal niet meer waar het van komt.

Deel Deze Pagina