Hoelang gaf jij borstvoeding en waarom?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Daantje57, 2 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoelang gaf jij borstvoeding?

1. Ik ben nooit begonnen met borstvoeding.

2. Een paar weken tot 3 maanden

3. 6 maanden

4. tussen de 9 maanden en 1 jaar

5. langer dan 1 jaar

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik heb mijn oudste 11 maanden borstvoeding gegeven, waarvan 4 maanden volledig, daarna heel lang gecombineerd dus. Ik vond de bv erg gezellig en daarom ben ik lng doorgegaan. Op een gegeven moment gestopt omdat het steeds minder werd en mijn zoon niet doorsliep. Ik geef je jongste nu 6 weken borstvoeding.

hoe lang heb jij het gedaan en waarom zo lang?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben er helemaal niet aan begonnen omdat ik het echt niet zag zitten.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    7 maanden. wilde het beste voor haar, maar helaas besloot mijn lichaam dat er niet genoeg voedingsstoffen inzitten en ze dus over moest op kv... hopelijk volgende keer beter

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113
    2 weken
    het kwam niet op gang

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Mijn dochter heeft nog geen 3 weken borstvoeding gehad. Zij was toen ze geboren was te zwak om te drinken dus ik heb moeten kolven. Ik heb een keizersnede gehad en de bv kwam moeilijk op gang. Ik heb haar dus steeds afvekolfde melk gegeven maar mijn lichaam trok het herstel van de keizersnede, het kolven (zelfs midden in de nacht) en daarbij nog de zorg voor onze dochter + op en neer gaan naar het ziekenhuis ivm opname van haar niet. Ik maakte steeds minder bv aan, mijn lichaam kon niet meer waardoor ik moest stoppen.

6. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    De oudste 14 maanden daarna liep het erg terug vanwege zwangerschap en ze stopte er zelf mee.

De Jongste tot 11 maanden daarna was het ook ver op ik had zelf nog langer willen doorgaan.

7. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Oudste 9mnd toen was t "op"
    Middelste 10 weken gekolft zij kon ivm slikafwijking niet drinken en na 10 weken kolven was ik daar klaar mee.
    Jongste drinkt nog steeds bij mij, hopelijk kunnen we een jaar halen!

8. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Tot nu toe al 5 maand en 2 weken. Sinds een week of 2 krijgt ze 's avonds, als ze nog trek heeft, een papflesje met kunstvoeding. Dit omdat ik tegen een burnout aan zit een dus al om 20:30 in bed lig.

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Tot nu toe 2 jaar, wil nu langzaam minder gaan voeden. Het heeft altijd heel goed gelopen en het was makkelijk, gezond en ik geniet nog steeds van die fijne momenten. Ik vond het best pittig om moeder te worden en dat de borstvoeding goed liep was in ieder geval een ding wat me zelfvertrouwen gaf.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Heb gekozen voor 'een paar weken tot 3 maanden', maar bij de oudste was dat bijna 4 mnd.
    Toen ging ik weer aan het werk en het hele kolven etc is gewoon niet iets voor mij..
    Nu bij de tweede gaat het weer zo, alleen zal het dan een week of 10 worden, moet nu iets eerder weer aan het werk.

Zo geef ik ze toch een goede start mee maar hou ik ook een klein beetje rekening met mezelf...
    Ik heb altijd begrepen dat mn de eerste 6 weken erg belangrijk zijn, mijn huisarts beweerde van de week zelfs dat het alleen de eerste twee weken wezenlijk verschil maakt, dat er daarna niet zoveel verschil zit in bv of fv, maar onze ha komt soms vrij zwart wit uit de hoek ;)
    En het zal wellicht opgaan voor de voedingsstoffen in de melk, ik vind borstvoeding ook andere voordelen hebben, ik denk dat het mn bij hele jonge baby's ook in andere behoeftes voorziet (mamahonger, warmte, intimiteit, geborgenheid).

Edit; zie nu dat mijn onderschrift hier ook wel toepasselijk is :)

11. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

3 maanden, maar niet volledig helaas.. vanaf dag 1 problemen ( oa niet kunnen zuigen, vergelijkbaar met een prematuur kindje) toen ging ik kolven, maar moest haar ook aanleggen en daarna nog vinger voeden. Kortom, was hele dagen en nachten bezig met voeden, zo frustrerend. Had gewoon echt weinig melk (had vooral naar mijn eigen gevoel moeten luisteren ipv adviezen van een lactatiekundige), dus gaf na enkele dagen al FV bij. Na 3 maanden was ik op.. Heb er echt een beetje een trauma van :)

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Je HA mag op borstvoeding cursus.:$
    Ongelooflijk wat een volledige onzin gezondheidsprofessionals uitkramen.
    Deze man weet werkelijk helemaal niet waar hij het over heeft.
    Geen wonder dat de borstvoeding cijfers zo laag zijn in dit land.

13. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    op de dag af precies een maand gekolfd en toen was het helemaal op, moest 8x op een dag kolven en toen had ik nog niet eens 1 voeding.
    Toen was ik r helemaal klaar mee...
    cold turkey gestopt en nergens last van gehad...

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Beide dochters 9 maanden.
    Zoon 2,5 jaar, toen was hij er klaar mee.

15. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Tot nu toe bijna 20 maanden. Voordat ik zwanger raakte zag ik borstvoeding helemaal niet zitten eigenlijk, vond het maar een raar idee. Toen ik zwanger was besloot ik het toch maar te proberen en toen ik hoorde dat ik een keizersnede zou krijgen moest en zou het slagen, als dan de bevalling niet natuurlijk zou gaan dan in ieder geval dat wel.

Ik had van te voren geen bepaalde tijd in mijn hoofd, maar ik had nooit verwacht dat ik zo lang door zou gaan. Soms ben ik het wel eens zat, maar zoonlief is echt verslaafd en ik vind de momenten vaak ook wel erg gezellig, een rustmomentje tussen alle bedrijvigheid door. Ik laat het denk ik maar aan hem over, al ben ik soms wel eens bang dat hij dan pas als hij 4 is ofzo gaat stoppen en dat zie ik geloof ik niet helemaal zitten ;)

16. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

6 weken volledig en nu sinds twee weken een combinatie. Ik wil het rustig afbouwen voordat ik weer ga werken want het kolven op mijn werk wil ik niet en vind ik niet handig.

17. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb geen borstvoeding gegeven. Dat kon niet vanwege mijn gezondheid en medicijngebruik.

18. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    11 maand en 3 weken.

Gestopt omdat het op was en ze er geen behoefte en geduld meer voor had.
    Ging trouwens niet altijd vanzelf :( heb tijdens het werken best vaak een clusterkolf dag moeten inlassen omdat ik vaak te weinig productie had.

19. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    11 maanden en toen was het op. Had zelf sowieso willen stoppen met 12 maanden.

Ik ben begonnen omdat ik het het beste vond voor onze dochter. Ze is met afwijkingen geboren en dit was het "enige" wat ik voor haar kon doen. Los van alle liefde etc. natuurlijk. Maar ik was knetter gemotiveerd. Het is echt een wonder dat het gelukt is met een zware keizersnede en een kind met o.a. een hartafwijking. De artsen dachten dat het niet ging lukken.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Beide 15 maanden; dat vonden zowel ik als de kids een mooi termijn om te stoppen en ik vind het ook mooi om ze zo'n periode zelf te kunnen voeden. Vooral bij mijn dochter, omdat het voor de geboorte nog erg spannend was of zij aan de borst kon drinken, maar ze deed het prima en zelfs na de operatie aan haar lip wilde ze gelijk weer drinken.

Deel Deze Pagina