Eh... Kat naar buiten, en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door w03z3l, 6 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mol81

mol81 Niet meer actief

Mijn buren klagen niet. Aan beide kanten niet. Net zomin als dat ik klaag over andermans katten. Een buurtkat komt iedere dag bij ons binnen om uit het bakje van onze katten te eten. Onze katten kijken er naar, staan er bij en doen niets. Ik kan me er druk om maken maar ook bedenken dat ik de bakjes 's avonds wel weer bijvul. Dit leeft een stuk relaxter kan ik je zeggen. Geen problemen maken.

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik zou zeggen tegen de buren dat ze jullie kat gewoon moeten weg jagen ofzo.. Water doet vaak wonderen 😉 probleem is dan wel dat hij wss vrolijk bij een ander in de tuin gaat schijten.

M'n tante heeft stroom rond om en de katten worden gewaarschuwd dmv een piep, gaan ze over de grens krijgen ze een schokje, het werkt perfect!! Na 2x weten ze het en gaan ze nooit meer over de grens. Ik ben groot voorstander van je kat in eigen tuin houden

3. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Euhm tja... hoe groot is je probleem dan eigenlijk, vraag ik me af? ;)

En voor de mensen die een stroomdraadje zielig vinden: je kat losbikken van het asfalt is zeker niet zielig? ;) of al die gekken die rond de jaarwisseling een rotje in de kont steken... of mensen die raskatten expres jatten... of al die gifsponsjes die neergelegd worden... of.... ;) Nee, dan is zo'n schrik (ja, ze schrikken ervan en het doet geen pijn) draadje wel echt zielig ja.... pppfff.... met dat soort gezeur/onzin hoef je bij mij niet aan te komen hoor.

4. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Ik weet weinig van katten,heb er niks mee en zou totaal niet gecharmeerd zijn van een kat in onze tuin.
    maar wat ik nooit zo goed snap is dat een loslopende kat maar moet kunnen,maar hoe zou het zijn als ik destijds mijn engelse bull die er helaas niet meer is los liet lopen en overal liet poepen?
    Ja maar hij is een buiten hond,dus helaas,ik kan hem niet binnen houden:(.
    Het ligt toch aan het baasje hoe het dier doet of zie ik het verkeerd?

5. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    :D Haha, helemaal mee eens. Maar ja, ik hou meestal maar mijn mond want met dit soort opmerkingen maak je over het algemeen geen vrienden. Ben benieuwd..... ;)

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Nou sorry hoor, omdat jij geen probleem heb met andermans kattenstront in de tuin wil niet zeggen dat iedereen dat maar niet moet hebben 'want dat leeft zo lekker makkelijk'

Jouw kat, Jouw stront, jij bent er verantwoordelijk voor, en als anderen niet JOUW kattenstront in de tuin willen is hun groot recht!

Dat jij dan maar vind dat dat moet kunnen... ik vind het echt te belachelijk voor woorden:$

7. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg

Maar het is niet mijn bedoeling om ruzie te maken of wat dan ook,maar ik vraag me serieus af hoe de katten eigenaren waarvan de dieren buiten lopen dit zien?
    Een hond die veel buiten is heeft een ren,nou had ik 2 honden die als ik thuis was veel buiten in de tuin lagen,en ook vrij naar binnen konden.
    Als ik weg was lagen ze los in huis....
    Ik snap ook wel dat de kat een heel ander dier is,maar in mijn logica en die zal wellicht bij anderen mensen anders zijn hoort een hond of kat gewoon op eigen terrein...

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Een kat is net als een hond een HUISdier en moet dus ook alleen in en rondom huis (tuin, balkon) los kunnen lopen. Eigenaren die zich daar niet aan houden en wiens beesten overlast veroorzaken moeten dan ook de gevolgen voor lief nemen. Onze buren brachten in hun tuin schijtende katten rustig naar een asiel 200km verder op, kan ze geen ongelijk geven.
    ;)

Kortom TS, het is JOUW verantwoordelijkheid om te voorkomen dat je kat overlast bij anderen veroorzaakt, hoe je dat verder oplost is natuurlijk jouw probleem. Als de enige oplossing een stroomdraadje is, so be it. Zo snel mogelijk regelen en excuses bij je buren aanbieden! :cool:

9. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Was idd al bang dat het (weer) een enorme discussie zou los maken, en idd. Normaal gesproken sta ik aan de andere kant, nl de kant van het absoluut binnenhouden van de kat! Sterker nog, heb me een paar weken geleden zelfs nog in die discussie gemengd en anderen verteld wat jullie mij en de rest nu vertellen. Een kat is de verantwoordelijkheid van de baas en hoort geen overlast te veroorzaken en eigenlijk hoort ie gewoon op eigen terrein te blijven en niet zonder toezicht buiten te lopen. Ook de opmerking wat het verschil dan zou zijn tussen een hond en een kat is mij niet onbekend, die maakte ik ook. (We hebben ook twee honden).

