zoon weigert onder water te zwemmen en ook niet door het gat!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    De titel zegt het al. Mijn zoontje is heel erg bang om onder water te zwemmen met zwemles en hij wil ook niet door het gat zwemmen. Hij is bang om zich te verslikken onder water en hij durft niet om zijn ogen open te doen onder water. De rest gaat allemaal heel erg goed dus hij zou 19 april mogen afzwemmen alleen dat onder water zwemmen.

Ze hebben nu al een paar weken geprobeerd hem zover te krijgen maar nog geen succes. Hij gaat nu ook echt tegen de zwemles op zien. Ze pushen hem niet hoor maar hij zal toch moeten als hij zijn zwemdiploma wil halen.

Zij er nog meer moeders die hetzelfde probleem hebben gehad en hoe is het jullie wel gelukt?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik heb het zelf gehad vroeger. Ging echt niet onderwater en krijste de hele boel bij elkaar als de badmeester me wel onderwater duwde. Uiteindelijk is het met heel veel zelf oefenen (eerst in bad thuis hoofd onder water etc. Dan in een groot zwembad op spelenderwijs) wel gelukt. Maar heeft wel een paar weken geduurd.. Misschien dat een zwembrilletje op helpt, kan hij in ieder geval kijken onderwater, of mag dat niet?

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Hij heeft groot gelijk, ik doe dat ook niet!
    Is het voor zijn a diploma of is hij al verder?

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier kon onze dochter ook vrij panisch worden zodra er water in haar gezicht kwam, douchen en dus ook onderwater zwemmen. Wij hebben het echt enorm geprikkeld door wedstrijdjes te doen met bellen blazen onder water, hoeveel tellen kan je onder water etc etc.. Op een gegeven moment ging de angst eraf.

Heb het echter ook wel meegemaakt dat kinderen niet van die angst afkwamen en dus ook het A diploma niet haalden alleen op dat onderwater zwemmen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Voor A diploma moeten ze t kunnen, ratatosk.
    Maar hier moeten ze in eerdere badjes ook al wel onder water, speeltjes oprapen en door poortjes heen enzo. Is hij daar dan wel allemaal voor 'geslaagd'?

Ik zou ook denken, oefenen in bad thuis (als je er een hebt) en daarna zelf met m gaan oefenen in het zwembad.
    Ik ga nu ook een paar keer extra met haar oefenen. Ze zit nu net in t laatste badje en eind mrt is het afzwemmen (anders wachten tot juni).
    Dus maar ff wat druk op de ketel (dochter vindt t leuk en niets eng, gelukkig). Onder water zwemmen vindt ze overigens wel lastig, want ze komt heel snel weer bovendrijven (drijven kan ze dan wel weer heel goed).

6. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Druk op de ketel lijkt me niet handig bij angst. Extra oefenen wel,maar dat niet benoemen als oefenen,maar gewoon als spelen. Dus lekker samen naar het zwembad en daar onderwater spelletjes doen. Dingetjes opduiken (begin ondiep en daarna steeds effect verder) bellen blazen, etc.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #7 Arevinol, 25 feb 2014
    Laatst bewerkt: 25 feb 2014
    Die druk op de ketel was ook voor onze situatie bedoeld, fiet ;)
    Ik zeg overigens wel tegen mijn dochter dat we óók gaan oefenen. Maar wat andere situatie dus.

8. gaiamaria

gaiamaria Actief lid

17 jun 2009
    154
    4
    18
    Waar wij zwemles hadden tilde de zwemleraar 'het gat' omhoog zodat bange kinderen er eerst net onder het wateroppervlak door konden. Bij mijn zoon werkte het, hij zag zo dat je er makkelijk door kon en dat je zo weer boven was.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Wij spelen ook in bad en dan kan hij wel 15 seconden met het hoofd onder water, ook het uitdrijven gaat heel goed. Zo gauw hij helemaal onder water moet is het mis. Hij is wel door het gat geweest en ook helemaal onder water. Dat was in het begin geen probleem maar hij heeft opeens bedacht dat je je kunt verslikken onder water en nu wil hij dan niet meer. Als hij iets niet wil dan gebeurt het ook niet.

Mijn zoon zit bij een kleine zwemschool en daar hebben ze geen aparte badjes wel kleine groepjes van 5 kindjes.

Zelf oefenen met dingetjes opduiken vind ik een goed idee, we gaan maar vaak zwemmen de komende tijd.

10. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Misschien eens gaan snoep happen:D

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Oww zo herkenbaar. Vroeger (jaja) hoefde je nog niet onder water te zwemmen met het A-diploma. Daarom hebben mijn ouders het B-diploma uitgesteld. Dat heb ik overigens (met moeite) gehaald in groep 5 met schoolzwemmen en ik heb dr nog steeds een grote hekel aan :D

Ik zou het rustig opbouwen en gewoon alle tijd geven. Druk werkte bij mij de andere kant op :p

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Herkenbaar met onze middelste, die vond het ook lastig. Met een hoop geduld van de meester en zelf veel vrijzwemmen en oefenen mocht ze wel afzwemmen toen ze het onder de knie had.

Hoe gaat het met borstcrawl? Hiervoor moet je ook met het gezicht in het water en is ook een verplicht onderdeel voor A.

13. Vagans

Vagans Niet meer actief

Jeetje... Wij hoefde dat helemaal niet bij zwemdiploma A... Denk ook niet dat ik m dan gehaald heb. Ik zou mn kind iig niet pushen. Dan geen diploma op papier maar iig de wetenschap dat ze wel gewoon kan zwemmen. Wie weet later nog is proberen.

14. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Met het hoofd in het water is geen probleem, hij kan ook de uitdrijf oefeningen met het gezicht in het water prima. Het gaat echt om het helemaal onder water en dan door het gat zwemmen.

Ik heb vanmorgen met de zwemschool gebeld en hij heeft vanmiddag een extra zwemles en ik mag erbij blijven samen met een meisje uit zijn groep die nog veel banger is. Mocht het nodig zijn dan bieden ze deze dienst nog een paar keer vaker aan en we hoeven hier niet extra voor te betalen, vind ik erg fijn van ze.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Maar als je kind dan in het water valt, kan het zichzelf niet redden als het in paniek raakt omdat het zich mogelijk verslikt... Ook een kind wat zich verslikt, moet zich nog kunnen redden.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En hoepeltjes en poortjes in ondiep water? Waar hij bijna doorheen kan drijven? Lukt dat wel? Dat zou een mooie tussenstap al zijn naar het gat. Verder is het gewoon een kwestie van geduld. Kinderen tussen 3 en 4 - hebben vaak ook zo'n moment van inzicht, dat ze niet kunnen staan als ze in het water springen. En terwijl ze altijd gesprongen hebben, durven ze dan ineens niet meer. Dan geld meestal ook: Even wat stappen terug, naar de basis weer en dan gaat het daarna vrij snel weer goed.

Hier gaan kinderen overigens ook pas naar niveau 4 als ze door het gat kunnen.

17. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik kan weinig meegeven met een kindjes dat pas twee is, maar ik vind het echt van de zotte dat je dit voor je A-diploma moet kunnen. Voor je B-diploma moest je in 'mijn tijd' 7 meter onder water zwemmen, en dan nog zonder gat. Ik kan prima zwemmen...
    Als mijn dochter dit niet zou durven dan zou ik denk ik idd extra oefenen, maar zonder er druk achter te zetten.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Tijden zijn veranderd, zwembaden zijn veranderd. Het moet allemaal steeds groter en spectaculairder, harde stroomversnellingen, wild waterbanen, opblaasattributen in het water.
    Dat jij jezelf nu kan redden, komt ook door de kracht die je inmiddels hebt. Je kindje heeft die kracht nog niet als ze 7, 8 jaar is...

Je rijbewijs kreeg je 25 jaar geleden ook een stuk makkelijker dan tegenwoordig...

19. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier doen ze ook extra lessen voor kindjes die op een onderdeel blijven hangen.
    En ik vind A ook echt nog niet voldoende voor een 5 jarige om helemaal veilig te zijn in bijv een (druk) golfslagbad of stroomversnelling.
    Mijn dochter heeft bijna A en ben nu dus een paar keer met dr gaan oefenen, maar dat soort dingen zijn echt nog wel zwaar. Daar laat ik haar voorlopig nog niet alleen in!

20. Aszz

Aszz Niet meer actief

Gelukkig geen problemen mee gehad, maar wel kindjes in de zwemles die dat ook niet durfden.
    Die kregen dan privé les van de zwemleraar. Is dat misschien een optie?
    Het had altijd wel goed resulaat.

Deel Deze Pagina