Ik geef na de bevalling straks liever de fles dan borstvoeding. Gevoelsmatig kan ik gewoon niet voor 100% achter borstvoeding staan (alhoewel ik niet goed aan kan geven waar dat nou precies door komt) en ik zie mezelf ook nog niet in het openbaar voeden...... Soms tijdens gesprekken hierover (o.a. met de wijkverpleegkundige) denk ik wel: ik kan het ook een paar weken proberen en dan op flesvoeding overschakelen, maar voor mijn gevoel laat ik me dan meer overhalen dan dat ik er echt achter sta..... Zelfs mijn man vindt dat ik mijn beslissing dan eigenlijk alleen baseer op eigen egoïsme... Ben ik nou echt zo egoïstisch of lijkt dat maar zo? Groetjes, Ramona
Als je niet echt achter borstvoeding staat, dan zou ik gewoon flesjes geven. Natuurlijk blijft borstvoeding altijd het beste voor je kindje, maar flesvoeding is even goed. Moest ik niet 100% achter borstvoeding staan, dan zou ik het in ieder geval niet doen. Sommige mensen kunnen je idd nogal pushen in de keuze al dan niet bv. Maar doe waar jij je het beste bij voelt. En ik zou niet weten waarom flesvoeding geven zou wijzen op het feit dat je egoïstisch bent.
ja vind ik ook gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. Ik heb me voorgenomen borstvoeding te gaan proberen, maar als het nou niet lukt ga ik gewoon over op de fles
Nee tuurlijk niet! Je moet doen wat je zelf het fijnste en beste vind... Je moet jezelf ook gemakkelijk voelen bij borstvoeding geven. Kan me best voorstellen dat dat niet voor iedereen even makkelijk is. Maar tegenwoordig is flesvoeding zo goed dat er waarschijnlijk niet veel verschil meer is in kwaliteit. Gewoon doen waar jij achter staat!
Ho Ho! Ik lees nu een paar keer al dat er geen verschil is tussen borst een flesvoeding, nou sorry hoor dat is er wel degelijk! Een wereld van verschil zelfs kijk maar eens op de borstvoedingssite Ik kan nu wel een hele reeks aan voordelen opnoemen maar vind dit er niet het topic voor. Je bent niet echoïstisch als je kunstvoeding geeft als je er een héle goede reden voor hebt en niet zo maar omdat je niet weet wat je te wachten staat of zo, dan moet je het maar een keer proberen dan weet je waar je je op basseerd. Je moet er ook niet te makkelijk over denken dat is mijn mening. Door geen borstvoeding te geven onthoudt je je kind bepaalde voordelen die ermee gepaard gaan en jezelf dus ook. Dus nogmaals er is heel veel verschil tussen kunstvoeding en borstvoeding al was het alleen al het dier waar het uit komt.
Ik ga ook flesvoeding geven omdat bij mij al 2keer de bv is mislukt. Aan de ene kant voel ik me schuldig maar ik moet ook beetje aan mezelf denken en doen waar ik me goed bij voel.
Borstvoeding is en blijft natuurlijk altijd het beste, maar als jij denkt dat je je niet prettig voelt bij borstvoeding moet je dat niet doen. Een baby heeft ook niks aan een mama die elke keer met tegenzin de borst gaat geven.
bij mijn eerste wou ik ook perse geen borst geven, en die heeft dus de fles gehad. de 2de heb ik wel borst gegeven, 9 maanden lang. beide heeft zijn voor en nadelen, maar ik vind dat je er zelf achter moet staan. het is je eigen keus.
Ramoontje, als je er echt niet achter staat, dan kun je het misschien beter niet doen. Je kunt ook zeggen; ik probeer het, en misschien bevalt het je juist goed. Je moet het echt zelf beslissen. Ik ga ook flesvoeding geven, omdat het de vorige keer niet goed ging. Ik voel me totaal niet schuldig, omdat ik weet waarvoor ik kies. Als het niet gaat, dan gaat het niet. En dan kun je wel geforceerd BV gaan geven, maar daar heb je alleen jezelf en die kleine mee. Ik vind ook dat degenen die voor flesvoeding kiezen in hun waarde gelaten moeten worden. Het is ieders zijn eigen keuze.
