Efteling rolstoel lenen

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door littlemunchkin, 29 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik heb eigenlijk geen idee of dit de juiste categorie is, dus vergeef me als ik verkeerd zit. ;)

Maar we gaan dinsdag naar de Efteling met een groepje vrienden, het staat al maanden gepland en de kaarten zijn al bijna net zo lang in huis. Maar nu kan ik slecht lopen door bekkeninstabiliteit en last van banden. Dus zat te denken om dan een rolstoel te lenen, zodat ik het een beetje vol kan houden..

Maar heeft iemand daar ervaring mee? Is dat te doen bij de efteling? Dingen om rekening mee te houden?

2. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Rolstoel in efteling gaat best goed. Sommige attracties zijn lastiger omdat ze de vloer niet stil kunnen zetten. Maar als je zelf wel een paar stappen kan doen geen probleem.

3. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Je kunt' m van te voren al reserveren. Weet je zeker dat je er een hebt.

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Reserveren en neem een kussentje voor je billen en evt rug mee. Met bekkeninstabiliteit op ijzer zitten is echt niet fijn.
    Fijne dag!

5. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Idd reserveren, ik had een drukke dag en toen was ik al te laat. Heb er toen 1 van mijn werk meegenomen, ik werk op de seh. Volgens mij kan je niet echt gebruik meer maken van de invalide ingang bij attracties zonder doktersbrief, maar dat weet ik niet zeker.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Je moet m wel reserveren en ik dacht voor een bepaalde tijd ophalen. Zeker doen het os toch een heel geslenter.

7. wachtend

wachtend Niet meer actief

Ik heb hem ook 2x moeten lenen en serieus wat een ondingen! Man was gesloopt na mij een hele dag duwen!
    Het ergste vond ik dat het kleine wielen zijn dus ik kon zelf nergens naartoe rijden.
    En als je naar binnengaat eerst even langs de info balie voor een gehandicaptenkaart dan kan je (bijna) overal via de uitgang in!

8. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

:rolleyes:M
    Want je bent gelijk gehandicapt als je bekkeninstabiliteit hebt? :rolleyes:

9. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik zou er een via de thuiszorg huren/lenen. Zit veel lekkerder dan zo’n ijzeren ding.

Athina vindt dit leuk.
  10. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Dit is dus waarom ze die doktersverklaring willen/wilden hebben, mensen die wel zelf in attracties kunnen stappen en niet echt gehandicapt zijn maken er misbruik van.

11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Als je deze mogelijkheid hebt zeker doen. Is echt veel comfortabeler en het zijn behoorlijke afstanden steeds, dus je zal er redelijk wat inzitten lijkt mij.

12. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Je hoeft dus geen doktersverklaring meer te hebben! Je kunt zelf een verklaring invullen (staat op de website van de efteling )dat je door medische reden niet in de wachtrij kunt. Ik weet niet of jij wel lang kunt staan in de rij. Maar anders mag je dus via de gehandicapteningang. Een gewone rij met trappen etc is natuurlijk niet toegankelijk voor een rolstoel. Er mag een begeleider met je mee.

Ook kan je denken aan de single riders ingang. Dan ga je alleen in de attractie. Deze rij is sneller.

13. wachtend

wachtend Niet meer actief

Klopt maar soms zie je het niet aan mensen. Zoals aan mij zie je niets maar ik kan echt niet lang staan of lopen. Ik loop met open wonden en dan lukt staan en lopen amper!
    Maar alles zit bedekt onder kleding dus je ziet het niet aan mij.

14. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Dat weet ik, maar volgens mij is te niet gehandicapt en wil ze alleen een rolstoel omdat het om een lange dag met veel lopen gaat. Het was een advies aan haar. Maar ik zal nooit zomaar iemand veroordelen die er niet gehandicapt uitziet, het is niet te zien waarom iemand in een rolstoel zit en daar zeg ik niks over.

littlemunchkin vindt dit leuk.
  15. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Bij de Efteling kun je ze huren, maar je kunt ze ook via de thuiszorg huren of bijvoorbeeld een scootmobiel huren. Dan ben je in de Efteling mobieler vanuit jezelf.
    Mocht je wel in attracties willen en niet lang kunnen staan/lopen kun je voor de informatiebalie een faciliteitenkaart vragen, je hebt een versie dat je een begeleider nodig hebt en je hebt een versie dat je wel zelfstandig in en uit de attractie kan. Kanttekening die ik er wel bij wil zetten is dat de invalide ingang niet altijd betekent dat je sneller bent en/of voorrang hebt, de laatste tijd vaker omgekeerd meegemaakt. Overigens hebben niet alle reguliere wachtrijen trapjes waardoor je wanneer je nog enigszins zelf wat kan lopen ze prima te doen zijn. Voor mij zijn trapjes geen optie maar dit komt niet door bekkeninstabiliteit.

16. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik wil de rolstoel inderdaad alleen maar om de dag vol te houden. Ik ga echt niet misbruik maken van de faciliteiten voor gehandicapten, ik verwacht gewoon in de rij te kunnen staan bij attracties etc(daarna kan ik immers ook gewoon weer zitten). Het gaat me echt om de afstanden, je bent de hele dag op de been op zo'n dag. En als ik dan denk aan gisteren, ik hobbelde om 9 uur al met veel pijn door het winkelcentrum omdat ik boodschappen moest doen.. Zie dat maar eens vol te houden in de Efteling. :(

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  17. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik heb m 2 dagen geleend ivm bekkeninstabiliteit en dat ging prima. Even bellen om te reserveren en vooraf de verklaring invullen (zie website). Hij zat gewoon goed, met een zitting die erg zacht en comfortabel was. Wij zijn een aantal keer via de gehandicapteningang een attractie ingegaan en werden zeer netjes, vriendelijk en vakkundig geholpen door al het Efteling personeel. De wachttijd was meestal even lang als de reguliere rij, maar als je niet zo lang kunt staan is het prettig dat je kunt blijven zitten of staan en zitten kunt afwisselen.

Van de oordelen over of het wel of niet nodig is zou ik me helemaal niks aantrekken, jammer dat andere mensen denken dat van een afstandje voor een ander te kunnen beslissen. Ik moest echt even een drempel over om die rolstoel te reserveren maar ik ben heel blij dat ik het gedaan heb. Voor mij en mn gezin was het een uitkomst en we hebben 2 heerlijke dagen gehad.

littlemunchkin en Athina vinden dit leuk.
  18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Lekker via de thuiszorg doen. Ik zit nu na een operatie thuis en kan door een buikwond niet rechtop lopen. Mijn rug gaat dus kapot na 5 minuten lopen. Om dan toch nog buiten te komen en mijn kinderen mee op te halen op school hebben we nu dus ook een rolstoel geleend. M'n man kon zelf aangeven of hij met grote of kleine wielen wilde. Voordeel is dat je dan niet afhankelijk bent van de Efteling en ook alvast kunt testen of hij lekker zit en/of hoe je dat kunt verbeteren met kussentjes of iets dergelijks. Inklapbaar kunnen ze zo mee in de auto.

En die opmerkingen over 'misbruik maken terwijl je niet gehandicapt bent' -nou toevallig kan jij wel staan en wat lopen. Maar ik kan ook meiden die zoveel last hadden van de bekkeninstabiliteit - dat ze echt niet 30 minuten in de wachtrij konden staan/lopen. Dus als die gehandicapten rij nódig is - moet je dat gewoon doen. Dat doe je volgens mij ook niet voor je lol. Ten eerste omdat het toch een soort schaamte is voor jezelf (ik voelde me best zitten in mijn stoel op het schoolplein) en ten tweede omdat het niet gezellig is als je met een groep gaat dat jij apart gaat. Maar als het nódig is?? En de optie is er? Gewoon doen. Maar ik verwacht dinsdag niet zo'n druke meer- dus hopelijk heb je ook geen lange wachttijden.

tuc vindt dit leuk.
  19. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Natuurlijk, ALS het nodig is kun je er gebruik van maken. Daar heb ik ook niets over gezegd, ik reageerde op iemand die het opperde terwijl TS er nog niets over gezegd had of ze dat wel of niet nodig had. Ik heb toch niet gezegd dat ts misbruik maakt?

20. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    @ts nog een andere tip mocht je dus wel de reguliere rijen pakken zorg dat je de rolstoel vast legt. Er zijn helaas ook mensen die het nodig vinden om zo de rolstoel te pakken en deze vervolgens te gebruiken, zowel wanneer de Efteling er geen meer heeft als wanneer ze ze nog wel hebben ;) het is diep triest naar mijn mening maar helaas wel nodig. Hier al eens gehad dat ze de rugzakken (met alleen droge kleding en eten/drinken) al van mijn rolstoel af aan het halen waren (is een eigen rolstoel aangepast en afgesteld op mij overigens) het is dat mijn man hem ging halen en het dus zag.
    Sindsdien ga ik op goede dagen ook niet meer in de droomvlucht wanneer we geen slot mee hebben, de wachtrij lukt dan op rustige momenten aan het begin van de dag nog wel eens wanneer man mij dus bij de paaltjes afzet, en na de rit rolstoel pakt en mij weer ophaalt bij de uitgang. De actie vond ik al aso maar de reactie die mijn man vervolgens kreeg nog meer, als we niet wilde dat hij door andere gebruikt werd moest ik er maar niet uitgaan want dan mocht iedereen hem gebruiken naar hun mening want dan had ik hem niet nodig.

littlemunchkin vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina