Overwegen zaaddonor na mislukte ICSI

Discussie in 'Donorschap' gestart door Mercurius, 30 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Mijn partner is vermindert vruchtbaar. Om die reden hebben wij 2 ICSI behandelingen gedaan. Helaas is hier geen zwangerschap uit gekomen. Ik ervaar deze behandelingen als heel zwaar en we zien daarom een 3e behandeling niet zitten. Toch zou ik heel graag een gezin willen en speel nu met de gedachte om het te proberen met een donor.

    Ik vroeg mij af of hier meer dames in deze situatie zitten? We hebben nog niet geïnformeerd bij een kliniek, maar we lezen wel op meerdere sites dat je eerst een gesprek krijgt met een maatschappelijk werker of psycholoog. Kan iemand mij misschien vertellen welke criteria er gesteld worden als je zwanger wil worden met behulp van een donor? Ik ben wel benieuwd of we daar kans op maken.

    We zijn nog aan het overwegen en hebben dus nog geen stappen gezet naar een kliniek. Voor nu vinden we het ook nog lastig voor te stellen dat je dan zwanger raakt van iemand anders dan je partner. Ik ben heel benieuwd hoe anderen dit ervaren. Ik kan mij voorstellen als je eenmaal een kindje hebt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt welke genen het heeft.
     
  2. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Valt inderdaad niet mee allemaal.

    Bij ons werd er eerst gesproken over een TESE, maar uiteindelijk konden we toch ICSI doen zonder TESE. Dat heeft in drie pogingen helaas tot weinig bevruchtingen geleid en eigenlijk maar tot één fatsoenlijke terugplaatsing. We zijn voor een second opinion naar Gent geweest tussen ICSI 2 en 3, maar ook daar konden ze niet veel voor ons doen.
    Ik heb lang gezegd dat ik alleen kindje wilde dat biologisch van ons beiden was en anders helemaal niet.
    Maar dat was toen we nog in het hele traject bezig waren en er een kans (hoe klein ook) was dat het wel ging lukken. Tot we ook dat hebben afgesloten en een donor wel een serieuze optie werd. Mijn vriend was al eerder dan ik op dat punt aanbeland.

    We hebben toen een afspraak gehad met een maatschappelijk werker/psycholoog in het ziekenhuis, eigenlijk vooral om ons te oriënteren en ons te laten informeren. Voor haar gold het vervolgens meteen als intake, dus konden we meteen door. Scheelt denk ik wel dat we het donortraject in hetzelfde ziekenhuis zijn gaan doen als waar we ook de ICSI’s hebben gedaan. Maar dat gesprek was geen “toelatingstest” in mijn beleving, maar vooral om bewust te zijn of worden van de stap die je eventueel gaat zetten.

    En nu ouders van een eigenwijze kleuter.

    Als je nog vragen hebt, mag je ook een pb sturen.
     
  3. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    #3 Mercurius, 30 okt 2021
    Laatst bewerkt: 30 okt 2021
    Bedankt voor je berichtje. Bij ons was er geen sprake van TESE o.i.d. we hebben wel 2 ICSI behandelingen gedaan waaruit ook weinig goede embryo's kwamen (vaak wel veel bevruchtingen maar stopte altijd met delen voor dag 5). 1e keer 1 matig embryo en de 2e keer 2 embryo's, maar verder geen resultaat. Had de 2e keer wel overstimulatie en veel eicellen, maar verder weinig resultaat. Die behandeling was voor mij wel echt de druppel. Ik ben zo beroerd geweest. En ik zie het dus echt niet zitten om nog een behandeling te doen voor een heel kleine kans met maar weer 1 embryo. De artsen weten niet waarom het niet lukt of waarom er weinig embryo's zijn. Dus het is een kwestie van hetzelfde trucje herhalen, maar ik heb echt het gevoel dat het gewoon geen zin heeft.

    Met mijn vruchtbaarheid is overig niks mis. En nu na 4 jaar hopen en behandelingen lijkt het mij dat de kans een stuk groter is op succes met goed zaad van een donor. Het is natuurlijk niet gezegd dat dat wel lukt, maar ik zie er toch een goede optie in.

    Ik heb er natuurlijk wel al over gelezen en het is heel wat, maar beter een donor dan helemaal geen kinderen. Mag ik vragen na hoeveel pogingen met donor jij zwanger was?
     
  4. Spookje

    Spookje Actief lid

    23 jul 2013
    343
    19
    18
    Vrouw
    Midden van het land
    Dat blijft ook het frustrerende van zo’n traject. Veel blijft onbekend of onverklaarbaar. En hoe lang ga je daar mee door.

    Ik had op zich voldoende eicellen, maar ook PCOS en een onregelmatige cyclus. Maar dat was met een beetje Clomid opgelost. En toen was het bij de eerste poging iui-d raak… Heel bizar. Niet te begrijpen of te geloven na alles wat er aan vooraf was gegaan.
     
  5. Happyhope

    Happyhope Fanatiek lid

    15 sep 2018
    1.516
    671
    113
    Vrouw
    hierzo! :)

    Wij hebben na meerdere jaren ICSI PGD besloten verder te gaan met een donor. Eerste IUI poging meteen raak.

