Eetstoornis Arfid

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door GossipGirlxoxo, 3 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Staat dat ze dat al geprobeerd heeft.
    Zou hier trouwens ook niet werken hoor.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Mijn zoon heeft hetzelfde en het wordt niet beter, maar eerder erger, hij is bijna 14. Hij eet véél minder dingen dan jouw dochter, maar volgens de huisarts is het bij hem nog niet zo erg dat hij doorgestuurd moet worden (ik betwijfel dat een beetje), maar tot nu toe groeit hij volgens zijn lijntje (hij is relatief klein, maar dat komt door een late puberteit).

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Hier precies hetzelfde, ook reacties van huisarts en cb destijds.
    Wij laten het nu ook vooral met rust.
    Zoon eet pertinent geen fruit, inmiddels mogen mensen om hem heen het wel eten (voorheen ging hij overgeven), maar dan moeten we niet bij hem komen.
    Snoep eet hij ook helemaal niet (wat dan weer niet erg is).

Wat hier wel goed is, hij is heel sportief en weet dat hij goed moet eten voor voetbal. Dus nu is hij uit zichzelf bij mij gekomen om voorzichtig wat nieuwe dingen te proberen. Geen fruit, dat laten we nog, maar hij heeft deze week Skyr leren eten en hij heeft ontdekt dat hij puntpaprika erg lekker vindt.
    Maar het is zo lastig. Hier is het ook zo dat dingen die hij eerst heel lekker vond, zoals pasta, dat hij dat nu ineens helemaal niet meer wil eten.

4. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Ik denk en hoop voor jou dat het met 1 jaar echt nog makkelijk een fase kan zijn. Mijn dochtertje heeft vanaf een half jaar tot 2 ongeveer ook echt bijna niks gegeten behalve banaan en nog maar een paar dingen. Maar ergens kwam het omslagpunt en nu eet ze bijna alle soorten fruit, broodbeleg en warme maaltijden!

On-topic: lastig, ik weet niet goed wat ik zou doen. Je kunt het sowieso eens met de huisarts bespreken bijvoorbeeld of een diëtiste misschien?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik moest ook ineens aan jouw zoon denken, wist dat die ook zo lastig met eten was. Benieuwd of dat inmiddels beter ging, maar nee dus.

suus1983 vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nee helaas.. soms lijkt er vooruitgang in te zitten, maar dan gaan andere dingen weer slechter. Het enige wat hij altijd goed eet, is brood. Het liefst heel de dag door, maar goed, ben allang blij dat hij dat graag eet. En sperziebonen en spinazie eet hij ook heel graag. Zijn groei blijft echter "goed". Hij is kleiner dan gemiddeld, maar dat zijn zijn zusje en broertje ook en zij eten gewoon goed (niet alles, maar denk dat dat voor veel kinderen geldt).

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Een trauma met eten kan ook de oorzaak zijn van arfid, dat kan dus ook op latere leeftijd gebeuren. En dat 'trauma' kan ook iets kleins geweest zijn wat je jezelf helemaal niet meer herinnert, maar dat dus wel onbewust een grote invloed heeft.
    Dus wat dat betreft zou jouw dochter het ook kunnen hebben.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Dat brood zal wel helpen met op gewicht blijven en blijven groeien.
    Wat kleiner zijn zegt idd niet alles. Mijn jongste eet werkelijk alles, en hoeveelheden van een goed etende volwassene. Je wil niet weten wat daar in verdwijnt de hele dag. En die is met 8 jaar ook maar 18 kilo en 1.25

GossipGirlxoxo en suus1983 vinden dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Het moet idd iets zijn dan wat wij ons allemaal niet meer herinneren.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Super frustrerend dus. Als ik jou was zou ik zeker kijken voor een behandeling tegen arfid, maar ik denk dat jullie momenteel sowieso al alles uit de kast halen om je dochter te helpen.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Bij ons is er op het kdv wat gebeurd. Hij at al het fruit, behalve banaan. Een leidster stopte toen onbewust een stuk banaan in zijn mond, hij schrok en is er bijna in gestikt. Sindsdien heeft hij er last van.
    Maar jouw kinderen zijn nooit echt naar een betaalde oppas gegaan toch?

12. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Mijn oudste dochter is/was ook een slechte eter. Ook met kokhalzen tot spugen als gevolg. Ze is nu 7 en het gaat echt beter. Zij heeft geen arfid maar is wel het typische ik-ken-het-niet-dus-eet-ik-het-niet kind. De lijst van wat zij at ging niet verder dan fruit en brood met chocoladepasta. Dit heeft trouwens echt jaren geduurd.

Mijn jongste dochter is hier nu ook al ruim 2 jaar mee bezig maar omdat we zien dat het bij de oudste ook steeds een beetje beter gaat geloven we er in dat dit ook wel weer goed komt. De jongste eet ook alleen fruit, brood met pasta of hagelslag, kaasstengels, patat en knakworstjes.

Ik betwijfel daarom ook of jouw dochter arfid heeft.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Ja klopt, hij eet soms wel 12-15 broodjes per dag, maar hij valt de laatste tijd met periodes wel af, hij sport en fietst ook heel veel, dus het blijft wel een aandachtspunt (al moet mijn man ook opletten om niet snel af te vallen). In principe hoort een kind in de puberteit niet af te vallen natuurlijk, maar hij is ook niet te licht nu gelukkig.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ja zeg! Dat doe je toch ook niet.

Dochter is 1,5 jaar naar het kinderdagverblijf geweest waar ik destijds zelf werkte, van haar 1,5- 3 jaar
    In die periode at ze nog alles wat los en vast zat.

15. tuc

tuc Niet meer actief

12-15:eek:, die eet M. op een hele week nog niet eens.
    Maar idd een aandachtspunt dat hij niet afvalt.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Haha ja en dan nog afvallen dus soms, maar dat zal hij van man hebben. Hij eet soms ook bijna een brood per dag (ik eet 2 plakjes :roflmao:).
    Maar goed, ben dus gewoon heel blij dat hij dat in elk geval goed eet. Aangevuld met veel spinazie, sperziebonen en paprika krijgt hij tenminste nog wat voedzaams binnen.

tuc vindt dit leuk.
  17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Nee vond het ook heel raar. Was een stagiaire, vast niet verkeerd bedoelt, maar lijkt wel alsof het gevolgen heeft gehad

18. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zou zomaar kunnen.

19. Sophie122

Sophie122 Lid

4 aug 2021
    96
    117
    33
    Vrouw
    ik was net wakker en wellicht wat kort door de bocht. Ik bedoel uiteraard dat je kind verder natuurlijk ook gezond moet blijven.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Tis jammer dat ze niks van elkaar over kunnen nemen. Hij de helft van haar fruit en zij een boterham of 5 per dag:roflmao:

NiVa0230 en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina