egoïstisch of niet?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Ramoontje, May 19, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pooh7605

pooh7605 Actief lid

Apr 20, 2006
    178
    0
    0
    Zweden
    Hoi,

Ik vind dus ook dat de keuze aan jezelf is, wat maakt het toch uit of je nu de fles of de borst geeft.
    Ik ben ook met de fles opgegroeid dus no problem.
    Ik wil het zelf wel proberen waarom? nou niet omdat het waarschijnlijk beter is voor het kindje maar alleen omdat ik dat zelf ook wil meemaken. Als ik andere zie dan wil ik dat ook voor mijn kindje. Ik ben gewoon nieuwschierig en als het me niet lukt shit happens dan he dan gewoon de fles.
    Het kindje voelt al in je buik wanneer je gestresst raakt etc etc hoe zou het zich voelen wanneer je tegen je zin iets doet dan gaat het voeden ook moeilijker denk ik zo.

Het is jouw lijf en jij beslist of je nu fles of borstvoeding geeft. De meningen die andere geven die gaan het in ene oor en het andere uit niemand weet wat beter is voor jouw kindje dan jezelf.

2. Senna

Senna Fanatiek lid

Dec 8, 2005
    2,560
    0
    0

3. Angelina

Angelina Niet meer actief

:confused: :confused: :confused: . Ik ben met stomheid geslagen, eerlijk waar. Ik zal het hele forum wel over mij heen krijgen, maar dat moet dan maar.

Ik kan me niet voorstellen dat je als moeder niet probeert om borstvoeding te geven. IEDEREEN weet dat dat het beste. Borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Anders mogen julllie mij aanwijzen waar die studie staat, waarin gezegt word dat KV beter is of net zo goed. Het is zelfs verboden voor KV fabrikanten om te zeggen dat hun voeding net zo goed is of beter dan BV. Ik kan me behoorlijk opwinden over het feit dat jullie zo makkelijk KV promoten.

Borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Als je KV geeft moet je dat zelf weten, daar heb ik alle respect voor, maar dat er hier geroepen word dat KV net zo goed is als BV dat gaat mij te ver. :rolleyes: .

Angelina

4. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Ik vind jou een klein beetje tegenstrijdig eigenlijk.
    Je snapt niet waarom iemand het niet probeert en te gelijk zeg je dat
    degene die flesvoeding willen geven het zelf moeten weten en dat je daar respect voor hebt.

Volgens mij klopt je eerste stukje tekst dan niet ;)

Groetjes MB2005.

5. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Ik ben het wel een beetje met Angelina eens.
    Eigenlijk is het met alles zo dat je het eerst kan proberen voordat je besluit het niet te doen. Maar goed de gedachte vaneen kind aan de borst kan natuurlijk bij moeders al een naar idee oproepen.

Ik kan me dus ook voorstellen dat er moeders zijn die het van te voren als zeggen, niet te willen doen.

Ik sta toch wel altijd raar te kijken hoor als moeders die nog nooit bv hebben gegeven zeggen dat ze het niet gaan doen. Gewoon omdat het echt wel het beste is voor je kindje. Maar goed als ze me dan vertellen waarom dan denk ik ook, tja dan moet je het niet doen als je er niet achter staat.

Ik heb 3 maanden bv gegeven toen bleek dat Lars koemelkallergie had. Het advies was toen dat ik ene koemelkvrijdieet ging volgen. Nou ik was totaal nog niet aangesterkt en dat ging mij niet lukken. Geloof me koemelk zit in alles!
    Nu is er een studie gedaan dat je als moeder niet op dieet hoeft. Ik ga bij de volgende zeker weer bv geven maar meer op MIJN manier.

Bij Lars vertelde iedereen me dat het zo natuurlijk was en mooi. Dus ik zat ok bij de visite te voeden terwijl ik daar helemaal niet zo blij mee was. Bij ene eventueel volgend kindje ga ik lekker boven voeden, alleen. En ok niet publiekelijk. Kolven is bij mij heel goed gegaan dus ik hoop dat de volgende ook goed uit een flesje drinkt.

Het is ene lang verhaal geworden maar goed het komt er voor mij dus op neer dat ik bv het beste vind voor het kind maar dat de moeder er 100% achter moet staan anders is het voor beiden niet goed.

6. Angelina

Nee ik snap niet waarom iemand het niet probeert. Maar ik zal het toch respecteren omdat iedereen zijn eigen redenen daarvoor kan hebben waar ik niks mee te maken heb. Oftewel: Zelf weten, ik respecteer iemand keuze. Maar, dat wil dan nog niet zeggen dat ik het ermee eens ben, of het snap. Hoe weet je nou of BV tegenstaat als je het nog nooit geprobeerd hebt?

