Hallo meiden, Onze zoon is zaterdag 1 geworden,het was een leuk feessie en het is ook zo'n mooi mannetje! Nu willen wij toch wel weer graag een 2e kindje,maar vanaf wanneer zeg je nou van ja we gaan er weer voor? Vind het moeilijk,ik zou graag nog een kindje willen,maar wanneer voel je nou wanneer het moment er is? Soms denk ik ja,we gaan er weer voor,maar dan ga ik de praktische dingen bedenken,zo van ja Julian is net 1 is dat dan niet te vroeg? Of hoe moet dat dan straks met 2 kids? Allemaal van dat soort dingen,maar mijn gevoel zegt wel dat ik het graag wil. Misschien ben ik ook wel bang voor de reactie van anderen omdat hun het dan te snel vinden misschien? Ik vind deze beslissing erg moeilijk... Groetjes Maris
tja dat is voor iedereen anders denk ik, als jij er een goed gevoel over hebt dan ga je er toch voor, wat kan jou die reacties nou schelen?? het is toch zeker jou leven! Over praktische dingen moet je niet te veel nadenken vind ik persoonlijk, wat belangrijk is, kan het financieel en heb je de ruimte dat waren voor mij de belangrijkste dingen om rekening mee te houden. 2 kids tja het is drukker maar ook heel leuk en het gaat ook een stuk makkelijk als bij de eerste vond ik. succes met je beslissing.
Ik dank dat het allerbelangrijkste is, is wat jullie gevoel erbij is! (snel? Ik telde alweer aan toen onze dochter 3 mnd was...) Je moet je niks aantrekken van wat anderen vinden, tis toch jullie leven? Alle andere dingen is een mouw aan te passen. Ruimte? Altijd te creeeren! Geld? Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt! Liefde? Die is er net zo goed voor de 2e! (3e, 4e....) en druk? Ach als je eenmaal kinderen hebt, staat je leven toch al in het teken van kids hihihih. Vroeger had men wel 6 kinderen in huizen net zo groot als de onze, het is maar net wat je gewend bent! Als jullie willen, en er klaar voor zijn, zou ik er gewoon voor gaan! als je nog twijfelt, dan wacht je gewoon nog (even) totdat je wel duidelijk het gevoel hebt dat de tijd rijp is. Ook niks mis mee toch? Succes met je keuze!
@Mispoes Je heb ook wel een punt idd,vroeger waren de gezinnen heel groot en lagen ze allemaal bij elkaar op zolder! Ruimte hebben we,financiel kan het ook,dus ach idd waarom ook niet? Het is wel gezellig met kinderen en ik wil zoiezo al het leeftijsverschil niet te groot laten worden! Jij gefeliciteerd met je zwangerschap,geniet er van! Bednakt voor je advies! Liefs Maris
Ik zeg: bij twijfel wel doen. Zeker als je de basis gewoon in orde hebt. - Het kan namelijk zomaar best lang duren voordat je zwanger bent. - Andere mensen hebben niks te maken met hoe snel jij weer nog een kindje wil. - (Ik kreeg alleen positieve reacties toen ik snel weer zwanger was, ze schelen straks nog geen 16 maanden). - voor elk leeftijdsverschil is wel iets te zeggen, zowel positief als negatief. Het is altijd wel even zwaar, wennen aan een 2e. - Er is nooit een perfect moment, als je daar op wacht kan je lang wachten. Wat vind je man ervan? Je moet er natuurlijk wel samen voor kiezen. En nog gefeliciteerd met je mannetje!
