Dag dames, Ik kom hier even bijvallen. Ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven . Ik heb donderdag mijn NOD en als ik dan ongesteld word, gaan we het IUI traject in. Kunnen jullie mij een beetje vertellen wat ik kan verwachten? Hoe vaak moet ik naar het ziekenhuis? Wat doen die hormonen met je? Enz. Moet ik op mijn werk vertellen wat ik ga doen? Ik wil dat eigenlijk ECHT niet!! Mijn omgeving zegt dat ik het wel moet zeggen. Bedankt!
Hoi en welkom Holadiee..Over je vragen: 1. werk: het is wel handig als er 1 of 2 (iig 1 leidinggevende) hiervan op de hoogte is. het voelt prettiger en als je afspraken hebt bij het zh wordt er vaak makkelijker mee omgegaan 2. aantal bezoeken zh: rondom je menstruatie/eisprong 2 a 3 keer (niet langer dan 1/2 uurtje). 3. hoe?: 1e dag menstruatie bellen met het zh -> rondom je eisprong gaan ze je ei meten en krijg je gelijk mee wat je te wachten staat/moet doen. dag van je eisprong (of net ervoor of erna) de iui gedaan en daarna beginnen de wachtweken.. 4. hormonen: geen ervaring. 10-02 heb ik mijn eerste iui gehad in eigen cyclus zonder hormonen. wellicht kunnen andere dames hierover iets vertellen. Hopelijk heb je hier wat aan Succes met het traject Gr Flower78
Meestal gaat het als volgt: op dag 3 van de cyclus moet je naar het ziekenhuis voor een inwendige echo, om te kijken of alles er goed uit ziet en er geen cystes zitten. Als alles goed is, mag je die dag met hormonen beginnen. Wat die hormonen met je doen verschilt per persoon en per soort hormoon. Zelf slik ik Clomid en de bijwerkingen vallen op zich mee, maar heb wel veel last van buikpijn. Maar een ander krijgt er weer hoofdpijn van, stemmingswisselingen zijn mogelijk, maar het kan ook zijn dat je nergens last van krijgt. Dan moet je meestal op cyclusdag 10 terug om te kijken hoe je eitjes gegroeid zijn. Afhankelijk van de uitslag daarvan, wordt bepaald wanneer je weer terug moet komen. Zelf moest ik tijdens mijn vorige IUI's maar 2 keer naar het ziekenhuis voor een inwendige echo. Maar deze ronde moest ik 5 keer. Als er dan 1 of 2 eitjes groot zijn gegroeid, krijg je waarschijnlijk 's avonds een Pregnyl of Otrivelle injectie om je eisprong op te wekken. Ongeveer 36 uur daarna moet je naar het ziekenhuis om zaad in te leveren, en als dat zaad is opgewerkt krijg je de inseminatie. Hier heb je weinig last van. Enne, als jij je er echt niet goed bij voelt het op het werk te vertellen, zou ik het gewoon niet doen. Maar het wordt dan misschien wel lastig wanneer je onder werktijd weg moet en daar een reden voor op moet geven. Veel succes!
Ik zou het wel op het werk vertellen. Jij gaat hormonen gebruiken en dan kan het maar zo zijn, dat je 3 x per week naar het ZH moet voor een follikelmeting in de 1e twee weken van je cyclus. Het is dan beter dat je leidinggevende ervan op de hoogte is. Mijn leidinggevende reageerde heel begripvol, dat was erg fijn! Ik heb verder helemaal geen last gehad van de hormonen (gonal-f) en het spuiten ging ook als vanzelf. De eerste keer is een beetje onwennig. Ik wens je heel veel succes en hopelijk heb je gauw een positieve test in handen.
Dank jullie voor de reacties! Ik lees nu dat er sommigen ook IUI krijgen zonder hormonen? Hoe zit dat dan? Is dat als je een regelmatige cyclus hebt? Ik zal even wat achtergrondinformatie geven: Man is 29, ik ben 28, nu 2 jaar en 1 maand bezig. Schildklierwaardes getest, chlamydia antistoffen getest, hormoonwaardes getest, zwemmers getest, HSG onderzoek. Alles was goed. Zeer regelmatige cyclus (27 dagen). Ik zie er wel tegen op zeg! Doet het pijn? Ik wil het op mijn werk echt niet vertellen. Ik zal kijken of ik dat voor elkaar krijg. Ik heb het verder ook niemand verteld, en heb niet zo'n goede band met mijn leidinggevende. Bedankt voor de reacties alvast!
Hoi Holadiee, Als eerste wens ik je alvast heel veel succes ! Ik zal je een beetje mijn ervaring in het kort vertellen.. Ik heb de eerste ronde clomid 50 mg geslikt vanaf de 3e dag van mijn menstruatie tot aan de 7e.. op de 12e dag moest ik voor eerste keer voor een echo ( follikelmeting ) of de eitjes en je baarmoederslijmvlies al gegroeid zijn, Daarna moest ik na 4 dagen terug komen voor weer een fm. daarna na 3 dagen opnieuw.. en uiteindelijk na 2 dagen nog een keer. De keren dat je naar het ziekenhuis moet.. is overigens ook afhankelijk van hoe snel je eitjes en je baarmoederslijmvlies groeit. dat kan dus ook per maand verschillen ! Ik moest ook in het weekend langskomen, maar dat verschilt per ziekenhuis. Ik ga deze volgende ronde hormonen spuiten en dan moet ik al vanaf de 8e dag komen.. i.p.v. de 12e dag. Na die 4 metingen.. krijgen sommige vrouwen die doormiddel van hormonen een IUI ondergaan.. een injectie toegediend om de eisprong te regelen. ik kreeg hiervoor Pregnyl, dit is een zeurderige prik die lang blijft voelen als een blauw plek. Dan (meestal) een dag erna of met een dag ertussen.. krijg je je IUI .. dan moet je man of vriend.. zijn zaad inleveren dat zaad wordt bewerkt.. in het lab. na een half uur 3 kwartier konden wij het weer ophalen.. zat in een spuit die moesten we warm houden op ons lichaam. En dan krijg je je inseminatie.. ik vond het voelen als een uitstrijkje.. niet pijnlijk maar ook niet prettig. ik moest een kwartiertje blijven liggen.. je kan eventueel buikpijn krijgen maar dat ging bij mij snel over. Ohja de duur van een follikel meting duurde bij mij 10 a 15 minuten, is natuurlijk per ziekenhuis verschillend. ook hoe lang je moet wachten in de wachtkamer. Heel erg veel succes !!! , Je kan ook zeggen dat je voor een persoonlijke medische reden naar het ziekenhuis steeds moet. ik snap dat je het op je werk liever niet wilt vertellen.