@Petra: meid je hebt groot gelijk, ik zou willen dat de moeders die je een schuldgevoel willen aanpraten omdat je geen borstvoeding doet eens stil moeten staan bij het feit dat voor sommige vrouwen geldt dat borstvoeding niet kan, net zoals sommige vrouwen niet zwanger kunnen geraken. @Ayla: Tegenwoordig is zelfs uit diverse studies naar voren gekomen dat niet iedere borstvoeding de juiste voeding is voor je kleintje en het juist beter is om dan flesvoeding te geven. Trouwens bij borstvoeding moet je altijd vitaminedruppels bijgeven. Blijft dus de conclusie dat niemand je iets mag aanpraten en het jouw lijf en jouw keuze is. En als die maar voor jou en je kind goed is!
Ik snap je echt helemaal, heb pcies hetzelfde, ik vindt het een naar idee dat er een kind aan mijn borsten zit. Heb er ook met de kraamzorg over gehad, en hun zeiden ook dat je er achter moet staan want anders gaat het ook niet lukken omdat 80% in je hoofd zit.. Wel heb ik zoiets van, ik heb nu een mening/gevoel over iets dat ik nog nooit heb meegemaakt, dus ik wil het gewoon proberen, ook al staat het idee me tegen. misschien is het wel zo dat als ik het kindje aanleg dat er 1 of ander natuurinstinct loskomt en ik het geweldig vindt. blijven mijn gedachten hetzelfde dan begin ik meteen met flesvoeding. je kan toch ook kolfen en dat in de fles doen?
Je kan idd je melk ook afkolven, maar dat is wel een behoorlijk zware klus. En het afkolven lukt ook niet bij iedereen even goed. Zoals ik eerder al gezegd heb, gewoon doen waar je je het beste bij voelt.
Ook ik heb besloten geen borstvoeding te geven. Ik heb vanaf het begin van de zwangerschap getwijfeld, maar ik heb geen moment gehad waarop de 'weegschaal' meer doorsloeg naar borstvoeding. Ik werk in de kinderopvang, en heb daar vaak genoeg voedende moeders meegemaakt. En heb toen gemerkt, dat ik me daar ontzettend onprettig bij voel. Dus ik zie mezelf dat ook niet gewoon zomaar even doen... En natuurlijk kun je je afzonderen tijdens de voeding(of kolven, waar ik hele nare associaties mee heb), maar dat zijn allemaal van die gekunstelde oplossingen die ik niet wil. Verder ben ik nu 7 maanden zwanger, waarvan ik 2,5 maanden hoofdpijn (op migraine-achtige wijze)heb gehad en 2,5 maanden van de ontsteking in de andere ben gerold. Ik ben dus eigenlijk al 5 maanden ziek, heb totaal geen weerstand meer, en wil me straks na de bevalling eindelijk weer eens wat fitter kunnen voelen. Dus wat dat betreft is geen borstvoeding geven misschien een egoistische keuze (zodat ik mezelf eventueel op kan lappen met een goede kuur of andere preperaten), maar ik denk dat mijn kindje meer gebaat is bij een redelijk fitte moeder, dan bij een futloze... Waarom schrijf ik dit eigenlijk allemaal op? Omdat het inderdaad voelt, alsof je je moet verdedigen wanneer je kiest om geen borstvoeding te geven. Zelfs bij mijn verloskundige had ik dat gevoel. En dan lees ik weer ergens: "borstvoeding is beter, en iedere moeder gunt haar kind toch het beste"....En dan gaan werkelijk mijn nekharen overeind staan. Natuurlijk zal ik er niet om twisten dat borstvoeding in de juiste samenstelling beter is dan flesvoeding, maar dat heeft wat mij betreft totaal niets te maken met je kind wel of niet 'het beste gunnen'. Wanneer 'het beste gunnen' betekent dat je je kind 'de allerbeste kwaliteit' moet geven, dan wil ik niet graag discussies voeren straks over speelgoed, kleding, schoeisel en noem maar op....(want Nike maakt toch echt kwalitatief betere schoenen dan Bristol!). Ik gun mijn kind ook het allerbeste: Een vrolijke ontspannen moeder, die tegen een stootje kan!
ik vind ook dat je zelf moet doen wat je wil. Als jij liever de fles geeft dan borstvoeding dan moet je dat doen. Dat vind ik niet egoistisch! Je moet je toch kunnen ontspannen als je borstvoeding geeft. Zelf zou ik wel borstvoeding willen geven..maar dat is natuurlijk ook maar afvragen of dat lukt...