Kan me je twijfel wel voorstellen. Wij hebben een zoontje van 10 maanden en ook wij hebben plannen om als hij een jaar oud is voor een tweede te gaan. Ik ben al bijna 39, dus we hebben nu eenmaal niet heel veel tijd. Toen de kleine man een paar maanden oud was, had ik iets overmoedigs dat wat mij betreft snel een tweede kindje mocht komen. Maar nu het bijna zover is dat we eraan willen beginnen, bekruipt mij ook een bepaald soort onzekerheid. Je weet nu wat je hebt en je weet nooit wat je krijgt. Dat geldt natuurlijk altijd (ook bij de eerste), maar toch.... Ook twijfel, kan ik het allemaal wel aan. Onzekerheid over de zwangerschap (had bekkenklachten bij de eerste) en hoe die nu zag verlopen, de bevalling(werd een keizersnee ivm stuit). Toen overviel het me allemaal een beet Allemaal gedachtes die nu door mijn kop schieten. Uiteindelijk zal mijn verlangen naar een tweede het toch wel overwinnen, maar ook ik heb wat koudwater vrees op dit moment.
@sneeuwmees: jouw twijfels gaan over of je uberhaubt een 2e wilt, niet over het wanneer. Als je diep van binnen echt een 2e wil, dan heb je volgens mij al besloten dat je twijfels niet genoeg zijn om niet voor een 2e te gaan. Maar ik snap koudwatervrees heel goed, had ik ook. Bij mij begon het toen we net begonnen waren voor een 2e. Na 1 keer seks die maand besloten we toch nog heel even te wachten, 2 maandjes ofzo. En toen bleek ik al zwanger te zijn van die ene keer. Lekker vruchtbaar! We waren meteen dolgelukkig, het bleken toch geen echte twijfels te zijn. Ik weet niet precies waarom ik dit hele verhaal hier schrijf, misschien dat herkenning kan helpen. Niet dat ik jullie allemaal perse snel aan een 2e wil helpen hoor, zal je toch zelf samen moeten beslissen. Succes!
Mijn zoontje was 5 maanden en toen was ik weer zwanger van de 2de! Nu dus 30 weken zwanger gewweest! Heb me ook wel druk gemaakt om de reacties van anderen, maar joh er is altijd wel wat moet je maar denken! Als het goed voelt zou ik er voor gaan! Succes met jullie keuze!
Ik snap je helemaal. Mijn dochter is nu 14 maanden en we zijn gisteravond gestopt met de pil voor een tweede! Vind het zo spannend. Ik zat/zit ook met al die vragen, maar ik denk dat het vanzelf loopt hoor! Inderdaad het belangrijkste is ruimte en geld, en liefde dan
@Rianne1984. Ik vind dus dat ruimte en geld niet belangrijk zijn. Ruimte is te creeeren (we zitten tegenwoordig eerder met een luxe-probleem, ieder "moet" een eigen kamer, eigen tv, eigen speelgoed, nieuwe kinderwagen,dure kleding, enz) Het is maar net wat je gewend bent of bereid toe bent. Zoals ik al zei, "vroeger" lagen ze met 6-en op 1 kamer hihih Als je het gevoel hebt dat je gezin nog niet compleet is, dan is er volgens mij altijd wel een mouw aan te passen, voor een kleintje erbij. Liefde is het belangrijkst. (is mijn mening hoor, maar tegenwoordig denken heel veel mensen er anders over....) Anyway, volg je gevoel en dat van je man!
Wij hebben ook besloten om voor een 2de te gaan toen onze zoon net een jaar was. Maar we wisten ook dat het terug lang kon duren... We zijn gestart op 2 mei 2008, dan moeten stoppen voor een curretage en 10 juli 2008 echt goed begonnen. Maar helaas was ons vermoeden van lang duren waar! We hebben IUI en IVF gedaan om dan uiteindelijk een pauze in te lassen en spontaan zwanger te zijn!! Op 13 februari 2010 bevruchting vermoedelijk en uitgerekend op 11 november 2010! Dus je ziet, het leven loopt hoe het loopt. Als je hart je ingeeft om voor een 2de te gaan doe het dan gewoon als jullie er samen achter staan. Het kleintje komt als het komt. Dat kan deze maand zijn maar evengoed maar pas over enkele maanden. En het is dan ook gewoon zooo zalig om dat nieuw leventje in je te hebben. Je hebt dan nog 9 maand om te wennen aan het idee, he!! Gewoon doen meid!!!
