Hoi, Kunnen jullie mij uitleggen wat het verband is tussen starten bijvoeding en de kans op allergieën? In onze familie komen allergieën voor, maar relatief weinig. Ik ben zelf nergens allergisch voor, mijn vriend wel (huisstofmijt, kiwi, paprika). Onze kleine meid is de 4 maanden gepasseerd en zou haar eerste fruithapje mogen proberen, maar vanwege de verhoogde kans op allergieën wordt aanbevolen nu toch te wachten tot 6 maanden. Wat is hiervan de reden? Is er een kans dat allergieën tot uiting komen als we eerder zouden starten met wat dan ook? Groetjes Devero
Hallo Devero, Het advies is inderdaad om te wachten met bijvoeding tot de leeftijd van 6 maanden. Een baby heeft tot die leeftijd geen bijvoeding nodig, alle voedingsstoffen zitten in de borst- of zuigelingenvoeding. Vanaf 6 maanden zijn de darmpjes zover gerijpt dat de bijvoeding goed verdragen wordt. Het is wel belangrijk om ook dan je dochtertje langzaam te laten wennen aan de verschillende soorten fruit en groente. Groetjes, Petra