Hoe zit het nou precies?

Discussion in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' started by Iertje, Aug 24, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Kunnen jullie mij uitleggen hoe het zit?

Als je een positieve ovulatietest hebt betekend dat je eisprong eraan komt toch? Dus dat hij nog vast zit in je eierstok?
    Als hij los gaat binnen die zoveel uur na je positieve ovulatietest is dat dan toch pas je eispong? Of vergis ik me nou?

Je telt je DPO dagen pas vanaf de sprong? Niet vanaf de dag van je positieve test?

Ik begin het steeds meer te begrijpen en snappen maar vind het nog erg lastig 😶

Ik had positief getest op 13 augustus maar dat betekend niet dat dat mijn eisprong ook was, toch?
    We hebben geklust op 13 en 14 augustus dus dan zit je goed toch?
    Wat is mijn DPO dan nu?

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Van wat ik ervan weet springt je eitje 24-36 uur na een positieve ovulatietest.. Dus als je bv maandagochtend positief test springt je eitje waarschijnlijk ergens dinsdag. Vanaf dinsdag reken je dan je dpo.

3. Dracaena

Dracaena Fanatiek lid

Dec 27, 2014
    1,462
    187
    63
    NULL
    NULL
    Alleen met de temperatuur methode kun je met zekerheid vast stellen of je daadwerkelijk een eisprong hebt gehad. Helaas is het niet altijd zo dat je ei springt na een positieve ovulatietest.

Ze zeggen inderdaad dat je ei springt binnen 36 uur na een positieve test. Mits je ei er klaar voor is ;)

Dan zou je nu ongeveer op 9 dpo zitten als ik goed heb gerekend.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    Als jij op 13 augustus positief hebt getest dan is je eisprong op 14 of 15 dpo.
    De dag NA je eisprong is 1 dpo.
    Bij jou zou 15 of 16 augustus dus 1 dpo zijn en zit je nu dus op 8 of 9 dpo.

Dus niet zoals hierboven staat de dag van je ei al als 1 dpo tellen ;)

Dpo staat namelijk voor days past ovulation = dagen na je eisprong. :)

5. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Als het deze ronde niet raak is wil ik ook gaan tempen

6. bubblybaby

bubblybaby Fanatiek lid

Sep 3, 2013
    3,069
    1,037
    113
    Female
    Bij mij sprong mijn ei vorige maand en deze maand op de dag van mijn positieve ovulatietest. Vastgesteld met de temperatuurmethode :) (en cervixstand- en -slijm :p ...)
    Anyway! De dag na je eisprong is 1dpo. Maar het is idd alleen echt vast te stellen als je er ook bij temperatuurt oid wanneer nu daadwerkelijk je ei was.

Ik zit vandaag op 2dpo, wachten duurt laaaang :D

7. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Oke, als je dan tempt dan moet je dit elke dag op het zelfde tijdstip tempen en als je temp veranderd dat is je eisprong?

8. Dubbeltje

Dubbeltje VIP lid

Jun 2, 2014
    6,008
    19
    38
    Je moet idd elke dag zelfde tijd (voor t opstaan, liggend) en rectaal is t meest nauwkeurig. Ik heb nu zoveel getemperatuurd dat ik pas dag 14 ongeveer begin (anders ben ik er teveel mee bezig). Maar kan je beter in t begin nog niet doen :)

9. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Oke 😊 Dan nou ik het eerst bij de ovulatietesten

10. AprilMommy

AprilMommy Actief lid

Aug 13, 2015
    404
    0
    0
    Temperaturen werkt veel beter als testen. Ik ben de 3de ronde gaan testen vanaf mijn eerste menstruatiedag. Constant was mijn temp 36,6 of 36,7. Na 12 dagen zakte de temp ineens naar 36,5 en de dag ena ging hij naar 36,8. De ovulatie is altijd een dag vóór de temperatuurverhoging. Dus de eerste maand heb je er nog niet veel aan want dan ben je te laat maar het is wel handig voor de volgende maanden. Maar let op, de temperatuur hoeft niet eerst te dalen.

Let wel op dat je elke dag meteen na het wakker worden, en voor het opstaan je temperatuur opneemt. Rectaal is het meest secuur.

Maar gelukkig bleek het bij mij overbodig te zijn want de 3de rond ben ik al aangeteld :)

11. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Maar je eisprong is wanneer je temp zakt toch? En als die dan weer stijgt is die al geweest of vergis ik me? Ik zit in ronde 3 maar hoe voorkom je dat je je vruchtbaren dagen en ei mist

12. naatasja

naatasja Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    1,003
    71
    48
    Enschede
    Dan stel ik ook een vraag.
    15 aug positieve test rond 19.30 uur
    volgende dag rond 10.00 uur bijna helemaal negatief. (eitje waarschijnlijk gesprongen) is dan 16 aug dpo 1? want dan moet ik mezelf een dag teug zetten. Maar met een cyclus van 28 moet ik de 29e ongesteld worden, of word dat nu dan de 30e?

Laatste menstruatie was op 1 aug

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    15 aug posi test dan springt je ei op 16 of 17 aug.
    Aangezien de posi test in de avond was zou ik 17 aug als eisprong aanhouden.
    18 augustus is dan 1 dpo (1 dag NA eisprong).
    Dan is je nod op 31 aug/1 sept.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    In mijn handtekening staat een link naar mijn laatste 2 tempkaartjes.
    Ik heb dus niet altijd een tempdaling voor mijn ei/dag van mijn ei.

Je kan je eisprong niet missen als je gewoon om de dag/2 dagen sex hebt.

Een eisprong zie je altijd pas achteraf wanneer je temp minimaal 3 dagen hoger is dan de tempen daarvoor.

15. naatasja

naatasja Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    1,003
    71
    48
    Enschede
    Oke dankjewel. Maar ik had begrepen dat zodra je ovulatietest weer negatief is dan je ei gesprongen is. Echt ingewikkeld allemaal hoor raar lichaam hahaha.. Maar ik houd er rekening mee dat mijn menstruatie later komt en ik dus pas vanaf 1 sep weer ga testen mocht het nodig zijn.

Laatste x dat we het gezellig hebben gehad (in die periode) was de 16e en de dagen ervoor. Dus mocht me eitje de 17e gesprongen zijn, hebben we het dan wel goed gedaan?? Want gisteren had ik blijkbaar ook 2 vals positieve testen dus ben nu helemaal de kluts kwijt.

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    Nee het eitje is niet gesprongen zodra de test negatief is. Dat betekent alleen dat het lh hormoon is afgenomen.
    Een positieve test is geen garantie dat het ei ook gaat springen.
    Het kan ook zijn dat hetceitje nog niet rijp genoeg was en het later weer gaat proberen. Dan heb je dus meerdere ovulatietesten in een cyclus.
    Dit kan je ondervangen door erbij te gaan tempen.

Je ovu testen waren alle keren wel knal?? Dus de teststreep duidelijker dan de controle streep??

17. naatasja

naatasja Fanatiek lid

Jan 17, 2012
    1,003
    71
    48
    Enschede
    Oke nu is het me duidelijk dankjewel. Ja die was wel knal die had ik geplaatst bij zwangerschap's+ovulatietesten. Nou dan nu maar hopen dat het goed gegaan is. Anders weet ik iig hoe het voor volgende maand allemaal werkt.

18. Iertje

Iertje Bekend lid

Aug 16, 2015
    632
    3
    18
    Ik kan nu in een app mijn temp bij houden..
    Ronde 4 als we daar ingaan kan ik tempen

Share This Page