Hallo Even een kleine voorstelling. We hebben 4 kindjes, allemaal geboren via keizersnede. Tijdens de 4de ks ben in gesteriliseerd, het leek toen de beste keuze. Maar nu is het verlangen naar een 5de enorm groot, ook bij mijn man. En willen we er toch nog voor gaan, maar dit zal dan via IVF moeten gebeuren. We hebben groen licht van de gyn, maar tis enkel nog de stap zetten om een afspraak te maken. Ik merk wel dat het me wat tegenhoudt. Ik weet niet wat ik moet verwachten. Er zijn wel wat dingen die ik me afvraag. * zijn er wachtlijsten? (mijn gyn doet het zelf) * wat zijn de kosten in België? * is het pijnlijk? * kan ik na een pick up gewoon verder of moet ik dan rusten? * gebeurd de pick up in een roesje in België? * is de TP pijnlijk? * hoe gaat het met de medicatie, extra hormonen, ondervind je daar veel last van? * andere dingen waar ik aan moet denken of waar ik rekening mee moet houden? bedankt!
Wat leuk en wat spannend om toch voor een vijfde te gaan! Wij zijn bezig voor een derde en dit is echt een luxe-positie. Veel vrouwen hier zijn al blij met 1 kindje... Wat betreft je vragen: Een wachtlijst is per ziekenhuis verschillend. Ik loop zelf in Utrecht en daar zijn geen wachtlijsten. Ervaring met België heb ik niet, dus daar kan ik je niet mee helpen. Pijnlijk? De 1 zal volmondig 'ja' roepen, de ander zal zeggen dat het meevalt. Voor mezelf: het zal m'n hobby niet worden, maar echt pijnlijk vond ik het ook niet. Het is wel aan te raden om de dag van de punctie wat rustiger aan te doen. Verder stelt het weinig voor vond ik zelf (er dus even vanuit gaan dat er geen complicaties zijn als overstimulatie oid). De terugplaatsing voel je niets van, het is binnen vijf minuten gepiept. Dit ook weer onder voorbehoud, want sommige vrouwen vinden het plaatsen van een eendebek al pijnlijk, dus als jij dat ook vindt, ja dan voel je natuurlijk wel wat Van de hormonen had ik weinig last. Het spuiten ging me ook goed af. Ik had alleen de eerste paar dagen fsh spuiten wel hoofdpijn heb gehad. Verder krijg je, als je richting eisprong gaat, een wat 'vol' gevoel van binnen, maar pijnlijk vond ik dat niet. Ik vond de hele ivf procedure heel goed te doen. Ik zou tegen geen enkel onderdeel opzien als we weer een verse poging zouden moeten beginnen (nu nog twee cryo's in de vriezer). Heel veel sterkte! Ik vond het wachten en geduld hebben het zwaarst! Hopelijk komt jullie droom uit
Dank je wel! Ik vond mijn ks ook niet pijnlijk, liep de dag zelf ook al terug rond. Ok het voelt niet fijn maar ik kon er best goed mee om dus ik denk qua pijn dat ik wel wat kan hebben. Succes jij nog!
Wij hebben icsi en dat is eigenlijk hetzelfde als ivf behalve in het laboratorium. Wij gaan onze 4e poging in maar daar van zijn de 1e 2 afgebroken net voor punctie aangezien ik de 1e keer overstimulatie had en 2e keer maar 1 eitje. Laatste keer waren er 6 aangeprikt en maar 2 eitjes gevonden en 1 bevruchting maar niet zwanger. Zelf vind ik het wel te doen ben positief en sterk maar die hormonen kunnen zeker tegen vallen, veel hoofdpijn heb ik elke keer , last van mn buik wanneer eitjes groeien.. Punctie zelf vond ik vreselijk terwijl ik wel morfine had maar heb het er zeker nog keer voor over. Terug plaatsing stelde niks voor. Maar al met al dat wachten steeds dat is frusterend. Maar we gaan voor de 4de poging weer! Over België weet ik niks maar dit is mijn ervaring. Succes !!!
