Ovulatietest, ver na ei, helemaal geen 2e streepje?

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Amelle, 18 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amelle

Amelle Actief lid

13 dec 2010
    463
    0
    0
    Moet een ovulatietest ver na je eisprong echt helemaal blanco blijven? En als er toch een (licht streepje) verschijnt ben je dan zwanger?

Ik lees hier en daar dat je met een ovulatietest ook positief zwanger kan testen. Maar ik vraag me dus af hoe.

2. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Hey meis

Veel vrouwen hebben hun hele cyclus door wel LH in hun lichaam. Een licht streepje zegt dus niets over een mogelijke zwangerschap. Wel hoor je soms dat de ovulatietest echt positief wordt in het geval van een zwangerschap.
    Succes met afwachten!

3. fatimas

fatimas Actief lid

13 jul 2011
    312
    0
    16
    NULL
    NULL
    hey dit vroeg ik me ook af dus.. er was een paar dagen terug iemand die hier een stuk erover had geplaatst wat verklaarde waarom een ovu test een streep laat zien bij zwangerschap... ik hoop het tegen te komen dan plaats ik het hier...

ik kan het me even niet precies herrinneren maar dacht nog wel .. o logisch !

4. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Ik ben ook wel benieuwd naar dat stukje dan ;)

Ik had vanmorgen op 8 dpo een positieve ovutest namelijk. Bij gebrek aan beter en puur uit testdrang een ovutest gedaan :) Stom, stom, want ik weet dat het niets hoeft te betekenen.
    Máár ik heb het wel eens vaker gedaan en nog nooit een posi ovutest gehad ver na ei.... dus... ik ben aan het doordraaien geloof ik. Gewoon omdat ik beter weet haha!

5. Rapunzzel

Rapunzzel Actief lid

26 aug 2012
    146
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha hier nog 1!

Kon mezelf niet bedwingen vanochtend, ook 8 dpo.
    Bij mij ook een lichte streep.. Maarja, dat hoeft niks te beteken natuurlijk.
    We moeten weer afwachten.. Pff

6. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Lichte strepen heb ik dus wel eens vaker gehad. Helaas betekend dat dus niets, net zoals hij nog negatief is voor eenm ei sprong.

Ik heb dat plasje bewaard en testen gehaald bij de kv.
    Getest en ik meen wat te zien (met 5 minuten) Maar ik beschouw hem nog als negatief. Al heb ik zo'n test nog niet gehad in 13 maanden. Nu is hij aan het opdrogen en meen ik nog steeds wat te zien.

Ik probeer nu te wachten tot maandag, 11 dpo. Mijn lf is tot nu toe 11 dagen max geweest.

7. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Is het echt een knal test en heb je een foto? :D

8. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

9. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    bij mij reageren ze wel...is hij op mn nod wit ben ik niet zwanger (tot nu toe)

10. fatimas

fatimas Actief lid

13 jul 2011
    312
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het gebruik van ovulatietesten:
    Het gebruik van ovulatietesten om zo je eisprong te bepalen is een zeer betrouwbare en veel gebruikte methode. Omdat ons lichaam soms rare dingen kan doen kan het zijn dat je soms een afwijkend resultaat te zien krijgt dan je verwacht. Hieronder vind je informatie en een aantal vragen en de antwoorden die betrekking hebben op die afwijkende resultaten die soms kunnen voorkomen.

Hoe lees ik de resultaten van een ovulatietest:

Een ovulatietest heeft een controlelijn en een testlijn. Wanneer er, na het testen, twee lijnen te zien zijn waarvan de testlijn hetzelfde of donkerder van kleur is als de controlelijn, dan is het resultaat positief. Je eisprong zal binnen 24 tot 36 uur plaatsvinden. Wanneer je nu gemeenschap hebt kun je de kans op een zwangerschap vergroten.

Ik zie dagelijks beide lijntjes op de test:

De meeste vrouwen maken constant LH aan waardoor je dagelijks beide lijnen op de test te zien krijgt. Meestal is de testlijn dan lichter van kleur dan de controlelijn.

Ik heb meerdere dagen een positief resultaat:

Twee dagen een positief resultaat is normaal en komt vaak voor omdat het proces 36 uur duurt. Is de testlijn langer dan twee dagen hetzelfde of donkerder van kleur als de controlelijn dan kan er sprake zijn van een hormonale storing. Het kan zijn dat je lichaam zich klaarmaakt om het eitje los te laten maar door bijvoorbeeld stress of een andere reden het eitje niet los kan laten. Je lichaam blijft het dan proberen en kan zelfs een tweede eitje proberen los te laten waardoor beide LH pieken elkaar overlappen. Als je regelmatig langer dan drie dagen een positief resultaat hebt dan is verstandig eens contact op te nemen met je huisarts.

Kan ik een ovulatietest gebruiken om een zwangerschap vast te stellen:

In principe kan het maar het wordt afgeraden. Wanneer je zwanger bent kan een ovulatietest een positief resultaat geven. Dit komt doordat LH en hCG bijna identiek zijn. Hieronder een simpel voorbeeld van een LH molecuul en hCG molecuul:

Een ovulatietest test op de stof die bij beide aanwezig is (blauw). Dus wanneer je zwanger bent kan de ovulatietest een positief resultaat geven. Omgekeerd werkt het niet want een zwangerschapstest test op de stof die hCG uniek maakt (grijs).

Kan ik een positief resultaat hebben maar niet ovuleren:

Ja dat kan. Door stress of andere factoren kan je lichaam zich klaar maken om het eitje los te laten (zichtbaar door een LH piek) maar dat niet doen. De LH piek zal weer dalen en je lichaam zal het later nogmaals proberen. Dit kan meerdere malen gebeuren in een cyclus.

Moet ik ochtendurine gebruiken voor de ovulatietest:

Nee. Het beste kun je in de middag testen. Belangrijk is dat je dagelijks op hetzelfde tijdstip test.

Ik krijg geen positief resultaat betekent dit dat ik niet ovuleer:

Nee dat hoeft niet. Het kan zijn dat je de LH piek net mist wanneer je één keer per dag test. Je hebt dan bijvoorbeeld één of meerdere bijna positieve testen en de dag daarna een negatieve test. Om er zeker van te zijn dat je de piek niet mist zou je kunnen proberen twee maal daags te testen. Eén keer begin van de middag en één keer aan het eind van de avond.

11. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hier hele cyclus door een lichte streep, op de knallers bij de piek na :)

Deel Deze Pagina