Pfoe, gisteren van Blue Band een mooi ontbijtbordje met de post gehad met een voedingsschema voor een baby van 7 maanden. Mijn dochter is over twee weken 7 maanden, maar ik ga dat voedingsschema echt niet redden. Getver, ik word daar zo onzeker van, dus ik hoop dat jullie mij even op weg kunnen helpen. En dan begint mijn schoonmoeder ook nog dat ik toch echt wel met broodkorsten moet beginnen.. Ik ben met 5,5 maand begonnen met introduceren van groente. Ik wil alles langzaam opbouwen omdat ze veel last van darmkrampen en reflux gehad heeft en ikzelf hele prikkelbare darmen heb. Dus een smaak per keer en een paar dagen wennen. Dat ging heel goed. Daarna fruit erbij, ging ook goed. Overgestapt op 4 flessen opvolgmelk (180/6) net in de laatste fles rijstebloem. Tot ze zes maanden werd en ze ineens amper meer wilde eten of drinken. (Waarschijnlijk een combinatie van tandjes, een flink virus en een fase) Dat heeft bij elkaar drie weken geduurd. Nu is ze eigenlijk pas sinds gisteren weer beter aan het drinken en eten. De groente- en fruithap gaan weer op, en de flessen weer (bijna) leeg. Op aanraden van het consultatiebureau doe ik nu in de eerste fles granen. Nu mag ik ook een broodkorst gaan geven. Maar daar wil ik eigenlijk even mee wachten tot ze echt weer goed groente en fruit eet en daar een beetje aan gewend is. Haar schema is nu: 7.00 fles met granen (180/6) 10.00 fruithap 12.00 fles (180/6) (deze fles laat ze het meest van staan) 15.30 fles (180/6) 17.30 groentehap 20.00 fles met rijstebloem(180/6) Nou heb ik dus de volgende vragen/onzekerheden: - Is twee flessen pap niet te veel? - Is het erg dat ze met 7 maanden nog geen hele boterham eet? - Ik probeer haar tussendoor water of lauwe thee te geven, maar dat hoeft ze niet. Is dat erg? - Wanneer doe je aardappel bij de groente? Moet je dan ook eerst drie dagen los aardappelen geven? Lang verhaal geworden, maar hoop dat jullie me kunnen helpen!
Aardappel deed ik door de groente als ze die goed verdroeg, aardappel los is best droog en niet lekker. 2 pap flessen is echt niet erg, als ze groter worden eten ze soms een bordje pap en s avonds een pap fles, komt op hetzfde neer. Mijn dochter at met 10 maanden d'r eerste broodje, ( wegens allergie) maar ze lust t nu echt super
Tussen door drinken deed m'n dochter pas eht toen er flessen vervallen, en dan nog pas sinds kort echt 150 cc per dav
Ik ben te de avondpap opgehouden toen ik 's ochtends granen gaf. Gewoon een fles van 180/6. Rond die leeftijd kunnen ze soms zelfs slechter gaan slapen door zo'n stevige fles. Kwestie van proberen wat er gebeurd.. Mijn jongste heeft tot 7 maand de groentes en fruit geweigerd. Brood ging redelijk. En bijdrinken deed hij toen ook weinig, eigenlijk gaat dat de laatste dagen pas beter nu hij minder zuivel/poedermelk krijgt. Aardappels deed ik ook bij bekende groentes. Ik gaf bij de 12 uur fles gewoon brood met boter in stukjes. Niks korstjes, gewoon direct kleine stukjes. Dat at hij vanaf 6mnd1wk en dan een halve ongeveer. Je hebt tot 12 maand voordat ze echt mee hoeven te eten, dus het hoeft echt niet allemaal inde eerste weken na de 6 maand. Neem rustig de tijd en volg de behoefte van je kleintje..
