Ben bijna een jaar gestopt met de pil en gebruik ovulatietesten en ben er achtergekomen dat mijn lf maar 8 of 9 dagen is Dit is veel te kort natuurlijk. Zijn er meer meiden die dit hebben en wat hebben jullie gedaan? HA? of vitmanines? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Miss een domme vraag maar wanneer weet je of je een tekorte lf hebt? Hoeveel dagen is normaal? en vanaf wanneer moet je tellen?
Volgens mij moet je lf mininaam 10-14 dagen zijn voor een goede innesteling en je moet tellen een dag na je eisprong tot aan je Nod
Volgens conventie is de eerste dag van de menstruatiecyclus, die dag waarop de vrouw begint te menstrueren (bloed verliezen). Hormonaal gezien wordt de cyclus in twee delen verdeeld. De eerste fase is de folliculaire fase, de tweede na de eisprong de luteale fase. Ontwikkeling van de follikels in de eierstokken Ontwikkeling van de follikels in de eierstokken Tijdens de folliculaire fase geeft de hypofyse (in de hersenen) follikel stimulerend hormoon (FSH) af dat de granulosacellen van een follikel zal stimuleren tot groei. FSH zorgt ervoor dat de granulosacellen gelegen in het ovarium oestradiol gaan produceren. Zodra de oestradiol concentratie boven een bepaalde waarde komt te zitten, wordt door de hypofysevoorkwab een grote hoeveelheid luteïniserend hormoon (LH) aan de circulatie afgegeven. Meerdere follikels (een zogenaamd cohort), gelegen in de eierstok (ovarium) en bevatten elk een eicel (oöcyt). De follikels produceren gedurende deze fase van de cyclus oestrogeen. Als de grootste follikel ongeveer een diameter van 17-20 mm bereikt heeft zal de hypofyse piekgewijs LH produceren, waarna de follikel ongeveer 36 tot 48 uur zal springen (ovulatie, zie verder bij de eicel). Het geproduceerde oestrogeen zorgt voor groei (= proliferatie) van het endometrium in de baarmoeder (uterus). Deze periode van menstruele cyclus heet daarom ook proliferatieve fase. Deze fase is wisselend in duur (7 tot 21 dagen). Dit heeft gevolgen voor de vruchtbare periode (zie verder). De tweede fase wordt luteale fase genoemd en begint op het moment dat de follikel gesprongen is, en de eicel er uit verdwenen is. De granulosacellen van het follikel veranderen van vorm en worden granulosa luteïnecellen. Onder invloed van het LH zullen deze granulosa luteïnecellen progesteron gaan produceren. Het follikel zonder eicel wordt geel lichaam (corpus luteum) genoemd en zal nog enkele dagen de productie van progesteron blijven voortzetten. Onder invloed van de progesteron (en ook oestrogenen) verandert het baarmoederslijmvlies waarbij de slijmklieren secreet produceren en afgeeft, en zo klaargemaakt wordt voor de innesteling van het embryo. Deze fase heet daarom ook wel de secretoire fase. Als dit geel lichaampje enkele dagen later stopt met de hormoonproductie, doordat het niet ondersteund wordt door een zwangerschap geproduceerd hormoon hCG, zal het baarmoederslijmvlies ten gronde gaan en een bloeding optreden (zie verder). Deze fase duurt bij 10% van de vrouwen met een regelmatige cyclus ongeveer 14 dagen, maar blijkt te kunnen variëren van 7- 19 dagen. Bij vrouwen met een onregelmatige cyclus is de onzekerheid nog groter. Meer dan 70% blijkt vruchtbaar voor de 10e of na de 17e dag van de cyclus. De eisprong kan ongeveer 14 dagen voor de volgende menstruatie geschieden, maar ook veel eerder of later. Dus niet noodzakelijk rond de 14e cyclusdag. Het tijdstip van de eisprong kan dus niet bepaald worden door enkel een aantal dagen te tellen sinds het begin van de cyclus of terugtellen vanaf het eind van de cyclus; vooral als de duur van cyclus van de vrouw onregelmatig is. Op deze link staat de hele cyclus uitgelegd: Menstruatiecyclus - Wikipedia
kayleigh bedankt voor je reactie maar ik denk dat je die voor Brondy hebt geplaats ofniet? Want mijn vraag was echt of meerdere meiden hier last van hebben en wat hun ermee gedaan hebben.