Wij vonden het vanaf dat Sarah 6 maanden was weer 'kunnen'. Ik gaf toen alleen nog borstvoeding en kreeg geen cyclus. 2 maanden later was het raak, alleen werd dat een miskraam. En nu dan (als het goed is) blijvend zwanger van de tweede. De twee meiden schelen straks bijna 1,5 jaar. Ik vind het juist heel leuk, zo'n klein verschil @ Rianne: wat leuk dat jullie er ook weer voor gaan!
Ik kom uit een gezin van 5 waar je altijd bij iemand op de kamer sliep en er was nooit geld, ik kies daar gewoon niet voor, het hoeft echt allemaal niet luxe te zijn ik heb alle spullen ook 2e hands gekocht maar 2e hands kost ook geld, dat moet je wel hebben van de liefde alleen kan je niet leven helaas.
wij hadden eingelijk gepland om volgend jaar voor een tweede te gaan maar de tweede wilde niet zolang wachten en is nu sinds 10 weekjes onderweg hoe het straks wordt..tjah erg druk maar wel gezellig met 2 ukkies. je gaat ernaar leven omdat het niet anders kan dus ik maak me daar niet druk over. ik was helemaal niet bang voor de reactie van anderen. ten eerste zijn wij degene die het kind moeten opvoeden en verzorgen en niet anderen dus wat zij te zeggen hebben zal me een worst wezen.(hmmm of wors gesproken, krijg gelijk trek) en ik vind niet dat je je beslissing op basis van wat anderen zullen denken moet maken. het gaat om wat jullie willen. zou wat moois zijn zeg!! als anderen het er niet mee eens zijn dat jullie nog een kindje willen. heel veel succes met het maken van een beslissing.
@ruimte en geld; ruimte vind ik niet belangrijk..of nou jaa het moet wel te doen zijn, niet dat je met 8 mensen in een 3 kamer woning zit dat kan natuurlijk niet maar wij komen straks bijv, 1 kamer tekort voor de "nieuwe" baby. maar die slaapt dan tijdelijk bij ons in de kamer totdat we een andere woning hebben. voor de rest is het wel groot en ruim genoeg. geld; ik vind wel dat je voldoende financiele ruimte moet hebben als je erover nadenkt om voor nog een kindje te gaan. alles luxe daarbuiten gelaten dan dus dure speelgoed enz. dus geld speelt wel een rol en is wel belangrijk.
@allen Ja het is allemaal waar wat jullie zeggen,we hebben al in 2008 ons zoontje verloren,moeten bevallen en alles,ik was 22 weken zwanger.... Je weet idd dus ook nooit of het gelijk raak zal zijn,of het weer gelijk goed zal gaan en al die onzekerheden allemaal... Ik heb het idee dat mijn gezin nog niet compleet is en het kriebelt gewoon zeg maar,het is ook zoiets bijzonders... Mijn man wil ook wel weer graag nog een wondertje,maar idd de keus om nog te wachten is dan dat je nog ff wil wachten want dit en dat... Maar ik denk dat we er maar gewoon voor moeten gaan en dan wel zien hoe het gaat lopen... Mijn gyn zei een paar maanden geleden als Julian 1 is geworden,geef ik je weer groen licht!! Hij is zaterdag 1 geworden,dus waar wachten we op? Maar ik vind het fijn om hier te lezen dat er meerdere van jullie zo over denken!! Bednakt voor jullie reactie's!!
bij mij was het wel duidelijk, ik had een enorme kinderwens voor een tweede, veel meer dan voor de eerste. Mijn dochter is nu 13 en een halve maand en ik ben 11 weken zwanger, straks schelen ze 20 maanden, ik vind het fantastisch. Hebben ze wat aan elkaar!