Er is al veel informatie gegeven, dus ik ga er verder niets aan toevoegen. Enkel ben ik als Nederlander in België in behandeling geweest. Dus ik kan je wel deze informatie nog geven: De kosten per poging kwamen neer op omstreeks 6000,- inclusief het roesje dat gebruikt wordt tijdens de punctie. Dit werd door mijn zorgverzekeraar vergoed, ik weet niet hoe dit in België zit maar dat is altijd na te vragen natuurlijk. Ik raad je aan voor het roesje te kiezen wanneer mogelijk. Je merkt dan zelf helemaal niets van de punctie. Als je 'wakker' wordt - je slaapt immers niet echt - (10 minuten na de behandeling) dan merk je dat je een soort menstruatiepijn hebt, en dat is dan alles. Ik ben die dag wel gewoon thuis geweest. Als het goed gaat, kan je de volgende dag weer gaan werken. Ik kreeg een lichte overstimulatie, wat met rust en veel water drinken over ging.
oh dank je wel! die roesjes ken ik, heb ik al gehad bij een darmonderzoek is indd eigenlijk best wel fijn. Beter dan bang worden van de pijn denk ik dan. Ik werk thuis als onthaalmoeder en heb maar 1 kindje in de opvang, dus op zich moet dat allemaal wel goed te regelen zijn. Ik ga het indd eens navragen aan onze ziekteverzekeraar wat er in het pakket zit en wat niet. Heel erg bedankt!
Ik ben ook als nederlandse bezig het ZOL in Genk. De kosten gaan bij mij rechtstreeks via de verzekering, ik heb alleen eerst toestemming moeten vragen. De punctie (pick up) is in Genk standaard onder narcose, ook betaald door de verzekering. Alleen op de dag zelf een beetje irritant gevoel maar niet echt pijn. De tp voel je niks van. Ik ben overigens heel content met de manier waarop ze in het ZOL met je omgaan, echt super!! Ik zit nu in mijn ww na ivf. Als je nog vragen hebt dan stel ze gerust! In nederland heb ik steeds decapeptyl en gonal f moeten spuiten, in genk kreeg ik menopur, de bijwerkingen verschillen bij iedereen anders, ik heb weinig last gehad. Er was bij het ZOL ook geen wachttijd, eerst een afspraak gehad voor de intake en daarna in de volgende cyclus kunnen beginnen. Groetjes
Super, dank je wel Nic! heel veel succes!! Ik had ook gehoord over ivf in eigen cyclus. Dus dan maar met 1 eitje. Dat maakt volgens mij de kans dan wel weer een stuk kleiner niet? Als dat niet bevrucht geraakt of niet genoeg deelt dan is die kans al voorbij lijkt me dan? Of lukt dat altijd? En gebeurd er dan nog iets mee voor de TP?
Ivf in de eigen cyclus heb ik nog nooit van gehoord, en ik draai al heel lang mee in de mmm, maar oke- dat kan ook aan mij liggen. Als je het mij vraagt is juist het doel van de ivf zoveel mogelijk eitjes op te wekken. 1 eitje verkleint de kans wel enorm, ik geloof dat je niet eens een punctie krijgt bij 1 eitje, omdat de kans dan te klein is. Ik had deze ronde 5 eitjes, 2 daarvan hebben zich op natuurlijke wijze bevrucht en 1 is via icsi bevrucht, 2 hebben ze afgelopen vrijdag teruggeplaatst, 1 is ingevroren. Wanneer je een bepaald aantal eitjes hebt wil dat echt niet zeggen dat er evenveel bevruchtingen zijn. Het aantal eitjes en de kwaliteit daarvan en dus het aantal bevruchtingen is ook leeftijdsgevoelig, ik ben 41 dus mijn kaarten liggen een stuk slechter dan bij iemand die 30 is...
In nederland doen ze dat geloof ik alleen in groningen. Enkel geschikt als je van jezelf een mooie cyclus hebt. Voordeel: veel minder belastend dan een gestimuleerde ivf. Bovendien gelden 6 ivf-en in eigen cyclus voor 1 gestimuleerde ivf. Theoretisch worden er dan 18 vergoed door de verzekering ipv 3. Nadeel is idd dat als de bevruchting niet lukt (of de punctie), dat het dan een verloren maand is. Maar... Dat heb je in een natuurlijke situatie ook, alleen weet je het dan niet. Geen idee welke ziekenhuizen in belgie dit doen.
Ik heb hier ook naar gevraagd bij ons ziekenhuis. In nederland doen ze dit enkel en alleen in groningen. Wij hebben dus gewone ivf gedaan in het l u m c, in leiden. Tot nu toe bevalt het prima, alles goed te doen, punctie niet al te pijnlijk, wel 13 eitjes, geen last van bijwerkingen. Helaas nog niet veel resultaat gehad, zijn nu bezig aan cryo poging 2 van onze eerste ivf. Laatste cryo ook, spannend! Heeeeeel veel succes alvast.