    Bij ons speelde naast de (zeer) verminderde vruchtbaarheid ook een ernstige erfelijke ziekte van mijn man een rol. Hebben heel, heel veel gesprekken samen gehad. Ook met familie en vrienden gesprekken gevoerd, met maatschappelijk werk meerdere gesprekken en georiënteerd op alternatieven (zoals het buitenland). Toen we na 3 jaar de zoveelste tegenslag kregen had mijn man de knoop doorgehakt en heeft hij de keuze gemaakt om voor een donor te gaan. Daar was ik zelf erg ‘blij’ mee, omdat het hiermee niet van mij uit kwam, maar juist van hem.
    Het werd mentaal te zwaar om door te gaan met het ICSI traject.
    Mijn man wordt 100% de papa van dit kindje, daar veranderen genen niks aan. Wel is het aan ons om eerlijk en open te zijn richting ons kindje, zodat ze weet wat haar genetische achtergrond is en hier geen last van zal krijgen op een latere leeftijd.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Het kan ook een combinatie zijn hè dat jouw eicellen ook niet goed genoeg zijn en dat samen met het mogelijk verminderde zaad je daardoor weinig bevruchtingen hebt of ze niet door groeien.
    Je zegt namelijk dat jij genoeg vruchtbaar bent, heb je dan kinderen van een andere partner? Wellicht toch ook handig anders om eens naar de eicel kwaliteit nog te kijken anders verspil je misschien ook nog eens een kans met donorzaad?

    heel veel sterkte in ieder geval!
     
  7. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    Een poging met donorzaad doen / IUI met donorzaad is veeeel minder intensief dan bezig gaan met eiceldonor, zeker ook omdat zaad nou eenmaal makkelijker te verkrijgen is. Dus ik zou dat juist eerst proberen, of een cyclus waarbij de helft van de eicellen met donorzaad wordt bevrucht en de helft met zaad van eigen partner. Maar dan moet je juist weer IVF doen en dat wil TO niet.
     
  8. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Hoe zou onderzocht moeten worden of mijn eicellen goed zijn? Tot nog toe zijn de artsen altijd heel positief geweest over de resultaten aan mijn kant. Ik heb ook nooit tijdens de ICSI behandelingen gehoord dat mijn eicellen niet goed waren. Ik ben ook nog relatief jong. Ik heb ook voor die ICSI behandelingen echo's en een HSG gehad en alles is bij mij prima. Ook hormoon waarden waren goed.

    Verder wil ik eigenlijk nog zo min mogelijk dokteren en om die reden overweeg ik het te proberen met een donor.
     
  9. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Je zegt bijv dat je heel makkelijk te stimuleren bent soms kan dat wijzen op pcos, dan heb je wel heel veel eicellen maar zijn ze vaak van slechte kwaliteit. Als je dan bijv wat in je schema zou veranderen dan zouden ze bijv beter van kwaliteit kunnen zijn. Ze zeggen eigenlijk zo rond de 10 bij punctie is optimaal en meer dan gaat de eicelkwaliteit achteruit.
    Soms bepalen ze niet alle hormoonwaardes, dus daar zou je nog naar kunnen kijken. En helaas leeftijd zegt niet altijd wat over de kwaliteit.


    maar het is toch ook heel belastend om weer een traject in te gaan middels iui en daarin teleurstellingen te krijgen. Elk traject weegt zwaar en ik zelf zou dan wel willen weten of dat traject de juiste keuze is voordat er weer allerlei teleurstellingen komen.
     
  10. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    Hier ervaring met slechte eicelkwaliteit en bij mij was dat gewoon 100 procent zichtbaar in het lab. Er is geen manier om het verder te onderzoeken naast idd hormoon waardes en evt lab beeld. Als dat goed is bij TO zie ik ook geen enkele aanleiding én misschien wel belangrijker, geen enkele manier, om daar achter te komen.
     
  11. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Ja precies. Ik heb ook meerdere keren in het ziekenhuis gevraagd of er iets mis is bij mij en nooit iets opmerkelijks gehoord. Altijd dat alles er prima uit zag.
     
  12. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Ik zeg niet dat ik heel makkelijk te stimuleren ben, maar reageerde gewoon goed op de behandeling. Ik heb ook geen pcos.
     
  13. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.778
    5.545
    113
    Vrouw
    Helaas kunen ze eicelkwaliteit niet onderzoeken. Wij hebben ruim 4 jaar lang in de MMM gezeten en 7 ICSI behandelingen ondergaan. Dit i.v.m. te weinig zaad man.... dachten we. Bij mij was alles steeds goed, perfect zelfs. Had de meest prachtige waardes en uitslagen. Zo'n beetje alles wat er te onderzoeken is en valt in zowel Nederland, als Belgie, als Duitsland en zelfs Spanje hebben wij gedaan. Alles is uitgesloten en dus kwam toch de boodschap dat het dan toch aan de eicelkwaliteit zou liggen. Wij zijn dus wel overgestapt op eiceldonatie en inmiddels 32 weken zwanger van de 1e terugplaatsing. Achteraf gezien ligt het dus zeker wel aan mijn eicelkwaliteit (ook altijd goede resultaten bij ICSI qua aantallen, maar weinig over op dag 5 en 2 missed abortions en 2 vroege miskramen).

    Weet niet of je ervoor openstaan maar zou echt adviseren wat extra onderzoeken te doen als NK cellen, Plasma cellen, receptIVFty test. Hier kan je ook nog veel informatie uithalen.
     
  14. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Zoals ik al zei willen wij niet meer dokteren, het valt ons te zwaar. Ik wil graag proberen met een donor en dan zien we wel of dat slaagt. Ook daar ga ik niet zover om IVF of ICSI te doen, alleen inseminaties.
     
  15. thousandoaks

    thousandoaks Actief lid

    15 feb 2019
    239
    261
    63
    En al die onderzoeken zijn veel nuttiger voor mensen die goede embryo’s hebben die niet blijven zitten. Zoals TO aangeeft is dat niet het geval, want de embryo’s zijn niet goed.
     
  16. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.778
    5.545
    113
    Vrouw
    Oke heel veel succes!
     
  17. Mercurius

    Mercurius Actief lid

    23 jun 2020
    206
    88
    28
    Vrouw
    Bedankt!
     

Deel Deze Pagina