Aardappels heb ik direct gegeven, toen ze bijna 6 maanden was zijn we gestart met groentepap (aardappel + 1 groente). Daarna pas met fruit. Ze krijgt sinds drie weken ofzo ook een broodje per dag (meer uit het vuistje) en een rijstwafel of Ligakoekje als tussendoortje. Pap en rijstebloem geef ik niet, vind ik niet nodig. Wel doe ik soms wat granen door haar groenten (als ik daar een papje van maak, meestal eet ze stukjes). Ze is nu bijna 8 maanden en haar schema is: -7 uur: bv -10 uur bv -11/11.30 uur: fruit -14 uur: broodje -16 uur: bv -17 uur: tussendoortje -18 uur: groenten -20 uur: bv -23 uur: bv En dan nog nachtvoedingen (2 tot 4 per nacht).
Fijn om te lezen hoe andere moeders het doen! Mevrouw laat nu weer 140 CC staan... Zou het gewoon te veel voor haar zijn? Nu eet ze haar groente en fruit wel, maar de fles niet meer.. Pfoe....
Haha ja dat voedingsschema vond ik destijds ook al schokkend MIjn zoontje at met 7 maanden: BV 1/8 boterham Proeven aan fruit BV ALs hij wakker was een beetje brood rond lunchtijd, ongeveer 50% van de keren BV Proeven aan groenten BV BV WIj zijn met 7 maandne begonnen met brood, hij at dat pas met een maand ofzo een beetje en dan echt een kwart boterham, hoogstens een halve.Fruit en groente gestart met 6 maanden en dat was echt minimaal. Begon pas echt met 8 maanden naar binnen te gaan.
Ik vind het er heel normaal uit zien hoor! Je zou het eten 's avonds wat kunnen gaan uitbreiden. Met een aardappel of wat rijst door de groente. Zodra ze de pap in de ochtend gewend is zou ik starten met brood. In de pap zitten natuurlijk al granen.
Ze mag 600-800 cc, als ze laat staan is het prima. Als ze die 16 uur fles nou vaak laat staan, kun je proberen om die te vervangen door thee/sap/water en een tussendoortje (fruit uit het knuistje, rijstewafel)
Ons schema is 8 u pap 9.30 fruit, 2 stuks of 200 grm potje 12 fles 180/6 13 u broodje 15 u koekje 16 u fles 180/6 18 u groente met aardappel of rijst soms kip. Of 200 grm potje 100 grm kwark 21/23 u fles 180/6. In al haar flesjes gaan 2 scheppen rijstebloempap anders komt ze sneller. Haar schema is ook elke keer anders ivm slaapjes of geen zin Maar fruit en groente eet ze wel sowieso elke dag. Ik vind dat je vooral naar je kindje moet kijken. Wilt hij al zoveel eten of kan hij datwel. Fles is het belangrijkst cb geeft alleen advies he. Niks moet.
Hier ook met 5,5 maand begonnen met bijvoeden. Direct met zowel fruit als groenten begonnen. 's Morgens geraspt fruit en 's avonds geraspt of geprakte groenten. Van allebei gaat er ongeveer 10 kleine hapjes naar binnen. Hij hapt wel zelf 1/4 banaan naar binnen, maar daar krijgt hij kramp van. Broodkorstje gaan we volgende week mee beginnen. Pap geven we niet en gaan we ook niet geven. Schema is ongeveer zo: 's nachts tot 6 uur 2x BV 7.30 BV 10 uur fruit + BV 12.30 BV 15 BV 17.30 groente (na KDV ook BV) 19 BV en bed ergens tot 24 uur ook nog 1x BV tussen de middag komt daar dan straks brood bij en daarna ook als ontbijt. Qua drinken krijgt hij ook water uit een gewone beker. Straks gaan we als extra melkproduct karnemelk aanbieden. Aardappel hier gewoon droog gegeven. Geven eerst alles puur. Alleen het fruit wordt al gemengd (appel/peer/banaan). Komkommer geraspt is hier ook favoriet.
Joh voedingsschema's die je van bedrijven krijgt moet je met een korrel zout nemen hoor! Daar zit altijd een verborgen agenda achter...BB wil natuurlijk dat je kind BB brood eet waar jij BB op smeert...
Ja de voedingsschema's van diverse fabrikanten heb ik ook nooit begrepen. Nutrilon is ook zo vreemd met de flessen hoeveelheden. Doe gewoon waar je kind behoefte aan heeft en hou een beetje de richtlijn van het cb. aan. Wat BB zegt doen ze natuurlijk wel in eigenbelang want ze willen natuurlijk dat je hun producten afneemt..