Maar wat me vooral heel erg stuit, is dat KV gepromoot word hier in dit topic, alsof het net zo goed is als BV, of zelfs beter.

Ik heb respect voor iemands keuze, maar dat wil dus niet zeggen dat ik er hetzelfde over denk.

Angelina

7. suusje

suusje VIP lid

Oct 7, 2005
    5,368
    0
    0
    Almere
    Ik geef flessenvoeding....
    Bij mijn 1e wilde ik eigenlijk al flesvoeding geven, omdat het idee van borstvoeding me niet fijn leek. Toch geprobeerd, maar het ging niet...ik vond het niet leuk!!!! en mijn kindje voelde dat waarschijnlijk .. en het ging dus ook gewoon niet..overgestapt naar de fles en helemaal happy!
    Nu geef ik direct flesvoeding bij de 2e....
    Waarom? Omdat IK dat wil en IK mij daar prettig bij voel... Egoïstisch?? waarom? Mijn kindje heeft er veel meer aan als ik ook lekker in mijn vel zit en het voeden goed verloopt..en ik vind zoals ik al zei borstvoeding geven niet fijn.

8. Ramoontje

Ramoontje VIP lid

Oct 28, 2005
    32,963
    0
    36
    Het is absoluut niet de bedoeling van dit topic om KV te promoten. Het enige wat ik mij afvroeg was waarom ik mij moet verdedigen (en uitgemaakt wordt voor egoïst) als ik zeg dat ik liever FV wil geven omdat ik mij daar prettiger bij voel en het idee van BV geven mij niet aanstaat.

Dat was alles.

9. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Halen we hier het promoten van een voeding en het uiten van je mening hier niet een beetje door elkaar?

Ik heb nou niet echt het idee dat er hier flesvoeding gepromoot wordt!

Oke borstvoeding schijnt het beste te zijn dat je je kind kunt geven het schijnt dat alles erin zit maar toch vraag ik me af waarom je dan vitamine K en D druppels extra aan je kindje moet geven wanneer er beweert wordt dat er in borstvoeding alles in zit.

Maar goed er zijn dan genoeg dames die borstvoeding geven maar ondertussen ook het roken weer op hebben gepakt (of er nooit mee zijn gestopt). Hoe zit het daar dan mee of komt dat niet in bv terecht?

Of wanneer de kids groter zijn ze lekker los op de achterbank in de auto mee laten rijden (willen ze dan in eens niet meer het beste voor hun kind?)

Of ach papa heeft maar een paar biertjes op die kan nog best autorijden en brengt de kids dus even naar opa en oma.

Denken die mensen dan nog terug aan het prille begin dat ze bv gaven omdat dit het beste was voor hun kind? (ik persoonlijk denk van niet)

Nee ga flesvoeding geven omdat dit in mijn situatie met mijn kind het beste voor ons is.
    Mijn vriendin geeft borstvoeding omdat dit in haar situatie met haar kind het beste voor hun is.

Maakt dit nu een slechtere moeder van mij in vergelijking met haar? Volgens mij niet.

Groetjes

10. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    Wat de voordelen van bv ook zijn, er is maar 1 enkel goed haalbare voordeel, en dat is dat je je kind eten geeft op een rustige manier zonder stress en tegenstijdigheden.....

Als jij bv gaat geven omdat er mensen zijn zoals bovenstaande die zeggen het er niet mee eens te zijn, en niet te kunnen snappen waarom mensen het niet eens proberen????

Het is gewoon iemand haar gevoel om wel of geen bv te geven...wat die reden daarvan ook is, iedereen moet datgene doen waar zij zich het beste bij voelt ongeacht de meningen van andere die alleen maar heil zien in bv.....

Je kind voelt echt wel aan of je lekker op je gemak eten geeft of gehaast omdat het nou eenmaal “zo hoort”....

Overal zitten voordelen aan zowel aan bv als fv....het grote verschil bij bv is dat er afweerstoffen in je bv zitten, die niet in fv zit, maar daarentegen moet je bij bv ook weer aparte vitamine druppels geven wat weer niet hoeft bij fv...flesvoeding kan iedereen van je overnemen, ook je man ’s nachts of als je een nachtje (weekendje weg wil) het kan in de magnetron (in tegenstelling tot bv) het is voor vele makkelijker om fv te geven als je ergens op visite bent dan bv en zo zijn er tig voor en nadelen, en ondanks dat het grootste voordeel is wat men noemt dat het beter is voor je kind, is en blijft het het allerbelangrijkste voor het kind dat het een moeder heeft die zich goed voelt ipv een moeder die zich verplicht voelt bv te geven, omdat de omgeving daar druk op zet.....

