In de zomervakantie willen wij voor het eerst naar Zweden gaan. Via bureau scanbrit zie ik bijvoorbeeld prachtige rondreizen, maar wij willen liever niet op een vakantiepark of camping zitten. Dus wie heeft er tips voor vrijstaande huizen in een mooie omgeving? En welke plekken in Zweden zouden jullie aanraden? We willen zo'n 3 weken gaan en dan dus meerdere huizen huren. De kinderen zijn dan 15 en 12, en er gaan ook 2 honden mee. We willen vooral gaan genieten van de natuur, van wandelen tot vissen tot elanden spotten. De boot vanuit Kiel lijkt mij niet heel handig met 2 honden, dus heeft er iemand ervaring met de bruggen? Of de ferry voor kortere stukjes zoals naar Rødby?
Wij zijn deze zomer geweest. Fantastisch land! We namen de boot van Rostock naar Trelleborg. Wat wij wel vonden is dat het pas vanaf Mora echt supermooi werd. Rond Vaxjo ook, maar wel veel van hetzelfde. Dat was best leuk voor 2 dagen, maar een week zou voor ons teveel zijn geweest. Wij gingen met de camper, en achteraf hadden we beter direct naar Mora kunnen rijden en dan steeds noordelijker. Want daar is het zo mooi. Op de terugweg zijn we via de westkust gegaan, Fjallbacka, Grebbestad, Goteborg. Dat vonden we ook erg mooi, al die eilandjes. Als we nog eens gaan gaan we eerst 1000 km naar het noorden en vanaf daar rustig verder. En dan de oostkust terug, om daar ook eens te kijken. Maar ik weet niet zeker of 3 weken dan voldoende is, omdat het rijden naar de boot ook best een stukje is, dan het varen, en dan dus nog naar het noorden. Dus geen tips voor huizen, wel de tip om de westkust en voorbij het midden te bekijken
Ik vond het gebied tussen Stockholm, Uppsala, Nörrkoping, Jönköping en de grote meren erg leuk. Veel te zien en te doen, veel meren om in te zwemmen, Viking-dingen etc. Wij gingen ook met de camper dus ik heb geen tips voor huisjes oid.
Wij zijn weleens over de bruggen geweest en de ferry bij Rodby. Het fijne is dat hij heel vaak gaat. Maar het is een flink eind rijden en met die files bij Bremen en Hamburg weet je nooit hoe laat je er echt bent, dus boek een flexibel(er) ticket. Eens met de mensen hierboven die zeggen dat het pas vanaf midden-zweden echt mooi wordt! Nadeel als je over de bruggen gaat is dat het dan wel echt een heel eind rijden is.