bezoek brengen aan een veloskamer in het ziekenhuis ?

Discussie in 'De bevalling' gestart door deirdre, 27 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    Is er eigenlijk de mogelijkheid om een bezoek te brengen aan een verloskamer in een ziekenhuis ?
    Ik heb weet zelf nog niet goed wat ik precies wil .
    Graag wel een waterbevalling .
    Maar nog geen idee of dat zal mogen in het appartement of huis waar ik dan zal wonen. Mag ook niet overal .
    Verder als ik in een ziekenhuis wil bevallen zal dat het Zaans Medisch Centrum zijn.
    Volgens mijn VK is er nog geen bad beschikbaar daar en mocht die er wel zijn dan is er ook de kans dat iemand anders in het bad aan het bevallen is.

Ik zou ook graag even een kamer zien in het ziekenhuis voordat ik een beetje een keus kan maken .
    Is dit iets wat mogelijk is ?
    Zijn er meer mensen die een kamer hebben bezocht voordien ?

2. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Het hangt van het ziekenhuis af. Bij veel ziekenhuizen is het wel mogelijk om even een kijkje te nemen op afspraak, maar dit moet je even vragen aan je vk en anders het ziekenhuis zelf bellen. Maar ik kan me niet voorstellen dat je vk niet weet of dat kan of niet, dus zeker even vragen.
    Verder hoef je niet het grootste huis te hebben om in bad te bevallen hoor! Als je ruimte om het bad hebt zodat de verloskundige erbij kan is het prima, mag ook in elke kamer van het huis want het bad oppompen en vullen gebeurd met hele lange slangen. Dus ik zou er even over inlezen! Ik heb zelf ook een bad gehuurd omdat wij geen bad hebben maar al had ik er eentje, dan had ik hem alsnog gehuurd omdat hij zó groot en comfortabel is (heb hem even uitgeprobeerd voor de bevalling zelf)! Zeker een aanrader. Ik kan je wel linkjes sturen als je interesse hebt!

3. Fawny

Fawny Actief lid

14 jan 2017
    117
    70
    28
    Vrouw
    Bij de ziekenhuizen hier in de buurt zijn er voorlichtingsavonden waarbij er ook een rondleiding gegeven wordt bij de verloskamers. Misschien eens informeren of dat bij jullie in de buurt ook georganiseerd word?

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ons ziekenhuis had eens per maand een info avond met rondleiding. Misschien kun je bij het ziekenhuis informeren?

5. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    mij is verteld dat in een huurhuis of appartement het niet altijd is toegestaan omdat het bad wat gevuld is ook al weegt en de mensen erbij op een kleine oppervlakte .
    vandaar de overweging om in een ziekenhuis te bevallen dan. maar dat schijnt ook niet altijd een pretje te zijn.
    als alles goed gaat sta je binnen enkele uren weer buiten. en ik denk dat ik graag even zou willen bijkomen dan en niet hoppa naar huis . dan kan ik even goed thuis bevallen was mijn gedacht.

ik ben een belgische van oorsprong . standaard bevalt men daar in het ziekenhuis . alles is wat anders dus in vergelijking met NL.
    Vandaar dat ik ook met veel vragen zit .

sites om een badje te huren heb ik ook al klaarstaan bij favorieten.
    dus dat komt in orde als ik hiervoor kies.

6. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Nou, hoppa weer naar huis... Als alles goed gaat met jou en je kleintje is dat ook de bedoeling van een poliklinische bevalling, toch? En uiteraard krijg je de tijd om lekker bij te komen, even te douchen, je kleintje te voeden, kennis te maken etc.
    Ik wist zelf niet hoe snel ik weer naar huis moest komen, ik mocht de nacht overblijven, want ben na 18 uur bevallen, maar wij stapten om 23.30 lekker in de auto, om de nacht gewoon in mijn eigen bed door te brengen... Ik beviel rond 19.45 van mijn jongste.

Bij ons in het ziekenhuis is elke maand een informatie-avond waarbij je ook op de verloskamers kan kijken. Ik ben er nooit geweest, had die behoefte niet echt, maar dat is in veel ziekenhuizen de mogelijkheid.
    Ik heb bij de vk aangegeven deze keer ook in het bevalbad te willen bevallen, in het ziekenhuis, als die mogelijkheid er is. Uiteraard kan het zo zijn dat de kamer al bezet is, maar dat zij dan zo. Elke verloskamer heeft een "gewoon" bad, dus evt. kan ik daarin ook de weeën opvangen.

7. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    niet verkeerd bedoeld ... maar het is anders in belgie ...daar lig je enkele dagen in het ziekenhuis . een dag of 2-3. kraambezoek komt ook grotendeels daar naartoe . Die komen in het ziekenhuis langs .

8. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Het is veel lekkerder joh, in je eigen bed, je eigen huis, om daar je bezoek te ontvangen! Ik heb nooit goed begrepen waarom je na een normale, ongecompliceerde bevalling in een ziekenhuis zou moeten blijven?
    Je bent niet ziek, je bent bevallen, dat is in mijn ogen een heel verschil, een ziekenhuis is er voor zieke mensen. Maar dat zal een Hollandse kijk op de zaken zijn ;) Ik ben verpleegkundige en zou echt geen minuut langer dan strikt noodzakelijk in het ziekenhuis willen blijven... (als patient dan)

Loraintje vindt dit leuk.
  9. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Je mag vaak wel een paar uur blijven, als je laat op de avond bevalt of ‘s nachts laten ze je ook altijd even een nachtje slapen. Ik zou het ook wat snel vinden om meteen weer naar huis te moeten, maar gelukkig komt de kraamhulp wel naar je huis als je daarna naar huis moet als je dat liever hebt. Moet je even aangeven als je gaat bellen.

Maar wat betreft een bevalbad in een huurhuis... Ik snap wat je bedoelt maar ik hoop dat dat toch meer een kwestie is van “liever niet” ipv “het mag gewoon niet”. Desnoods een zeil onder het bad ivm water, maar een huis hoort toch echt wel zoveel gewicht te kunnen dragen! Ik hoop voor je dat dat gewoon kán als je het wilt. Want bij het bevallen in een ziekenhuis in bad waar ze er maar eentje hebben is altijd een super grote kans dat die al in gebruik is. Als je het je niet veel uitmaakt zou ik lekker thuis blijven dan! Hoef je ook niet gehaast weg uit het ziekenhuis en komt je kraamvisite lekker bij je thuis langs ;)

10. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    zo gaat het gewoon in belgie :)
    mss omdat als je dan thuiskomt je de meeste familie al over de vlier hebt gehad .
    ook het verlof is anders hoor in belgie .
    en je krijgt na de geboorte een bedrag . volgens mijn moeder was dat 1000 euro.

ik keek ook nog op de site van het zmc. er zijn info avonden .
    dus die zal ik ook nog eens bezoeken .

11. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    ik hoop dat het geen probleem is .
    hebben de buren dan ook geen last ?
    effe briefje bij de buren in de brievenbus gooien : onze excuses voor het gegil en gevloek, ons zoontje word geboren :)

12. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Hahahaha! Nouja die zullen vast wel wat horen, vooral als je in een luidruchtig appartement woont.. maar goed, dat hoort erbij! Die snappen echt wel wat er aan de hand is als ze je de weken daarvoor hebben zien rondwaggelen ;)

deirdre vindt dit leuk.
  13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Lijkt me juist ideaal het Belgische systeem. Visite blijft dan vanzelfsprekend maar eventjes en je hoeft er niks voor te regelen. Daarbij hadden allebei mijn kinderen de eerste 48 uur last van slijm dat omhoogkwam en dan lijkt het echt alsof ze erin blijven. Best akelig en ik was blij dat de kraamhulp toen net erbij was.
    Ik moest bij beide kinderen een nacht je blijven maar vond het heel fijn. Alles wordt voor je geregeld zoals luier verschonen, handdoeken om jezelf op te frissen aangezien het in begin nogal een bloederige Boel is. Kortom er wordt veel voor je gedaan en dat is heel fijn als je net bent bevallen!
    Daarnaast ben ik zelf van mening dat er altijd een heel klein risico op ernstige complicaties is voor jezelf of de baby en dan ben je in het ziekenhuis beter af Omdat de zorg nou eenmaal dichterbij is. Maar dat is natuurlijk weer een andere discussie;)

