Efteling met rolstoel

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door artie, 27 sep 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Ik zou heel graag met man eens een dagje naar de efteling gaan. Ik kan door gezondheidsredenen geen hele dag rondlopen dus zou de rolstoel meenemen (heb er zelf een). Iemand enig idee hoe dat werkt dan? Ik las op de website iets over een faciliteitenpas ofzo. Ik hoef nu niet per se sneller in de attracties ofzo en ik kan ook wel even rechtstaan, vooral niet lang op dezelfde plaats. We zouden sowieso op een weekdag gaan buiten een vakantieperiode dus waarschijnlijk geen ellenlange rijen.
    Ik heb vb ook geen recht op een gehandicaptenparking ofzo, dus weet niet of ik dan een faciliteitenpas zou kunnen krijgen.

En dan nog een andere vraag, heeft er iemand ervaring met achtbanen en stomas? Weet eigenlijk niet zo goed in hoeverre dat kwaad kan als er zo een stang in mijn buik zou duwen ofzo. De hele wilde achtbanen dat je langs alle kanten gerammeld wordt is sowieso niet meer zo mijn ding ;)

Iemand meer ervaring?

2. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.132
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zo'n pas kan iedereen aanvragen. Bij de meeste attracties is er een rolstoelingang. Je kan dan via de uitgang vaak naar binnen. Soms is het sneller soms niet.

Ik vind de efteling heel erg rolstoelvriendelijk!

3. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.008
    113

Faciliteiten kaart kun je online aanvragen. Je kunt er evt ook een scootmobiel huren! Nog prettiger voor je.

Je kunt je eigen melden bij de uitgang van de attracties, max en Moritz heeft een aparte ingang.

Stamas en achtbanen geen ervaring mee. Wel met mijn icd. Er staat op attracties dat je er dan niet in mag, van mijn proffesor mag ik er wel in. Dus naar hem luister ik. Voor mijn icd kan het geen kwaad maar attractie parken dekken hun eigen in natuurlijk wat helemaal te begrijpen is.

Wij kijken altijd per attractie trouwens. Soms staat er zo een langen tijd bij carnaval Festival bvb dat beter de normalen ingang kan pakken. Aangezien zoon zo lang niet kan entertainen. Pas stond er bvb een organisatie met mensen die beperkt waren en heel erg vocaal waren. Daar krijgt mijn oudste een error van en kan ik dan dus beter in de 'normalen' rij laten staan.

4. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Dankje voor de tips!
    Zou ik best ook iets van een fietsslot meenemen om hem vast te zetten?

5. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.132
    113
    Vrouw
    Brabant
    In principe staat zo'n rolstoel wel "binnen" de attractie. En is er zicht op

artie vindt dit leuk.
  6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Stoma:
    Daar kan je mee de achtbanen in. Sowieso handig om hem voor het bezoek te legen en te verschonen. Nieuw zakje en evt nieuwe plak zodat je zeker weet dat alles goed vast zit. Begreep van een cliënt van mij dat al het gehobbel bij hem ervoor zorgde dat er meer ontlasting kwam als anders.

Beste is om een steunband om te doen zodat alles beter beschermd en ondersteund js. Beter op z'n plek blijft zitten.
    Wat betreft de beugel: zorgen dat die niet in je buik gedrukt wordt.
    Ik heb geen stoma maar ik zorg altijd dat ik m'n hand tussen beugel en buik heb wanneer ze de beugel aanduwen.
    Zo creëer je wat ruimte tussen buik en beugel.
    Hoe hoog zit je stoma? Misschien uitkijken met die beugels die van onderen komen?
    * hoe leg je dat uit. *:rolleyes:
    Bij sommige achtbanen ga je zitten en dan zit er tussen je benen een steun met een zachte rol die dan tegen je onderbuik aan komt. Bij deze kijken of hij er niet gedeeltelijk tegenaan komt. Zo ja dan met grote krachten (scherpe bochten enz) kans dat je buik/stoma langs die beugel schuift?
    Lijkt me niet lekker wanneer stoma bomvol zit:|

7. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Ik snap wat je bedoeld :D
    Mijn hand ertussen zou inderdaad wel kunnen, goeie tip. Hij zit rechts ongeveer in het midden van het stuk tussen navel en heup maar dan wat lager. Ik heb een convexe plak met kliksysteem en daar zit zo een soort van plastieken randje aan, dus dat zou ook wel wat beschermen misschien tegen schuren. Misschien kan ik iets van een heel klein kussentje meenemen nog wat ik ertussen kan steken. Komt goed zeker.
    Ik sleur ook sowieso overal reservemateriaal en kleding mee. Nog nooit nodig gehad, fingers crossed haha.
    Ik heb ook nog een portacath, daar had ik nog niet aan gedacht maar daar zijn het misschien eerder die dingen die over je hoofd naar beneden van die kunnen duwen.