Ik heb zelf bij beide geprobeerd bv te geven maar dit lukte niet ik had te weing goede voeding om te zorgen dat de kleine echt verzadigd raakte en ben toen ook over gegaan op flesvoeding en ik heb 2 gezonde kinderen nu van 8 en 5 en ook bij een 3e als ik het geluk nog een keer mag meemaken zal ik ook dit keer weer proberen bv te geven, maar wel tezamen met flesvoeding......

11. Angelina

Ik vind dat er veel mensen zijn die onvoldoende worden voorgelicht over de vele voordelen van BV. Er word te weinig informatie gegeven door de diverse instanties, te weinig gestimuleerd en er zijn heel veel vooroordelen over BV. Als ik dit topic lees, zie ik dat dus terug. Dat wilde ik even zeggen. Nogmaals ik veroordeel niemand, maar begrijpen doe ik het ook niet. Maar mensen die reageren op dit topic, komen met redenen om KV te geven, die totaal niet waar zijn, en daar stoorde ik me aan.

Angelina

12. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    ik denk niet echt dat het ligt aan onvoldoende voorlichting betreffende borstvoeding, ik denk dat iedereen wel weet dat als je bv geeft je je kind lichaamseigen stoffen meegeeft waardoor het afweersysteem van de kleine beter is, maar al met al genomen ligt het toch aan de moeder zelf of zij zich kan vinden in het wel of geen bv geven....

iedereen is anders en ervaart dingen anders...

jij stoort je mischien aan mensen die fv willen geven terwijl die mensen zich weer storen aan mensen die bv geven en lijken te willen vertellen of borstvoeding zaligmakend is, terwijl dit dus zeer zeker niet is....

het moet voor zowel moeder en kind goed zijn en dat schijnen vele te vergeten.... :D

13. Aman

Aman Actief lid

May 13, 2006
    335
    0
    0
    Ik vind het absoluut niet egoistisch.

Ik heb zelf gekozen voor flesvoeding (ik vind kunstvoeding trouwens een idioot woord) omdat ik totaal niets zag in BV geven. Ik heb daar nooit een goed gevoel bij gehad, nooit het idee gehad van, dat moet ik proberen. Ik wilde het gewoon niet. Jill is nu 5 maanden en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad dat ik het niet heb gedaan.

Ik heb me gelukkig niet hoeven verdedigen tegenover de VK of kraamhulp of wie dan ook. Ik ben blij dat ik wat dat betreft een omgeving heb die me daar niet in heeft veroordeeld want ik vind die keuze persoonlijk en daar heeft niemand anders iets mee te maken.

Tuurlijk zal het het beste zijn om BV te geven omdat je lichaam daarvoor gemaakt is en het natuurlijk is. Ik ben echter van mening dat FV daar voor 99% bij in de buurt komt en vind dat voldoende.

14. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    daar heb ik niets meer aan toe te voegen.... ;)

15. Angelina

BV kun je ook in een fles geven, dat maakt het nog geen KV, maar dan is het wel FV. Graag beter lezen: Ik stoor me niet aan mensen die KV geven, maar aan het promoten van KV boven BV, met foutieve informatie, wat gebeurt in dit topic.

Angelina

16. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    tja het blijft een welles nietes spelletje op deze manier...

het gebruik van kunstvoeding (ik noem het liever gewoon flesvoeding is toch iets anders dan flesvoeding (poeder)

ook wat betreft het meenemen ervan, je kunt makkelijker ergens een kopje thee vragen om bij de poeder te doen, dan dat je je afgekolve (waar het dus vaak om gaat dat men dat gewoon niet wil) geeft die niet in de magnetron MAG worden opgewarmd maar dat vaak wel zal gebeuren...

is het nou zo moeilijk om degene die liever flesvoeding geven ipv borstvoeding in hun waarde te laten?? er wordt hier geen flesvoeding gepromoot, mensen geven hier aan waarom zij liever flesvoeding willen geven ipv de borst....en buiten het feit dat in borstvoeding je eigen afweerstoffen is er niks mis om het kind flesvoeding te geven...met flesvoeding krijgt de kleine gewoon de voedingstoffen binnen die het nodig heeft, en daar gaat het toch voornamelijk om????? dat de kleine niks te kort komt, goed groeit, en dat jij als moeder zijnde je lekker voelt samen met de kleine...en niet gehaast (geïrriteerd) ergens achteraf moet gaan zitten om de kleine de borst te geven omdat andere dat zo graag willen... :(

