Graag jullie ervaring en steun

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by panda86, Nov 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,459
    246
    63
    Hallo,

Ik heb even getwijfeld of ik een eigen topic ging aanmaken maar doe het toch hopelijk help het me.

Ik heb een een aantal weken geleden een HSG onderzoek gehad. Alles zag er goed uit eileiders waren goed doorgankelijk. Helaas was de restfoto niet goed, deze was dubieus en daarom krijg ik een kijkoperatie. Er is een mogelijkheid dat ik last heb van verklevingen, maar hoe en waar is niet duidelijk.

Op 30 november is het dan zover. Ik zie heeel erg tegen de kijkoperatie op. Ik heb een niet al te fijne ervaring met infuus en ben nog nooit onder narcose geweest. Ik heb begrepen van de fertiliteitsarts dat je last kan krijgen van je schouders door het gas wat ze in je buik blazen maar dat dit de volgende dag over is. Over het hersteld is gezegd dat je de volgende dag alles weer kunt doen en dan nergens meer last van hebt. Nu heb ik enkele ervaringen van anderen gelezen, en las dat de meeste er toch wel langer last van hebben. Zijn er dames die de volgende dag nergens meer last van hadden?

Ook vraag ik me af of jullie last hebben gehad van de luchtpijp. Zijn er nog meer dames die er ook zo erg tegen op zagen? Viel het jullie mee of tegen? Ik ben nu al druk aan het aftellen. Graag hoor ik jullie ervaringen en misschien wat support:)

2. marlida

marlida Actief lid

Nov 14, 2011
    154
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Panda,

Ik zag ook ontzettend op tegen de kijkoperatie. Zo erg zelfs dat ik in het ziekenhuis op de ochtend van de operatie mijn jas weer aantrok en weer naar huis wilde gaan. Vond het helemaal niks om onder narcose te moeten en een operatie te ondergaan terwijl ik niet ziek was.

Ik werd pas rustig toen ik het eerste pilletje kreeg (soort slaappil), daar werd ik heel relaxed en beetje dronken van. Dat helpt echt! Daarna ben je er niet meer helemaal bij en laat je alles gewoon gebeuren.

Na de operatie was ik alleen misselijk van de narcose. Ik kan me niet herinneren dat ik last van mijn luchtpijp had. Ik was de volgende dag nog niet up and running, had wel last van mijn buik en heb nog even lekker dagje op de bank gehangen. De dag daarna ging het eigenlijk wel weer.

Het valt echt reuze mee. Qua pijn moet je je echt niet druk maken, ook dat is echt heel goed te doen. Misschien dat je een beetje last hebt hier en daar, maar dat is te verwaarlozen.

Heel veel succes en sterkte! En maak je niet druk, het komt echt wel goed!

Liefs Marlida

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Ik ben heel vaak geopereerd en ik heb nog nooit last van mijn keel of luchtpijp gehad.

Toevallig moet ik zelf half december ook een kijkoperatie ondergaan. Ik heb inderdaad ook gelezen dat je toch wel rekening moet houden met 2-3 weken hersteltijd. Dat je zeker de eerste week moeite hebt met lopen en last van je buik hebt. Gaan ze bij jou alleen kijken of ook iets weghalen? Bij mij worden de eierstokken en eileiders weg gehaald.

Voor de operatie kun je om iets rustgevends vragen. Voordat je onder narcose gaat krijg je eerst een spuitje in je hand en zuurstof toegediend (kapje wordt vaak voor je gezicht gehouden, je krijgt het niet op). Daarna de narcose ook via een spuitje in je hand. Ik kijk altijd naar één punt. Je voelt dat je wat draaierig wordt, je kunt het steeds minder goed scherp stellen. Van het wegvallen op zich merk je helemaal niets.

Sterkte & succes alvast!