Hoi, ik ben net zwanger, maar voordat ik zwanger was zei ik al dat ik geen borstvoeding wilde geven omdat mijn gevoel daar niet goed bij is. Ik kreeg al een discussie met mijn broer en schoonzus, met als opmerking dat de band met je kind bij borstvoeding veel sterker is. Prima hun mening. Ik weet ook dat ik een vk krijg die helemaal voor borstvoeding is en probeert om te praten. Prima, haar energie. Ik ga me dus niet verantwoorden over mijn gevoel. Mijn man staat achter mij, en dat vind ik belangrijk en wat de rest van de wereld zegt moeten hun weten. Bovendien ga ik toch ook niet iemand van de borstvoeding afpraten, omdat ik er niet achter sta? dan zou ik het fijn vinden als mensen mij ook niet van de flesvoeding afpraten. Mocht ik in de loop van d ezwangerschap besluiten toch bv te geven, dan zou dat alleen gebasseerd zijn op mijn gevoel en door mijn eigen keus. Veel plezier met je beebje en de flesvoeding straks Groetjes MB2005.
Ik kan me ook niet echt verheugen op borstvoeding maar heb besloten het een kans te geven. Ik zie wel hoe het gaat en gaat het niet, dan ga ik zonder schuldgevoel over op de fles. Gaat het wel goed, dan ga ik in ieder geval aan het einde van mijn verlof afbouwen omdat ik het niet zie zitten om te werken, borstvoeding te geven/kolven en ook verder nog leuk te functioneren. Pim
OOk ik heb gekozen voor flesvoeding en om eerlijk te zijn vind ik wel dat borstvoeding je heel erg opgedrongen wordt door de buitenwereld. Het is net alsof je je moet verantwoorden als je voor flesvoeding kiest. Iedereen wil meteen weten waarom. Terwijl er aan mensen die voor borstvoeding kiezen deze vraag hoogstwaarschijnlijk niet krijgen. Zo hadden we afgelopen week zwangerschapsgym en dat ging over het voeden van je baby en hoe je de kleine vast moest houden om zelf zo min mogelijk lichamelijke klachten te krijgen (verkeerde houding). Nou ik zat er voor spek en bonen bij. Het ging alleen maar over borstvoeding (van de 5 dames was ik de enige die voor flesvoeding ging). Welke trukjes je kon toepassen om de voeding goed op gang te krijgen en dat je je kindje moest voeden omdat het erom vroeg omdat je de eerste tijd waarschijnlijk nog niet genoeg voeding aan zult maken. Aan mij werd niets gevraag en ook niets verteld over welke houding ik dan het beste aan kon nemen. En dan heb je ook nog mensen die willen beweren dat ik mijn kindje tekort doe door flesvoeding te gaan geven, wat willen ze nu bereiken dat ik mij al een slechte moeder voel voordat mijn kind zelfs maar geboren is? Nee ik voel mij geen egoïst, nee ik doe mijn kind geen tekort ik heb alleen de keuze gemaakt die voor ons het beste is. Groetjes
Gelukkig ben ik dus niet de enige (ook al krijg je dat idee soms wel als je "anderen" hoort praten)! Ik voelde het ook niet als egoïsme, maar gewoon als de voor mij juiste keuze! Bedenk ik me nog dan bedenk ik me en zo niet, dan krijgt ons kindje straks een gelukkige, flesvoeding-gevende moeder! Groetjes, Ramona
Rammontje: je zegt dat je zelf niet weetn waarom de bv je zo tegen staat. Misschien zou je daar eens wa dieper voor jezelf in moeten gaan? Zo het bijvoorbeeld de angst van falen kunnen zijn (ik noem maar een zijstraat) Verder denk ik dat het toch best goed kan zijn om het toch te proberen. Vind je het niks, ben je zo overgestapt op de fles. Andersom gaat een heel stuk moeilijker. Wie weet vind je ht wel helemaal geweldig, misschien vind je het 3 keer niks. Maar dat kun je toch eigenlijk alleen beoordelen als je het probeert toch?