17. suusje

suusje VIP lid

Oct 7, 2005
    5,368
    0
    0
    Almere
    Mij stond het idee verder gewoon helemaal niet aan...voelde me er niet prettig bij...borst bloot en kindje eraan.... Ik weet niet waarom, maar vond het gewoon niet fijn... Het feit dat ik het toch probeerde de 1e keer was idd omdat het scheen te horen, maar mijn gevoel zei NEE.. dus het mislukte en ik weet nog dat ik helemaal zoiets had van oh jee, wat zal de kraamverzorgster zeggen als ze hoort dat ik wil stoppen hahaha....suf eigenlijk he? Maar goed,...bepaal ik toch gewoon lekker zelf , en ze vond het ook helemaal niet vreemd of erg...Het eerste wat ze zei was: Lieve schat, je moet toch niks tegen je zin in doen, gewoon lekker doen waar je je goed bij voelt en flesvoeding is tegenwoordig hartstikke goed.....dus ik was opgelucht haha....en verder niemand die het maf vond....en nu heb ik zoiets van idd lekker zelf weten en ik ga fijn voor flesvoeding (of kunst zoals sommige hier het noemen) omdat ik weet dat ik dan lekker relaxed ben en mijn ukkie ook...
    Maar het schijnt idd op meerdere sites een moeilijk onderwerp te zijn... borstvoeders vinden het vaak (niet allemaal hoor!) belachelijk dat een ander dat niet doet... en flesvoeders (waaronder ik ook hoor) vinden vaak dat ze zichzelf dan moeten verdedigen... juist omdat sommigen vinden dat je borstvoeding persé zou moeten proberen. ach ja, daar kom je toch niet uit joh....gewoon allemaal lekker zelf weten en meningen geven moet altijd kunnen...is iets anders dan promoten vind ik, want anders kunnen we ook wel zeggen dat dit topic ook niet ging over borstvoeding promoten, terwijl dat dan ook wel wordt gedaan... Als je het op die manier bekijkt....ging over Egoistisch zijn of niet...

18. aardbei

aardbei Lid

May 16, 2006
    79
    0
    0
    Vrijwilligster
    Amsterdam
    Ik kan je na al die "goedbedoelde"adviezen alleen zeggen dat je moet doen waar jij je het lekkerste bij voelt moet doen, op dat moment als de baby er is, ik ben van mening dat je je kind daar het beste mee kunt geven een goed voelende moeder die luisterd naar haarzelf. Ik heb wel borstvoeding gegeven en ik kan je vertellen het was iets wat zo heerlijk van jezelf is, echter ik had en heb (nu weer) super gevoelige tepels en heb er wel een tepelhoedje op gehad om minder pijn te hebben en dat ging eigenlijk prima ook al zei men allemaal moet je niet doen, proberen zonder enz..., ja zij voelen het niet, op een gegeven moment kreeg ik mijn kleintje niet meer stil en na een paar dagen hebben zitten hobbelen ben ik naar flesvoedign overgestapt zonder overleg, het kind slurpte het op, ik had dus duidelijk niet genoeg meer, ik gaf nog een paar maanden een voorafje en een toetje naast de flesvoeding, puur om dat kleine (in dit geval) meisje lekker dicht tegen jaa aan te voelen en het is helemaal je eigen moment, een flesje wordt al snel door aan anderen gegeven en dit was dan lekker mijn moment de peoluiers waren voor de anderen :) Nee hoor doen waar je je het prettigst bij voelt werkt bij mijn kinderen heel goed, ik volg geen boekjes en luister wel naar andere mensen en pak daaruit wat ik denk dat werkt en het werkt ontzettend goed, ook voor mijn kindjes want menigeen ouder vraagt zich af waarom ik zulke "lieve, makkelijke" kindjes heb en ik doe alles gewoon op gevoel ik kan dan ook absoluut geen uitleg geven hoe een ander het moet doen. Hooguit wat tips..

Hoop dat je je er een beetje kracht uit kunt halen.
    Ik ben zelf een fleskindje mijn zus een borstvoedingskindje en ik moet zeggen dat mijn zus meer kwaaltjes heeft (gehad) dan ik. Mijn "voor"gevoelens zijn erg belangrijk ze hebben me nog nooit in de steek gelaten, mijn verstand wel. Dus luister naar je gevoel, is heel belangrijk.

19. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik zal nu maar een slotje op het onderwerp zetten vooraleer het allemaal uit de hand gaat beginnen lopen.
    Ik geef gewoon de raad mee, volg je eigen gevoel en doe hetgeen waar je het beste mee voelt. Er zullen altijd wel voor- en tegenstanders zijn, ongeacht of je borstvoeding of flesvoeding geeft.

Share This Page