Eetstoornis Arfid

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door GossipGirlxoxo, 3 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat proeven durfde ze vorig jaar nog wel, dat is nu ook klaar. Na 2 of 3 keer spugen durft ze het niet meer aan.

2. GossipGirlxoxo

Ik zou een gat in de lucht springen als ik jouw lijst lees maar snap dat het voor jou nog steeds heel weinig is. Mijn dochter eet dus ook geen snoep, koek, chips, pannekoeken, patat of andere dingen die de meeste kinderen lekker vinden. Niet dat ik dat perse wil, heb liever dat ze groente en fruit gaat eten maar of dat ooit komt?!

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben niet TS maar het speelt al 2,5 jaar zeker in m'n achterhoofd.
    A. Afwachten: na 2,5 jaar ben ik er echt klaar mee en wil ik er actief iets aan doen. Alle manieren om het zelf aan te vliegen zijn mislukt (behalve de wortels)
    B. Ik sta echt open voor tips voor boeken!
    C. Huisarts: kom niet voorbij de assistente (misschien toch eens een afspraak maken als de boeken niets opleveren)
    Consultatiebureau: gesprek met de arts die zich geen zorgen maakt. Vervolgens een mail van de orthopedagoog van CB die doodleuk meldt dat ze (met onze toestemming) met het kdv heeft gesproken maar dat hij prima Brood en fruit eet en dus voldoende eet en dat het daarmee wel is afgerond .....

Heb net al 3,5jaar getrokken aan het hele traject van tegen iedereen vechten met mijn oudste om tot de juiste hulpverlening te komen (ivm ASS en ADHD). De moed zinkt me wel echt in de schoenen als we nog een keer het "het ligt echt aan jullie als ouders"-gevecht aan zouden moeten gaan.

4. Mapje

Mapje Niet meer actief

Ik herken het niet in ons gezin (mijn man en ik zijn sowieso altijd makkelijker eters geweest, onze oudste heeft wel een fase van peuter gehad dat hij slechter at maar eet nu weer alles (of proeft in elk geval alles) de jongste is wat kieskeuriger maar je merkt aan hem dat het vooral controle is want hij kan vandaag spaghetti eten en morgen niet en vandaag zeggen dat pompoen vies is en morgen het proberen) Omdat ik voel en merk bij ons dat het niet door iets specifieks komt of een trauma is moesten ze bij ons altijd wel proeven in de heftige periodes en dat lukt en maken we ook niets anders. Maar als het echt specifiek is en zo duidelijk zou ik denk ik wel alternatieven gaan geven je wil ook niet dat het trauma erger wordt ofzo en dan zou ik aanbieden wat ze wel eten en verder loslaten en afwachten tot het over gaat.

Ik had namelijk vroeger 3 vriendinnen die echt niets lustten. En uiteindeljk is dat allemaal rond hun studententijd goed gekomen. Ander verhaal is natuurlijk als ze echt stagneren in groei dan is er echt hulp nodig (maar ja, als ik dat bij @tuc volg lijkt dat me ook nog lastig en frustrerend want je wil helpen maar dat lukt vaak dan niet) Moeilijke situatie hoor!!

tuc vindt dit leuk.
  5. GossipGirlxoxo

Merk je aan jezelf dat dit als kind erger was en je als volwassenen meer bent gaan eten omdat je weet dat je groente en eventueel fruit nodig hebt?

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn oudste is gestopt met normaal eten met ongeveer 17 maanden. Dat heeft heel lang geduurd, met huilen aan tafel aan toe, afhankelijk van wat er op tafel stond (alles behalve pasta en pannenkoeken eigenlijk). Alleen echt aparte dingen (olijven, alle soorten kaas, coquilles) at hij zonder problemen. Maar hij is nu 12 en eet met veel plezier asperges, gerookte zalm, pasta carbonara, enz, enz. Hij probeert nu bijna alles en lust steeds meer.
    Mijn middelste en jongste eten nog steeds bijna alleen koolhydraten. Ook qua fruit redelijk beperkt lijstje, maar wel veel van het fruit dat ze wel lusten. Het zijn allemaal redelijke scharminkels, als ze ziek zijn geweest blijft er weinig over, maar ze zijn hartstikke actief en ontwikkelen zich prima.
    Dus heel eerlijk, hoe frustrerend en beangstigend het voor de meeste van jullie is, ik zie in de meeste verhalen (en ook van @GossipGirlxoxo ) niet direct een probleem omdat de kinderen zelf geen probleem zien. Mijn man heeft een heel jaar geleefd op chocomel, kip en knackebrood en hij is daar prima groot op geworden. Het is een hele lastige en vaak langdurige fase, maar ik denk dat voor de meeste kinderen het toch echt gewoon dat is.

Mapje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. GossipGirlxoxo

Ben ik met je eens en denk dat ik dat ook graag wil zodat ik weet waarom ze zo slecht eet. Helemaal omdat ik een ander kind heb die echt alles eet van kleins af aan. Die vond als peuter dingen als olijven, haring, gamba's, noem maar op heerlijk en nog steeds. Het zal ook zeker een stuk karakter zijn. Een jaar geleden was het nog geen onwil, was ze zelf vaak verdrietig en vond ze zichzelf een baby en wilde ze proeven wat tot spugen leide. Maar nu durft ze sinds een klein jaar ook niet meer te proeven.

