Mn vriend heeft zo'n drie a vier jaar geleden eens een vruchtbaarheidstest gedaan aangezien het probleem voor kwam in de familie. Uit die test is gebleken dat hij maar 40% beweeglijke zaadcellen had. Verder hoe of wat, daar heb ik verder nooit naar gevraagd, want daar wil hij het niet over hebben. Wij zijn nu vijf maand bezig met een kindje en ineens schoot dit verhaal weer door mn gedachten heen! Nu is vijf maand nog niet lang, maar met dit verhaal in mn achterhoofd weet ik niet hoe of wat! Nu ben ik opzoek naar meiden, die dit probleem ook herkennen en toch spontaan zwanger zijn geraakt! En ik zou graag eens een thuis test willen doen voor mn man, en wie heeft daar ervaringen mee?!
Ik kan je niet echt adviseren in de zin dat wij dat niet hebben, maar ik zou in jouw geval, mijn vriend aan de multivitaminen zetten (met foliumzuur, zink en vitamine C erin) en toch ook met elkaar bespreken of een zaadonderzoek verstandig is over 3 maanden ofzo. Want in 4/5 jaar tijd kan er veel veranderen. Dat ik zeg van de vitamine is omdat er vaak hele goede resultaten worden geboekt wanneer mannen deze innemen ook bij bijna geen sperma. Hoop dat je snel zwanger bent!
De beweeglijkheid zou 50% of meer moeten zijn. Dus 40% ligt daar wel onder, maar niet dramatisch. Zaadkwaliteit kan behoorlijk variëren. Kun je niet voorstellen aan je vriend of de HA het zaadonderzoek nog een keer over doet? Het is tenslotte al een paar jaar geleden. Jullie proberen het pas een paar maanden, maar toch... als je al weet dat het misschien niet goed zit, hoef je het jaar niet vol te maken.
Ja, dan heb ik ook al voorgesteld! Maar op één of andere manier voelt hij zich dan schuldig als het straks nog minder is! Alsof hij onze wens ontneemt, zo voelt dat voor hem! En wil hem verder niets opjagen. Hij wil pas gaan als we een jaar bezig zijn. Maar ik zal het hem nog eens voorstellen en wie weet denkt hij er dan anders over.
Zink, dat had ik ook al gelezen ja! Ik zal eens zo'n potje gaan halen met al die vitaminen er in! Bedankt voor je advies en zal nog eens met hem gaan praten over een eventueel onderzoek!
Hier ook slecht zaad. En ik raad je ook aan toch nog even een onderzoek te doen. Het is niet leuk voor een man als het zaad niet goed is, maar ontkennen door het niet te laten onderzoeken helpt je ook weinig. Misschien ben je straks wel een jaar voor niets aan het proberen want heb je misschien een beetje hulp nodig je weet het niet. Een thuistest raad ik niet aan, hebben wij ook gedaan en daar kwam slecht zaad uit daar word je alleen maar meer onzeker van. Mijn mannetje slikt ook zink en vitaminepillen.