Essie3 vindt dit leuk.
  14. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    hihihi . kans is idd groot dat bezoek blijft plakken bij je thuis .
    in het ziekenhuis komen ze langs ...krijgen wat te drinken . er staat ook een koelkastje in de kamer daar .
    dus fruitsap( jus d'orange) en champagne kan daar in worden bewaard . mogen een aandenken uitkiezen: een sleutelhanger of wat dan ook met doopsuiker eraan of erin .
    ouders krijgen een cadeautje meestal van het bezoek .
    en als er nog bezoek bij

15. deirdre

deirdre Actief lid

18 jul 2017
    194
    58
    28
    Vrouw
    en als er nog bezoek
    en als er nog bezoek bijkomt dan word er even gesproken onder het bezoek zelf .
    erna vertrekt het eerste bezoek meestal omdat de kamer te klein word

het heeft zo zijn voordelen :)

16. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hebben toen een rondleiding en informatieavond gehad in het ziekenhuis en waren daar erg blij mee! Ook voor de meer praktische tips zoals waar 's nachts te parkeren en waar de deurbel zit :roflmao:

En gewoon fijn om even te zien waar je terecht komt

17. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Zou even het ziekenhuis bellen voor info.

Het ziekenhuis waar ik ben bevallen en nu weer ga bevallen heeft een infoavond waar je alle info krijgt rondom het bevallen in het ziekenhuis. En ze doen dan ook een rondje over de verlosafdeling en de kraamafdeling.

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    TO kijk op de site van het ziekenhuis of bel met de verlosafdeling. Alle ziekenhuizen die ik ken hebben maandelijks een informatieavond met rondleiding. Daar kan je terecht met alle vragen. Je krijgt dan ook een kamer te zien. En zeer handige praktische informatie (bijvoorbeeld over speciale parkeerplaatsen voor zwangeren en de avondbel etc).

Verder is het in Nederland zo dat je nooit zelf naar het ziekenhuis mag gaan! De verloskundige komt eerst bij jou thuis om te kijken hoe ver je bent. Zij zal dan het ziekenhuis bellen om te kijken of er plaats is (in grote steden moeten ze soms meerdere ziekenhuizen bellen voor een plek). De veroskundige gaat dan samen met jou naar het ziekenhuis. Jij mag bij haar in de auto. Of je gaat met je partner in de auto achter haar aan. In het ziekenhuis doet de verloskundige de poliklinische bevalling samen met de kraamzorg (die belt ze ook zelf, dat hoef jij niet te doen). Je huurt als het ware een kamer van het ziekenhuis maar hoeft (als alles goed gaat) geen arts of verpleegkundige te zien! Alleen in geval van problemen roept de verloskundige er een arts of gyneacoloog bij. Ook als jij pijnstilling wilt of er ingegrepen moet worden (denk aan een vaccuum bevalling) zal de bevalling medisch worden en wordt je overgedragen. De verloskundige en kraamzrog vertrekken dan naar huis en het ziekenhuis neemt de bevalling over. Jij kunt na de bevalling

19. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Bij mijn poliklinische bevalling is er geen kvz bij geweest van het bureau waar ik aangemeld was. Maar gewoon een kvz van het ziekenhuis. Ik ben met mijn man naar het ziekenhuis gegaan, me geïnstalleerd en de vk zou er een uur later zijn. Het zal per regio verschillen wat de afspraken met de ziekenhuizen in de omgeving zijn. Dat kun je gewoon navragen bij je vk.

De kvz voor de kraamtijd heb ikzelf gebeld toen we naar huis gingen.

En veel vk'' s zullen bij je bevalling blijven als je dat wilt wanneer je overgedragen wordt.

20. Loraintje

Loraintje Actief lid

23 apr 2017
    364
    96
    28
    Vrouw
    TO, als je bang bent dat je kraamvisite te lang blijft hangen, daar hoef echt geen paar nachten voor in het ziekenhuis te blijven hoor. Jou kraamzorg kegelt je visite zo de deur uit als jij er genoeg van hebt en rust wilt.

Verder kan ik je aanraden als je echt een paar dagen ergens anders wil verblijven/relaxen het geboorte/kraam hotel in amsterdam. Daar hebben ze op elke kamer een heerlijk bevalbad, is altijd plek en je mag zolang blijven als je maar wilt. Het heet het geboortecentrum amsterdam.

Deel Deze Pagina