8. GossipGirlxoxo

Jouw verhaal ken ik en eerlijk maakt jouw verhaal me bang voor mijn dochter. Ze komt nu nog mee in groei en ontwikkeling en dat is voor onze huisarts een reden om het op zijn beloop te laten.

9. GossipGirlxoxo

Ja helpen in de keuken vind ze leuk en wij zitten aan tafel dan te praten over hoe lekker ze gekookt heeft, prijzen het de hemel in, maar proeven ho maar.

Huismuisie vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

Mijn dochter gaat ook vaak zonder avond eten naar bed. Tot een paar maanden geleden kreeg ze nog een fles peutermelk (voor mijn gevoel toch wat voedingsstoffen en geen lege buik) maar ook die wil ze niet meer. En dat is logisch als je 5 bent dat je geen flesje meer wilt.

11. GossipGirlxoxo

Dat gebeurt hier ook en ik vermoed dat dat komt omdat ze zo eenzijdig eet dat bepaalde dingen op een bepaald punt haar neus uitkomen. Ze at bijvoorbeeld wel 3x per week tomaten groente soep want dat vond ze lekker nu gaat het er niet meer in na 1x spugen. Op dit moment eet ze 2 a 3x per week pasta maar ben bang dat dat straks ook stopt omdat ze het te vaak eet. Maar het andere alternatief is niets eten en dat wil ik ook niet.

12. maliro

maliro Niet meer actief

Kan het niet gewoon in een beker?

femkes vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk helemaal niet dat ouders hun kinderen graag in een hokje plaatsen. Ik denk dat ze wanhopig op zoek zijn naar een oplossing voor het probleem. Want voor veel kinderen met een eetstoornis is het echt een probleem: op lichamelijk gebied, sociaal gebied etc. En is het dus geen kwestie meer van accepteren dat je een moeilijke eter bent.
    Ik denk dat het voor jou niet voor te stellen is omdat jij het over een kieskeurige eter van 17 maanden hebt.
    Veel ouders kampen met een eetstoornis bij hun kind al jaren langer dan jouw kind überhaupt oud is.
    Kinderen die lichamelijke problemen ontwikkelen richting de puberteit, dan is het ook nog eens een race tegen de klok, zeker bij meisjes. Of kinderen in de basisdchoolleeftijd die mentale klappen krijgen op sociaal gebied.

Jackie87, Mapje, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Het is niet gezegd dat het bij jullie zo loopt he? Op de leeftijd van jouw dochter at de mijne nog alles, dus wie weet keert het bij jullie juist de andere kant op. Wie weet bij vriendjes en vriendinnetjes wat straks meer gaat worden dat ze ineens verbazingwekkende dingen gaat doen.

Mapje en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

Dochter at als baby alleen babypotjes (tot 3 a 4 jaar trouwens) vers fruit en verse groente zijn er nooit in gegaan. Ook geen potjes met stukjes / structuur. Ook geen vers fruit of groente dat ik glad pareerde. Ergens was ik blij dat ze die potjes nog at maar dat was op een dag over toen ze een baby op het potje zag en dacht dat er baby in zat ipv groente en fruit en dat hebben we niet uit haar hoofd kunnen praten.

16. GossipGirlxoxo

Ja ik kook een paar keer per week appart en een paar keer per week krijgt ze een broodje. De fase van moeten proeven wat wij eten ben ik voorbij want als ze dan haar maaginhoud leegt naast de eettafel ben ik ook uitgegeten.

KleineLai vindt dit leuk.
  17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.230
    28.215
    113
    ach arm ding :(

Hier ook potjes tot 2,5 jaar. Toen moest hij die ook niet meer (weet niet waarom). Hij hield niet van kauwen en niet van afbijten. Bestek is ook een tijdje een probleem geweest want daar moet je vanaf happen.
    Op slechte dagen kan hij nog steeds een vork/lepel niet ‘verdragen’ en eet dan met zijn handen. Stukje controle denk ik icm de textuur/smaak van een lepel en het afhappen.

Lastig he!

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

Tot nu toe nog niet. Pas op een kinderfeestje alle kinderen aan de taart, snoep en chips en mijn dochter zit aan een hele Komkommer over de hele middag. Mijn vriendin neemt haar ook weleens mee en haar dochtertje eet alles en dan proberen ze haar lekker te maken maar ze vertikt het.

19. GossipGirlxoxo

Heel lastig. Toevallig gaat ze nu een broodje eten (altijd zelfde brood van dezelfde bakker) en nu zegt ze dat de korstjes een andere kleur hebben (donkerder gebakken) en dat ze ze niet lust zonder te proeven.

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik denk dat er bij genoeg kinderen echt wat aan de hand is, maar bij veel van de reacties hier hoor ik juist vaak geen alarmsignalen. Bij jouw dochter is er heel duidelijk een probleem en daar zal ik nooit aan afdoen, bij de dochter van @GossipGirlxoxo ben ik daar nog niet van overtuigd. Ik snap haar zorgen, maar vind het ook belangrijk dat ze juist niet gaat doemdenken.

Deel Deze Pagina