Ik ben naar de HA gegaan en deze zou ons na de zomervakantie doorsturen naar de gyn. Verder geen pillen o.d... dat zou ook niet echt helpen. Uiteindelijk hebben wij geluk gehad met een vroege innesteling op 4 dpo. Factor geluk of de gyn spelen een grote rol. Houd je cyclus goed in de gaten, noteer alles zorgvuldig (aan de hand van testen en tempen) en ga naar de HA voor een doorverwijzing.
Mijn LF was 8/9-11 dagen. Wat heb ik er mee gedaan? Klussen! Innesteling was uiteindelijk op 5 a 6 DPO al. Denk dat de natuur het zelf regelt en je je er niet al te druk om moet maken.... Tenzij je LF echt maar 5/6 dagen wordt, dat lijkt me wel heel kort.
He ja sorry die was voor Brondy bedoelt. Ik heb ook een korte LF, maar wij klussen gewoon om de dag en dat was volgens de gyn en HA prima... Gelukkig doen we het met veel plezier dus dat is niet erg ... Ondertussen ben ik 37 dagen over tijd en telkens negatieve testen, dus ik weet het niet... Echo vorige maand kreeg ik te horen dat ik binnen 2 dagen ongi was, maar ondertussen had ik vorige week weer ongi moeten worden en ook weer niet. Vaag!
ik had steeds een lf van 10 dagen. toen heb ik een ronde visoliecapsules gebruikt en toen was hij die maand 13 dagen. afgelopen maand heb ik tarwekiemolie en teunisbloemolie geslikt en had ik een lf van 12 dagen. dit zou je eens kunnen proberen, baadt het niet dan schaadt het niet.
De tarwekiemoliecapsulles van kruidvat hebben er voor gezorgd dat mijn LF langer werd en binnen 2 maanden raakte ik zwanger Ook zijn die heel goed voor je baarmoederslijmvlies en helpen bij een goede innestelling, echt een aanrader!!
bedankt voor jullie reactie Eva die tarwekiemoliecapsules zijn die van kv eigen merk die potjes met groene deksels? Slik je daarbij dan gewoon nog foliumzuur?
Mij is door de HA geadviseerd gravitamon te slikken... Daar zitten alle vitamines en de goed hoeveelheid foliumzuur in. Dit is wel prijzig, maar bij mij werkt het volgens mij wel! Ondanks dat ik nu al 38 dagen op mijn ongi wacht...
Ik ben januari met de mirena gestopt en toen heb ik t/m mei een lichte pil gehad. Zodat mijn menstruatie weer opgang zou komen. Juni dus...
Hier ook een korte lf. Bij een cyclus van 29 dagen pas op dag 20 een positieve ovulatitetest. Ei zal dan pas op dag 21 of 22 zijn denk ik. Veel te laat naar mijn mening. Ga er maandag mee naar de HA. Sinds de msikramen zijn mijn cyclussen volledig de weg kwijt, en ook altijd een laat ei.
hier ook een korte lf, van een dag of 6 bij een cyclus van ook maar 15-17 dagen Toch ben ik in 3 rondes zwanger geworden, ik had het nooit gedacht! Ik zat alleen maar dagen te tellen en ik was helemaal trots dat mijn lf ineens zo lang was... bleek ik zwanger Ik ben de ronde dat ik zwanger werd trouwens "Etos Zwanger worden" gaan gebruiken. Daar zit in een goedje in "Vitex agnus castus" en dat zou je lf kunnen beïnvloeden. Ik was meteen zwanger!
Mijn ervaring is dat toen ik stopte met de Etos Zwanger worden pillen, mijn LF ineens een dag langer was... Mijn LF was telkens 6 en in de laatste ronde voor ik zwanger werd 7.
Maar heb je normaal wel een beetje een normale cyclus elke maand? En echt niet leuk die onzekerheid 39 dagen overtijd
Ben benieuwd wat de HA zegt, en wat vervelend dat je cyclus helemaal de weg kwijt is Zie dat jullie ook al een tijdje bezig zijn.
Ja, die zijn het met een groene deksel eigen merk daarbij nam ik foliumzuur en vitaal-zwanger (ook met groene dop)