Ik sluit me helemaal aan bij poester. Je moet er voor de volle 100% achter staan en wat de reden voor jou ook is om voor flesvoeding te kiezen, het is niet egoistisch. Geniet straks maar fijn van de voedingen Kwebbel
Ramona, verschil is er inderdaad in borstvoeding en fles, het een komt uit de moeder, het ander uit een fles... MAAR: ik ben inmiddels zwanger van de vierde, de eerste twee heb ik geprobeerd om flesvoeding te geven, tot bloedens toe en dat ik zat te huilen van ellende, bij de derde heb ik het niet meer geprobeerd en meteen de fles gegeven. Geen egoisme, maar gewoon gezond verstand. Voeden moet voor beiden leuk zijn, of dat nu de borst of de fles is, dat kan jij het beste bepalen...volg je gevoel!!! Enne...de beste eter van de drie is de derde nu hoor, die lust alles, terwijl de eerste twee niets lusten, dus laat je geen fabeltjes aanpraten. De borst is niet heilig, dat vind ik altijd zo jammer, ze geven je het gevoel alsof je je schuldig moet voelen, ook een lactatiekundige kan sommige problemen niet verhelpen. JIJ bent de baas over je eigen lichaam: houd dat in je gedachten!!! Succes met een keuze maken, je maakt echt de beste!
Ik ben bij de 1e ook met borstvoeding begonnen. Ging opzich wel goed maar m'n kleintje lag toen in het zk en moest perse zoveel per dag drinken anders mocht ie niet naar huis. Dat was zo'n gestress voeden met de weegschaal ernaast. Ik ben na 5 weken al gaan afbouwen want ik vond het niks. Met de fles weet je hoeveel hij/zij drinkt. Nee, bij deze ga ik toch echt de fles geven. Tuurlijk is borstvoeding beter maar de flesvoeding is een prima alternatief. Silly
Ik heb 3 mnd borstvoeding gegeven en ik ben ermee gestopt omdat ik er gewoon geen zin meer in had. Ik vond het verschrikkelijk, en werd er chagerijnig van. Dat gelurk aan mijn borst, nee hoor, niet voor mij. Ik vond het ook helemaal niets om het in het openbaar te doen. Ik heb het wel een paar keer gedaan, maar echt niet van harte. Mijn dochter reageerde hier natuurlijk ook op, en werd steeds onrustiger tijdens het voeden. Je bent geen egoist als jij geen BV wilt geven, ook niet als je het GEWOON niet wil zonder reden. Lekker belangrijk wat een ander ervan denkt. Jij bent degene die het moet doen en als jij het niet prettig vind of niet leuk vind, dan merkt je kindje dat ook wel. Laat je vooral NIET overhalen omdat iedereen roept dat of egoistisch is of omdat BV het beste is voor je kindje. Als jouw humeur achteruit gaat omdat je kindje bij je moet eten, nou dan voelt dat kindje het echt wel. Toen ik overstapte op FV genoot ik veel meer van het voeden, van mijn meisje en van de voedmomenten...
Hoi Ayla ja ik ben begeleid door een deskundige maar ik heb ingetrokken tepels het aanleggen dat ging op zich nog wel maar hoe langer dat zij dronk des te zeerder het bij mij deed op laatst zat ik met kromme tenen te voeden en zag ik tegen iedere voeding op .
ik vind je moet er beide plezier aan hebben, heb je dat niet, moet je het niet doen, heel simpel, het moet namelijk wel leuk blijven, wat heeft je kleine er aan als je er depri van word... helemaal niks... gewoon doen waar jij je goed bij voelt...!
Ik vind je oordeel wel redelijk hard hoor Ayla. Iedereen moet doen waar zij zich het best bij voelt. Ik heb ook nooit borstvoeding gehad en ben helemaal gezond van lijf en leden, geen allergie, vetzucht of iets dergelijks. Pim
Hoi Allemaal, Bedankt voor jullie lieve, positieve reacties. Verstandelijk gezien weet ik natuurlijk ook wel dat ik moet doen waar ik mij goed bij voel, daar heeft de baby straks alleen maar veel profijt van. Het is inderdaad dat anderen soms proberen je een "schuldgevoel" aan te praten. (en ja, ik weet ook wel dat ik me eigenlijk van anderen niets aan moet trekken, maar toch...) Ik ben zelf overigens ook een "flessenkind" (omdat mijn moeder destijds gewoonweg geen voeding had) en ben er ook mee groot geworden! Nogmaals bedankt voor de steun! Groetjes, Ramona
De feiten liegen niet. Tuurlijk kun je ook heel gezond worden als je flesvoeding krijgt, maar dat is voor mij een hetzelfde soort redeneren als: tja, mijn opa rookte ook en die is 90 geworden, dus zo slecht is het niet.... Borstvoeding geven is voor iedereen een andere beleving. Je moet doen waar je je zelf het lekkerste bij voelt, maar je kunt pas zeggen wat je er echt van vindt als je het geprobeerd hebt denk ik. Ik wil graag borstvoeding gaan geven, maar als het niet lukt, dan lukt het niet. Dan is de fles een prima alternatief. Andersom kan echter niet. Als je na een paar maanden flesvoeding geven toch spijt krijgt, ben je te laat... Succes met je keuze Groetjes Nala