Stom hè, aan de ene kant weet je dat het reclame is en toch laat ik me er onzeker door maken. Haar drink/eet gedrag frustreert me.gewoon. Ze drinkt al slecht vanaf de geboorten, weigerde de borst, de fles, cupje alles en heeft uiteindelijk sonde voeding gehad. Gelukkig wilde.ze uiteindelijk wel de fles, maar ze heeft altijd minder gedronken dan de "regels" van het cb. Dus ik maak me al vanaf het begin zorgen of ze wel genoeg krijgt, maar ik krijg er niet meer in. Het ging eindelijk wat beter en nu ben ik weer terug bij af. Ik weet dat ik haar moet volgen, dat doe ik ook. Maar ze krijgt soms echt maar 500 cc binnen met een halve fruit of groentehap. En dat al weken achter elkaar. Ze groeit er wel goed op, maar dat kan toch nooit goed zijn?
Zou het ook kunnen dat ze van die granen heel vol zit en dat ze daarom de volgende fles of fruithap niet hoeft? Want dan kan ik die misschien, tot ze een boterham eet, beter naar de middag verhuizen omdat ze dan ook vaak lang slaapt?
Hier krijgt mn dochter paymapap in de ochtend dat is 150/7 en ze is daarna langer tevreden ze krijgt wel haar fruit natuurlijk nog maar ze kan dan zo 5 u tussen de flessen laten. Dus het kan zijn dat ze er voller van zit. Je zou kunnen proberen even een normale fles te geven. En zolang ze goed groeit en 500 cc binnen krijgt zou ik me niet al te druk maken.
Inderdaad... Olvarit heeft ook van die 'leuke schema's', bij ieder eetmoment zit een Olvarit product (goh!). Heb ik me echt nooit iets van aangetrokken. Kijk naar je kindje, die kan over het algemeen erg goed aangeven wanneer ze genoeg heeft en wanneer honger! Wij zijn hier met 6 maanden gestart met groenten en fruit, met 7 maanden brood/granen gaan geven. Aardappel hebben we wel eerst los gegeven en daarna inderdaad gemengd met groenten. Het hoeft helemaal niet droog te zijn! Als je prakjes geeft kun je er wat opvolgmelk doorheen doen om het wat smeuiiger te maken, maar bij rapley kun je de aardappel ook gewoon in blokjes of schijfjes snijden. Zo eet mijn dochter haar gekookte aardappel nog steeds... Je kunt natuurlijk ook nog de zoete aardappel geven. Probeer die frustratie rond haar eten los te laten. Nu zal het misschien nog niet zoveel invloed hebben, maar over een half jaar en/ of later kan dit zeker parten gaan spelen waardoor je kindje nog slechter kan gaan eten wat de frustratie weer vergroot etc etc. Vertrouw op je kindje...
Idd! Je kindje volgen dus. Ze is blijkbaar goed in staat om aan te geven wanneer het genoeg is. Zolang ze goed groeit en ze verder een tevreden kindje is zou ik je niet zo zorgen maken.. En al die bedrijven, pffftt... Als we de kdv leidster van de dochter van Liesbeth Kamerlingh mogen geloven zitten alle peuters nog aan de peutergroeimelk ow en stukjes brood gingen er hier pas vanaf 8 maanden in. Eerder krijg mijn zoontje dat echt niet weg.
Haha, ik had precies het zelfde toen ik dat Blue Band bordje kreeg! Dat voedingsschema klopte voor geen meter met wat wij deden. Toen twan 6 maanden was at hij het volgende: 07:00 flesje 10:00 fruithapje 12:00 flesje 15:30 flesje 18:00 warm eten (beetje groenten en aardappelen, geen vlees) 19:30 flesje en naar bed en nu is het zo: 7:00 flesje en broodkorst 10:00 fruit 12:00 boterham belegd 12:30 flesje en naar bed 15:00 fruit 18:00 warm eten en toetje 19:30 flesje en naar bed