Misschien moet ik het gewoon veilig houden in de fata Morgana en carnaval festival :roflmao: oh en dat met die elfjes

Ik kijk er al naar uit, is echt misschien al 15 jaar geleden dat ik er nog eens was

8. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    @artie vergeet symbolica niet, is echt een leuke attractie! Villa volta is een beetje gek, je gaat wel heen en weer, ik weet niet of dat gaat lukken? En de show van Raveleijn vind ik altijd weer leuk om te zien! Heel veel plezier alvast toegewenst! En vergeet de app niet met de wachttijden en alle attracties/ restaurants. (En reserveer bij een restaurant als je daar wilt eten, die zitten zo vaak vol)

artie vindt dit leuk.
  9. Zeebra

Zeebra Bekend lid

5 aug 2020
    975
    1.256
    93
    Vrouw
    In iedergeval een fantastische dag gewenst!
    Geniet ervan, ik vind de Efteling schitterend. Alleen het park zien is m.i. al een beleving.

artie vindt dit leuk.
  10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Als de wilde ritten toch niet je ding is denk ik dat je in verder alles kan. De houten achtbaan die rammelt alle kanten op aan en die zou ik dan ook echt overslaan.

Ik wil je enorm veel plezier wensen

artie vindt dit leuk.
  11. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Danku allemaal!
    We gaan proberen volgende woensdag te gaan, dus als er nog iemand is en je ziet een Belgische met superlieve knappe man achter de rolstoel, kom maar hallo zeggen :p

owly, Maan14, Athina en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Wij zijn al een aantal keer geweest met onze dochter(rolstoel en stoma) en we mochten dan samen met het gezin bij de exit van een attractie wachten. De rolstoel blijft bij een medewerker, nooit een probleem mee gehad. Jij en max 5(dacht ik) begeleiders krijgen 2,- korting op je entree. Bij Disney mag je gratis naar binnen en krijgt 1 begeleider korting, scheelt echt behoorlijk wat geld en je krijgt daarnaast een pas waarmee je dus ook niet in de rij hoeft te staan. Dochter heeft 2 stoma's en nooit problemen mee gehad in pretparken en zij gaat het liefst in alle snelle/enge attracties :)

owly vindt dit leuk.
  13. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Super fijn om je reactie te lezen en te horen dat het goed gaat! Dankjewel!

14. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Tickets gekocht :thumup:
    It's gonna be a Fun day :D

Featherr, Eeka76, Dubbelgeluk en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Veel plezier!
    Dat met die elfjes (de Droomvlucht) heeft helaas geen ingang voor mensen met een beperking. Als je zelf kunt lopen, kan je wel in de gewone wachtrij. Het kan dus de moeite waard zijn om goed in de gaten te houden (met de Efteling app) wanneer de wachtrij daar niet te lang is, zodat je zeker weet dat het gaat lukken. Hetzelfde geldt voor Villa Volta. Verder is alles supergoed toegankelijk!

artie vindt dit leuk.
  16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.304
    10.272
    113
    Super leuk! Enorm veel plezier gewenst!

artie vindt dit leuk.
  17. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Jawel hoor, aan de achterkant. Als je helemaal niet kan lopen dan kan je op een beeldscherm de rit doen zag ik. Je moet voor deze attractie wel trap kunnen lopen. Mocht de attractie nl stil komen te staan dan moeten ze je van boven halen vandaar. Als het klopt vragen ze je dat ook.

18. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ja, op een beeldscherm. Of met VR-bril. Dat is echt anders dan zelf in de attractie zitten :)

19. Nougat

Nougat Fanatiek lid

27 mei 2018
    2.956
    1.293
    113
    Ja, maar je kan er dus ook terecht als je een andere beperking hebt. Of als ts toch een stukje kan lopen. Dat bedoelde ik.

20. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.563
    3.898
    113
    Vrouw
    Ik kan gelukkig wel lopen, maar geen hele dag. Normaal zit ik ook niet in een rolstoel in het dagelijks leven, enkel voor dagjes weg, die ik meestal vermijd net daarom.
    En ik kan ook niet te lang rechtstaan, of in een wachtrij zo supertraag. Trappen enzo ook geen probleem, alleen vaak wel op mijn eigen slakkentempo.

Deel Deze Pagina