Ik ben altijd ontzettend tegenstander geweest van katten los buiten laten lopen. En ik wíl ook absoluut mn verantwoordelijkheid nemen mbt onze kat, ik weet alleen even niet zo goed hoe.
    Deze kat is anders als alle andere katten die ik gehad heb, feller, meer jachtinstinct (hij heeft al eens met 4 poten in m'n vel gehangen omdat er een vliegje op me zat ;) ) en onrustiger binnen.
    Dat weten we al een tijd, maar ik heb hem tegen beter weten in proberen binnen te houden. Omdat ik niét wil dat ie overlast veroorzaakt, of onder een auto loopt, of wat dan ook.

Maar, toen wij onze pasgeboren baby in de box hadden liggen, en hij schrok van een huiltje, en vervolgens met een dikke staart en grote ogen boven de box hing, klaar om erin te springen, en de dagen erna steeds grote ogen en een dikke staart kreeg bij het zien of horen van onze baby, was dat voor mij de druppel. Herplaatsen vanwege een kindje was voor mij geen optie, hij hoort er net zo goed bij. Maar dat het zo niet kon was wel duidelijk. Wat als ie getriggerd zou worden door een bewegend armpje of beentje? Een kat kún je bijna niet weghouden bij je kindje als je zelf bezig bent, omdat katten overal kunnen komen, in tegenstelling tot honden. Daar had ik nooit bij nagedacht maar ben me kapot geschrokken.
    Dus, naar buiten laten was in onze ogen de beste oplossing. De kat wil al tijden naar buiten, kan nu daar zijn jachtinstinct uitleven en komt rustig en voldaan thuis, zonder op ons zoontje te reageren.
    Als ik niet kan opletten, en de baby ligt in de box, dan is de kat buiten of op de zolder.
    Het is dus niet 'zomaar' dat we hem buiten laten lopen en het ging me ook echt aan het hart, vond het doodeng.
    Maar ons knulletje gaat wel voor. En zijn veiligheid.

Er staat overigens gewoon een kattenbak buiten, dat hebben we sws gelijk gedaan. Ik ga met de buuf overleggen of het een optie is wat tips van hier te gebruiken om haar tuin kat-onvriendelijk te maken, waar ik haar dan uiteraard mee zal helpen. Want mijn kat ís mijn verantwoordlijkheid.

Thnx iig voor de tips!

10. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Bedankt voor de duidelijke toelichting,ik begrijp jou verhaal nu stukken beter.
    Zoals ik het nu lees he,is het misschien een optie en zeker niet de makkelijkste om haar bij iemand onder te brengen die achteraf woont?
    Waar ze naar hartelust kan jagen en rond struinen?

11. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Nee eigenlijk niet Pinter...
    De kat is ook een deel van ons gezin, en een dier neem je (in princioe) voor zijn leven. In sommige situaties is herplaatsen jnderdaad de enige oplossing, maar in dit geval zie ik niet waarom ie beter af zou zijn ergens anders. We wonen aan de rand van een rustig dorp, aan het einde van de straat beginnen de weilanden waar hij heerlijk kan rondslenteren en naar hartelust kan jagen...

12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hier zat ik ook aan te denken. Waarschijnlijk wordt het beestje daar veel gelukkiger van en dat is toch het belangrijkste. Los van het feit dat je kat nu dus overlast veroorzaakt moet je nu hij buiten loopt in een woonwijk ook alert zijn voor zieke geesten die hem kunnen mishandelen of het verkeer waardoor je hem straks misschien van het asfalt moet rapen. 😞

13. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0

Het geluk van m'n kat gaat natuurlijk voor. Maar als je m'n berichten gelezen had, had je kunnen zien dat deze kat een grote behoefte heeft aan buiten zijn, en dat hij enorm opgebloeid is sinds hij buiten loopt. Hij is rustiger, tevreden en ontzettend knuffelig. Dus ik weet niet waar jij vandaan haalt dat hij ergens anders gelukkiger kan zijn???
    Ook staat in meerdere berichten van mij duidelijk dat wij rustig wonen. Namelijk aan de rand van een dorp tegen de weilanden aan. Betekend dus dat het hier voor hem veilig is, anders was ie ook nooit naar buiten gekomen..

14. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook heel veel katten in de tuin. (Allemaal appartementen om ons heen). Wij hebben veel vogels en kikkers in de tuin, dus paradijselijk hier. Ik vind het erg vies. Dl mag daarom niet op het gras spelen. Maar ik ga er niet over klagen bij de buren hoor. Er schijten ook duiven hier, hoort er een beetje bij.

Je kan wat plantjes voor je buuf kopen, die katten afschrikken. En je kan je katten goed voedsel geven (= rauw vlees), dan produceren ze harde konijnenkeutels ipv die halve diarree waar ze meestal mee rondlopen.

Ook een draad door een pvc buis boven je schutting plaatsen kan helpen, dat rolt en dan krijgen ze geen grip.

Deel Deze Pagina