2,5 jaar opeens niet meer slapen s'avonds

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lilo77, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ons zoontje sliep s' avonds altijd prima. Sinds een paar weken is het drama. Huilen, gillen, mama mama en helemaal overstuur zodra we weglopen) Laten huilen is het advies van cb. We gingen het toepassen eerst na 5 min terug, dan na 10 min, kwartier en dan niet meer terug naar zn kamertje. Na een uur huilde en schreeuwde hij nog alles bij elkaar en waren we radeloos. Vooral zielig voor hem; dikke tranen en overstuur. Uiteindelijk op matras ernaast gelegen en viel hij in slaap. Nu blijven we er naast zitten tot hij slaapt (dit is soms pas half elf). Pffff we weten het niet meer. Iemand tips, ervaringen? Is dit vetlatingsangst, aandacht, een fase??

2. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Slaapt hij overdag nog? Zo ja, dat dutje eens laten vallen. Verder denk ik inderdaad dat hij bang is, om allen te zijn, of voor iets anders en zou ik een bang kindje niet alleen latne huilen dus doe je er goed aan bij hem te blijven om hem vertrouwen te geven!

4. lilo77

lilo77 Bekend lid

2 jul 2009
    692
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ja s' middags slaapt hij nog vrij lang (soms wel 3 uur). Het is een bewegelijk kind en heeft het volgens ons echt nodig. Op kinderopvang slaapt hij een uurtje maar dan savonds hetzelfde tafereel!
    Smiddags gaat hij overigens wel direct slapen

5. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hier precies hetzelfde gehad.... Ik heb er met 2,5 jaar ook een topic over geopend..... Zomaar uit het niets een drama met slapen. 100x het bed uit, huilen, gillen..... Uren lang.... Een paar uur slapen en dan om 4:00 doodleuk opnieuw beginnen.... De volgende dag doodmoe en 's avonds weer een drama. Vanalles geprobeerd, 5 min. regel, knuffel erbij, nachtlampje aan.... Nadat we alles hadden uitgesloten (angst, pijn, ed) kwamen we tot de conclusie dat het pure aandacht trekkerij en uit proberen was (heeft wel bijna 6 weken geduurd :)) Het was ongelofelijk moeilijk maar we hebben haar toen gewoon laten huilen/brullen/gillen. Duidelijk gezegd dat papa en mama niet meer naar boven zouden komen en dat ze echt moest gaan slapen. De 1e avond is ze om 23:30 gaan slapen (vanaf 19:00 uur) de 2e avond om 21:30 en de dag erop was het helemaal over :)

Ieder kind is natuurlijk anders, maar ik vind 3 uur slapen in de middag nog best lang. Misschien heeft hij het in de middag echt nodig, maar is hij 's avonds dan wel echt moe? Misschien is het toch een overgangsfase en is hij toe aan minder slaap (in totaal)? Het was hier in het begin ook even zoeken, maar ik liet haar op een gegeven moment nog maar een uurtje slapen in de middag. S avonds wat eerder naar bed en met een paar dagen was ze gewend aan het nieuwe ritme. Niet lang erna wilde ze helemaal niet meer slapen overdag (liet ik haar wel even spelen op haar kamer om toch een beetje tot rust te komen) en ging ze wat langere nachten maken. Misschien een paar dagen proberen en kijken hoe het loopt?

Sterkte!

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Heel herkenbaar! Onze dochter is ineens ook in deze fase beland. Het gaat sinds een week beter, misschien heb je er wat aan als ik onze aanpak vertel. Ik heb geen zin om uren aan het bed te zitten, dus wij doen nu het volgende:

- Als E. op bed ligt mag haar deur open blijven.
    - Ik ga nog even een was ophangen (zolder) rommel nog even wat aan.
    - Daarna ga ik naar beneden. Ze begint dan te huilen. Ik zeg tegen haar dat ze een knappe meid is en dat ik trots op haar ben als ze in haar bedje blijft liggen en rustig gaat slapen. Ik zeg ook dat als ze stil ligt en goed luistert, ze mij beneden kan horen. Ik ga naar beneden en laat de deur open, zo hoort ze mij en voelt ze zich niet alleen.
    - Als eerste beloningsboost heb ik haar een kadootje beloofd (een doosje playmobil).
    - Als ze uit bed blijft gaan dan geef een consequentie: haar slaapkamer deur gaat dan dicht.

E. voelt zich alleen op haar kamertje en nu doet ze het dus goed doordat ze ons hoort en zo goed in slaap valt. Dit werkt goed voor ons allebei. Verder is het echt belangrijk om consequent te zijn. Ik zeg haar dat dit de laatste keer is dat ik boven kom en dan is dat ook zo. Zij weet dat en hierdoor legt ze zich er bij neer.
    Wie weet is het ook wat voor jullie.

7. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Bij ons ook. Gillen huilen en krijsen. Laat even huilen. Dan leg ik haar weer neer. En bespreek in kinderen wat we allemaal gedaan hebben wat ze bv leuk vind/vond en dat ze daar lekker moet over gaan dromen. Of wat we de volgende dag gaan doen. Da gaat ze meestal lekker slape.

Deel Deze Pagina