Wat is een goede Franse rode wijn?

Discussion in 'De lounge' started by PenK, Aug 12, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Morgen vertrek ik voor een paar dagen naar Frankrijk.
    Ik zou graag voor iemand in NL een fles goede rode wijn mee willen nemen.
    Gezien ik absoluut geen kenner ben zou ik jullie graag inschakelen voor advies.

Waar moet ik op letten? En met welke wijn sla ik absoluut geen flater?

Zit omgeving Limoges, misschien handig te vermelden.

2. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Niemand?

3. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,689
    18,765
    113
    Female
    Daar is zo geen kant en klaar antwoord op.
    Neem iets uit de buurt van waar je zit. Zijn er geen wijnhuizen in de buurt?

Paardenbloem likes this.
  4. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    Ik zou het daar gewoon vragen. Ik denk dat de locals er meer verstand van hebben dan ZP. Vraag bij de eigenaar van je accomodatie of in een lokale wijnhandel, delicatessenzaak of horeca welke wijn je moet hebben.

5. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ik vind het altijd leuk om een beetje voorwerk te doen. Leuk om tips te lezen waar op te letten.
    Een wijnhuis bezoeken zou ik graag doen maar daar zal nauwelijks gelegenheid voor zijn helaas.

Er zijn vast wijnkenners of mensen die veel in Frankrijk komen die me van wat advies kunnen voorzien

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Ik heb even de streek opgezocht, maar volgens mij is het geen wijnstreek, dus je kunt daar waarschijnlijk wijnen uit heel Frankrijk goed krijgen.
    Als je zelf geen kenner bent, zou ik inderdaad advies vragen bij een wijnhandel.
    Ik ben wel een wijnliefhebber, maar houd pas sinds kort de wijnen die ik koop bij in een lijstje (waar dan instaat wat ik ervan vond en hoeveel ik er voor over heb. Dit in anticipatie van ons nieuwe huis met kelder, haha ;)). In mijn lijstje staat nog maar 1 Franse rode wijn, aangezien ik in de zomer vaker rose of cava drink dan rood en bij de rode wijnen zitten ook Spaanse en Italiaanse wijnen. En die ene was best een lekkere wijn, maar ik weet je budget niet (deze is zo’n 25 euro, dus wat aan de prijzige kant misschien, ik heb hem zelf gekocht jet een aanbieding in een luxe wijnpakket, altijd fijn om op die manier wat wijnen uit te proberen) en waar degene aan wie je de wijn gaat geven van houdt. Blind advies geven is echt wel lastig bij wijn.

7. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ik zou best willen kijken of ze deze hier verkopen. Dus zou graag willen weten welke wijn het is. We hebben morgenavond een afsluitend ‘feestje’ hier dus een goede reden om zo’n fles te ontkurken
    Ik drink zelf sporadisch een rood wijntje maar dat is dan meestal een zuid Afrikaanse of Spaanse wijn. Echt geen kaas gegeten van de Franse

8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Het was deze: https://www.wijnbeurs.nl/chateau-fourney-saint-emilion-grand-cru uit 2016, maar het hoeft niet perse dit wijnhuis te zijn natuurlijk, je kunt ook een andere saint-emilion grand cru nemen, ik denk als je daarnaar vraagt bij een wijnhandel, ze je vast een goede kunnen aanbevelen. De wijn die wij hadden was uit 2016, maar ik denk dat hij lekkerder was geweest als hij wat langer had gelegen, was nog maar net op dronk. Dus beter een iets oudere kopen dan.

Als ik eerlijk ben, weet ik niet zeker of je deze echt lekker gaat vinden, want hoewel ze overwegend merlot bevatten, is deze niet te vergelijken met merlots uit Spanje, die zijn vaak heel soepel en mild van smaak, niet te complex met veel houttonen, van die echte wegdrinkwijnen. Deze is veel complexer en dat kan wat wennen zijn. Maar misschien wel leuk om te proberen :).

9. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Dank voor je tip! Ik ga zeker m’n best doen deze te vinden.

Share This Page