Introduceren van groenten/fruit -> prematuur baby (die 1 maand te vroeg is geboren)

Discussie in 'Voeding' gestart door Mw1980, 25 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Ons meisje is morgen alweer 4 maanden! :)
    Dit zou betekenen dat ik langzaamaan groenten en fruit kan gaan introduceren. Gisteren is dit tijdens ons bezoek aan het CB ook verteld. Nu is het zo dat wij lactulose gebruiken voor ons meisje, omdat ze niet heel gemakkelijk kan poepen. Dat gaat nu goed. Iedere dag ongeveer een poepluier. Maar omdat ze dus problemen heeft met haar ontlasting ben ik ook een beetje bang dat ik de boel in de war ga gooien, als ik nu groenten en/of fruit ga introduceren. Nu het net weer beter gaat met haar ontlasting.
    Ik heb sowieso het gevoel dat ik nog beter eventjes kan wachten. Ons meisje is op een termijn van 35 weken en 5 dagen geboren, dus liever wacht ik tot ze 5 maanden is.....
    Hoe hebben andere ouders dit gedaan met een prematuur baby? Zijn deze ook later begonnen met introduceren?
    En welke groenten/fruit kan ik het beste geven? Graag met een laxerende werking, zodat ze geen problemen met haar ontlasting gaat krijgen. Ik heb begrepen dat peren en pompoenen sowieso goed zijn om mee te beginnen.

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Nee, niet later begonnen. We goed in de gaten gehouden dwz zijn ontlasting, ontlastingpatroon, geen uitslag/rare reacties.
    Eigenlijk ging alles vanaf dag 1 goed en nog steeds.
    Mijn zoontje is met 36 weken geboren zonder verdere complicaties.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    De darmen zijn pas rijp met 6 maand, dus ik zou dus sowieso wachten, zeker als ze al last heeft van haar darmen.
    Ik heb geen ervaring met premature kindjes, maar volgens mij begint de rijping vanaf de geboorte.
    Verder kun je met 6 maand ongecorrigeerd kijken of ze er verder al klaar voor is. Kan ze rechtop zitten, brengt ze zelf dingen naar haar mond, zo ja, dan kan je kijken of ze er interesse jn heeft.

4. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Wat @Fristi2012 zegt... Hier 2 voldragen zoons maar bij beiden gewacht tot 6 maanden. Dan pas zouden de darmen daar echt klaar voor zijn.

5. Adrianna

Een prematuur kindje krijgt alleen qua ontwikkeling de tijd...
    Wat a terme kindjes met bijv 6 maanden moeten kunnen, moeten onze kindjes met 7 maanden kunnen.
    Ik heb nog niks gehoord over darmen die een maand minder rijp zijn bij rand premature kindjes.
    Bij extreem prematuur ligt dat anders natuurlijk

6. Mw1980

Mw1980 Actief lid

15 jan 2017
    341
    191
    43
    Bedankt voor jullie reacties. Dus toch mijn gevoel volgen en nog maar even wachten, dus.

7. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Vaste voeding introduceren vanaf 6 maanden. Dan pas zijn de darmen rijp.

8. Adrianna

Ik denk daar dus anders over.

renaatje86 en Blijdorp vinden dit leuk.
  9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik zou zelf pas vanaf 6 maanden doen. En dan is het in het begin nog echt bijvoeding.

10. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou ook Tot 6 maanden wachten. Ik weet dat de ondergrens die het cb hanteert 17 weken is, maar de wereld gezondheids organisatie zegt nog steeds 6 maanden. Daarnaast kun je niet direct zien wat de gevolgen zijn van te vroeg bijvoeding geven. Veel (darm)problemen komen pas bij latere leeftijd tot uiting.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Onze uk kwam met 34.5 en ik hield ondanks het cb dat we moesten beginnen zijn uitgerekende datum aan.

Betreft groente, broccoli, worteltjes en zijn favoriet was pompoen. erwten was geen succes! (Nu 3.5 en lust het nog steeds niet). Daarna combineerde we het met aardappel.

Appeltje kookte ik en vond hij echt super lekker net als peer. Wat later toen hij de smaken kende combineerde ik appels en peren en dit was echt favoriet. Ook makkelijk in te vriezen. (Offtopic de hema heeft hele fijne potjes vor als de hapjes groter worden, de bakjes gebruike we nu nog voor een tussendoortje)

Dit was mijn start omdat hij ook lactulose gebruikte.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Oja we zijn begonnen met groente en hebben nog even gewacht met het fruit om rustig aan de smaken te wennen, fruit lusten ze meestal wel.

Een rustige opbouw en kun je makkelijk kijken of er problemen komen door het voedsel.( paar dagen het zelfde)

Deel Deze Pagina