baby "bang" voor water in zijn gezichtje

Discussion in 'Verzorging' started by Jorietje, Aug 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hoi meiden,

Vanmiddag is ons kleine mannetje samen met papa in bad geweest en omdat hij nogal onder het badschuim zat, heb ik hem afgesproeid met de douche, maar dit vond hij echt niks. Hij werd soort angstig, ja ik kan het niet goed uitleggen, maar hij vond het niet leuk en raakte min of meer in paniek.. Als hij in zijn eigen badje gaat en hij komt iets te ver onder water, dan wordt hij ook paniekerig.. Als ik zijn haartjes nat maak door met mijn hand water over zijn haren te gieten, is er niks aan de hand, maar zodra het meer in zijn gezicht komt is het fouteboel...

Heeft iemand wat tips over hoe ik hem hier vanaf zou kunnen helpen? "Gewoon" doorzetten en wat vaker water over zijn hoofdje (en gezichtje) gieten? Of is het misschien heel normaal dat een baby van bijna 5 maanden hier wat angstig voor is (want dan laat ik het nog maar even zo denk ik)?

Gr, Joriet

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,859
    19,260
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ons zoontje heeft in bad gaan een tijdje niks gevonden. Bij douchen vond hij idd het watér in zijn geschikt een beetje eng. Inmiddels gaat hij graag in bad. Hij heeft ontdekt da met water spelen leuk is. Water in zijn gezicht is altijd nog een beetje raar / vervelend, maar echt eng vindt hij he niet meer.

Ik heb niet speciaal iets gedaan. Hij ging een paar keer per week mee onder de douche of in bad. Ik heb hem altijd gewoon gewassen. Natuurlijk komt er dan wel eens wat water over het gezicht, maar ik ben het nie bewust extra vaak gaan doen ofzo.

Ons zoontje ging het leuker vinden toen hij echt goed zelfstandig kon zitten. Misschien dat dat veiliger voelt ofzo?

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Meiske hier vindt het niet eng, hooguit beetje 'benauwd' ofzo. Ze gaat sinds ze 6 dagen is al mee onder de douche, soms in badje. Maar haal haar hoofdje vaak een paar keer snel onder de straal door, dan heeft ze er geen last van. Langere tijd vindt ze ook niet fijn.

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Als je samen doucht kun je voordoen dat het niet eng is, gewoon zelf met je hoofd onder die straal gaan staan en dan lachen.
    Of op babyzwemmen gaan, daar krijg je nog veel meer tips en het is nog leuk om te doen ook. Wij zwemmen al een tijdje en je ziet kindjes gewoon van elkaar leren tijdens die lessen, heel leuk!

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Volgens mij is het wel vrij normaal en is het meer de angst voor het onbekende. Oudste dochter had het ook en omdat ze meteen veel haar had, moest dat ook echt gewassen worden. Tja, even doorbijten.
    En wat wij altijd deden: Kind er op voorbereiden. We gaan zo douchen, haartjes wassen en dan kan er water in je gezicht komen. IS niet leuk, maar papa/mama is bij jou.
    Nu gaat het stukken beter, maar ze is er nog geen fan van.

6. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Gister had ie het ineens in zijn eigen badje ook niet echt naar zn zin :( Als ik hem liet hangen zeg maar (met zijn hoofd op mijn arm) dan werd ie onrustig en ging om zich heen slaan en trappen (en was zichtbaar niet van plezier) en zodra ik hem liet zitten vond ie het wel prima en bleef ie stil zitten.. Meneer heeft nu al een eigen wil ;)

Het zal er dan wel even bij horen en gaat hopelijk weer over :D

7. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    ik maakte elke keer als de straal over haar hoofd ging het zelfde geluidtje prrrrrrr.
    zo wist ze wat er komen ging, ze heeft heel lang haar dus moet ik haar haar wel uitspoelen.
    ze is er helemaal niet bang meer voor water over haar hoofd.
    onder de douch hebben we een rekje voor de zeep en daar liggen ook badeendjes, ze is dan zo afgeleid dat het niet eens uitmaakt dat haar hoofd onder de straal is :)

8. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Langzaam aan laten wennen met een speelgoedgietertje! Dat werkte bij mijn zoontje perfect. Hij vond het in het begin ook 'eng', maar met het gietertje ging het snel over. Maakte er ook een spelletje van en liet hem zijn handjes in de straaltjes steken, geluidje er bij maken, liedje zingen ect. En niet forceren natuurlijk, das het belangrijkste!

9. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Het zal gewoon een kwestie van wennen zijn geweest, inmiddels heeft hij al een paar keer wat water (uit een bekertje of van de douche) over zich heen gehad, papa en mama maakten er leuke geluidjes bij en lachen en hij kon er ook bijna om lachen :D

Share This Page