Als mensen een keus maken om flesvoeding te geven, om welke reden dan ook dan mag daar een groot stuk respect voor zijn. Waarom moet iemand zich gaan verdiepen en verantwoorden waarom er voor de fles is gekozen en niet voor bv. En waarom eerst maar altijd proberen, want stoppen kan altijd nog. Dit is nou net in mijn ogen dat stukje schuldgevoelens aanpraten waardoor en weer onzekerheid wordt gecreeerd. Iemand hoeft zich niet te verantwoorden naar anderen toe waarop een keuze is gebaseerd. Kwebbel
Ben het helemaal met je eens! ik ga ook voor de fles.... ik wil het delen met mijn partner. en voor de rest moet iedereen het inderdaad zelf weten! x
Als ik dit allemaal lees, realiseer ik me dat ik er eigenlijk nooit over nagedacht heb; borstvoeding of flesvoeding. Voor mij staat (stond) borstvoeding eigenlijk vast. Ik weet een beetje van de voordelen, maar heb er nooit over nagedacht of IK het wel leuk vind. Ga daar nu toch maar eens goed over nadenken. Vooral het kolven (op m'n werk) zie ik zoiezo niet zitten. Hmmmm nog iets om over te peinzen....pffff gr. debby
waarom zonder schuldgevoelens? nu komt het er een beetje op neer dat je toch borst ga geven omdat je je dan anders toch schuldig voelt? als je niet 100% achter je keuze staat dan lukt borstvoeding toch niet als je met kromme tenen zit of iets in je hoofd zegt ik voel me niet op me gemak dat lukt het geven van bv ook niet je pijnigd allen maar jezelf met schuldgevoelens en wat doe je je kleintje daarmee aan? onrecht wat je voeding loopt terug dus krijgt je kleintje ook niet de volwaardige voeding die het nodig heeft sta je er niet voor 100% achter wees dat eerlijk tegen jezelf en je kleintje en geef de fles dit heeft niet met egoïstme te maken maar meer dat je het beste met je kleintje voor hebt. genoeg kindjes zijn groot geworden met de fles en mankeren niets zijn gezonde kinderen als jij je ongemakkelijk voelt bij het idee bv dan zou ik de keuze niet zo moeilijk vinden en lekker op de fles gaan want een kindje die met een genietende mama lekker aan zijn flesje ligt te lurken voelt zich beter op zijn gemak dan een mama die daar zit met het idee gatver ik moet weer lekker doen wat jij het fijnst lijkt (dus weg met die schuld gevoelens) die worden je aangepraat sucses met het geven van zo'n heerlijk flesje
Ik kies ervoor om borstvoeding te gaan geven omdat het voordelen heeft, maar vooral omdat mij dat prettig lijkt. Een paar jaar terug hoorde ik altijd de vraag aan zwangere vrouwen of ze borstvoeing of flesvoeding wilde gaan geven. Die vraag lijkt er helemaal niet meer te zijn. Er wordt bijna vanuit gegaan dat je borstvoeding gaat geven. Als je dat niet doet, zou je je bijna schuldig gaan voelen. Ik vind dat het een persoonlijke keuze is. Als je goed bent voorgelicht en dus op de hoogte bent van alle voor- en nadelen, vind ik dat de keuze aan jezelf is.
werdt tijdens intake gesprek van kraamzorg wel degelijk gevraagt of ik borst of flesvoeding ging geven dus als dat niet gevraagt wordt is dit nalatigheid van je kraamzorg verzekering er wordt zeker niet zomaar vanuit gegaan dat je bv gaat geven, kunnen ze ook niet lijkt mij stel je kan helemaal geen bv geven door wat dan ook ik gooi het dan ook op nalatigheid als dat niet gevraagt wordt en ze hebben een check list die ze moeten aflopen en daar staat ook in of de kraamvrouw borst of fles gaat geven dus ze kunnen er eigenlijk niet onderuit het je te vragen kijk maar als je straks je kraamboek krijgt, voorin staat een hele lijst die zij moeten afwerken om jouw goede en passende kraamzorg te bieden
Op zich moet ieders zelf wten wat die doet, borstvoeding is wel het beste, ik ga het straks wel geven, zoals m'n man zegt het is altijd opp temperatuur, het is goed en zit ook nog eens in een mooie verpakking!!!! Als ik half okt weer ga werken wil ik wel overgestapt zijn op flesvoeding, dat lijkt me makkelijker, dat afkolven en in diepvries bewaren lijkt me niet makkelijk. Zo gaan wij het doen.
IK denk niet dat de moeders die de fles geven zich zouden moeten verdedigen. Evenmin als andersom. Dit is iets wat steeds weer boven tafel komt, heb ik gemerkt. De flesmoeders hebben het gevoel dat zij zich moeten verdedigen, borstmoeders hebben dat gevoel vaak ook. IK denk dat er ook vaak het gevoel of de gedachtegang van de ander wordt ingevuld. Als ik vraag: goh, mag ik vragen waarom je dan voor de fles heb gekozen, is het pure interesse. Mijn reactie: goh misschien kun je het gewoon proberen, is omdat ik toch twijfel proef bij Ramoontje. Staat iemand 100% achter de fles, zou ik het niet zeggen. En ik vraag ook helemaal niet of ze zich daarin wil verdiepen en het dan maar uitgebreidt hier wil neerzetten! Het is gewoon een optie om eens over na te denken. Ze moet tochg niks!