Ehm... hoe ga ik hier het beste mee om?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LadyKikker, 12 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje van 6 heeft iets ontdekt.
    Ik zag het eerder al, maar besloot er nog even niets van te zeggen.
    Nu zie ik het vaker en vraag me af "hoe hiermee om te gaan"

    Hij zit sinds kort dus regelmatig aan zijn piemeltje... heeft geen pijn of jeuk maar zegt ook niet heel duidelijk dat het een fijn gevoel geeft. Reageert een beetje giegelig.
    Hij doet dit ook gewoon als hij op de bank zit, in de woonkamer. Heb hem wel gezegt, dat hij het moet zeggen als hij pijn ofzo heeft.. anders is het misschien fijner om dat even in zn slaapkamer te doen. Waarop hij dan wil weten waarom...

    Ehh, tja... Ga ik nu zeggen dat het prive is, spelen met je piemel? Of maak ik er dan een onnodig groot ding van. Ik snap wel dat kinderen zichzelf gaan ontdekken maar had dit nog niet echt verwacht op deze leeftijd :rolleyes:

    Hoe gaan jullie hiermee om?
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Heel normaal hoor voor deze leeftijd.
    Zelf zou ik deze regel hanteren: in huis mag je het doen als je in je eentje in een kamer bent, buitenshuis mag het niet.
     
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Het niet moeilijker maken dan nodig.
    Je piemel is iets van jezelf, mag je wel aan zitten, maar alleen als je alleen op je eigen kamer bent. Is toch niet het groot maken?
    Zeg ik ook al tegen m’n 3 jarige zoon.
     
  4. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Dat doet mijn zoon van 5,5 ook. Laatst zat ie achter in de auto lekker te spelen.
    Ik zei dat ‘ie dat alleen in bed moet doen omdat het niet netjes is om zomaar te laten zien.
    Hij vraagt wel vaak waarom zijn piemel hard word. Dat vind ik wel lastig om uit te leggen waarom dat is. Dus ik zei dat dat bij alle jongetjes soms gebeurd.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Precies zo doen wij het hier ook. Juist bij kleuters komt dit heel veel voor.
    Onze zoon lag pas met z'n hand in z'n broek te slapen. :rolleyes:
     
  6. 1548

    1548 Niet meer actief

    Oh, zo herkenbaar dit :D.. Hier eigenlijk dezelfde reactie als de rest.
     
  7. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Die van mij is bijna 6 en doet het ook al een paar weken. Wij zeggen dat hij niet aan zijn piemel moet zitten als hij buitenshuis is of als er visite is. Het is prima dat je het doet, het geeft ook een fijn gevoel, maar het is iets wat alleen van jou is en wat je in je eentje mag/moet doen. Op je slaapkamer, want ik hoef het niet naast mij nog voor de ochtendkoffie :D

    Overigens wrijft/graait hij alleen over zijn spijkerbroek. Ik heb het hem nog niet op een andere manier zien doen.

    Iemand tips over zulke gesprekken?:oops:
     
  8. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ja, dit zeggen wij ook, je mag wel aan je piemel zitten als je alleen op je kamer bent, maar daarbuiten is dat niet zo netjes. En verder niet te zwaar over doen.
     
  9. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Ok, ik stond er echt van te kijken dat een 6 jarige hier al mee bezig is.. dacht dat dat nog wel even zou duren. :D
    Maar het is dus normaal...

    Heb'm uitgelegd dat hij dat in z'n kamertje mag doen. Hij wilde weten waarom dat niet gewoon beneden mag.
    Zei tegen hem: stel dat papa dat ook zou doen, zo op de bank. Waarop hij heel hard moest lachen en gelijk zei dat dat een beetje gek was. Boodschap duidelijk dus ;)

    Vind het heel grappig om te zien dat er nog heel veel onschuld bij zit, maar tegelijkertijd giechelt hij er wel bij. Besef van seksualiteit is er wel maar nog heel kinderlijk. Schattig.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Meisjes doen het overigens ook, dat ontdek je plekje. Die kunnen dan ook bv een knuffel pakken en daarmee wrijven of erop liggen schuren

    Goede nieuws is: je kind ontwikkeld zich volstrekt normaal! Maar t is wel een dingetje idd hahaha..nou ja het is gezonde ontspanning
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik ben vooral verbaasd dat het nu pas is. Je ziet het vaak op het moment van zindelijk worden. Luier gaat uit, piemel wordt toegankelijk, je bent er al bewust mee bezig en het voelt lekker om eraan te zitten. Totaal onschuldig, maar een goede ingang om te leren dat de piemel alleen van hemzelf is en dat niemand die hoeft te zien en eraan mag zitten.
     
  12. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Sja... Hoe onschuldig ook nog, kleine kindjes worden wel groot :rolleyes:
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Voor je het weet is hun seksleven levendiger dan die van jou hahahaha

    Maar aan de andere kant.... Ze komen ook tot het besef dat jullie het ook doen. Dus t is voor beide dan wennen :p

    (Ben blij dat jongens vaak wat later met alles zijn, behalve dan met hun piemel fascinatie...)
     
  14. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bij kinderen is dit puur een fijn lichaamlijk gevoel, heeft nog niks met seksualiteit te maken.
     
  15. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.830
    1.677
    113
    Vrouw
    Seksualiteit is misschien een verkeerde woordkeuze. Bedoel de seksuele ontwikkeling.
     
  16. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Natuurlijk heeft dat wel met seksualiteit te maken, die hele ontwikkeling begint al bij baby’tjes. En met 6 jaar is het volkomen normaal om bv geslachtsdelen te willen vergelijking, daar nieuwsgierig naar te zijn etc. Plus ook die fysieke gevoelens bij jezelf aanraken bijvoorbeeld.
     

Deel Deze Pagina