4. Juudje1501

Juudje1501 Bekend lid

Aug 15, 2012
    652
    154
    43
    Female
    Leiderdorp
    Lieve panda86,

helaas heb ik niet een goede ervaring met mijn laptt/hysteroscopie. Dat kwam nm door de verpleegkundige bij de dagopname die behoorlijk wat fouten maakte. Mijn mazzel was dat ik behoorlijk in het medische wereldje bekend (door werk) ben en ik haar kon corrigeren!!
    Achteraf heb ik veel last gehad. Was erg onder de indruk van de narcose: ben er lang moe van geweest. Ook m'n buik bleef lang gevoelig. Helaas is 1 van de wondjes gaan ontsteken doordat de zelf oplosbare hechting niet oploste...
    Het is erg belangrijk om na de operatie voldoende rust te nemen!!
    Hoe iemand op een narcose reageert is lastig te zeggen, dat is per persoon en per narcose middel verschillend.
    Na operatie: wees niet kleinzerig! Laat je partner je helpen en voor je zorgen! Ga niet te snel weer rennen en vliegen in de waan van de dag!

Heel veel sterkte en ik duim voor je voor een goede operatie!

Liefs
    J.

5. AnGiEkEn

AnGiEkEn Actief lid

Mar 9, 2012
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag Panda,

Ik heb vorige week dinsdag mijn laparoscopie + hsg onderzoek gehad inéén en ben onder volledige narcose geweest. Bij mij was het ook mijn eerste operatie. Ik was ook heel nerveus. Ik heb niks last gehad van mijn buik, nu beginnen mijn wondjes te jeuken (aant genezen) en weldra mogen mijn draadjes eruit.
    Ik had geen buikpijn ofzo de dagen erna (mijn gyn zei dat de pijn zou lijken op menstruatiekrampen) heb wel tot een dagje erna bloed gevloeid.
    Ik had wel heel erg last van de narcose (misselijk erna) en veel last van het gas in de schouders en aan de longen. Het is alsof er iemand op je borstkas drukt met een grote houten plaat. Het is niet echt superpijnlijk maar wel vervelend. Het hielp als ik wat platlag. Maar de eerste dagen best rustig aandoen. De vrijdag kon ik al reeds wat huishoudelijke zaken doen. Vandaag ga ik gaan werken, dus eigenlijk wel vlug hersteld!
    Succes!

6. Pien15

Pien15 VIP lid

Oct 12, 2010
    5,789
    191
    63
    Reken maar op een week dat je nodig hebt om weer helemaal hersteld te zijn. Mijn ervaring is precies zo als die van Angieken.
    Na 1 dag werken kan niet hoor. Begrijp niet waarom je fertiliteitsarts dat gezegd heeft. Ik kreeg een folder mee waarin stond dat ik 2-3 dagen in elk geval maar beter niet kon gaan werken. En het gekke gevoel in je lijf/schouders vanwege het gas, hield bij mij wel een paar dagen aan. Werd langzaamaan minder.
    Het is allemaal niet verschrikkelijk pijnlijk ofzo, maar wel spannend, vervelend en vermoeiend. Na een weekje ben je er wel weer. Als je jezelf die tijd gunt, valt het vast allemaal mee! Heel veel succes!

7. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,459
    246
    63
    Bedankt voor jullie lieve woorden en reacties.

@Jippie Ze gaan alleen kijken. Ik krijg ook weer contrastvloeistof net zoals bij de hsg. Ze gaan misschien verklevingen weg halen als die er zijn en als dat kan maar dat hangt van een aantal dingen af. Jij ook heel veel succes met je operatie half december.

Ik krijg voor de operatie ook een soort van slaapmiddel. Ook heb ik gevraagd om een verdovend zalfje op de plek waar de infuus komt en dat is geen probleem. Ik ga er maar rekening mee houden dat ik niet de volgende dag alles weer kan doen. Kan ik het wel valt het mee, zo niet valt het ook niet tegen. Ik moet maar zien hoe het verder gaat verlopen wat ik dan wel en niet kan. Ik ga proberen met niet te druk te maken maar denk dat ik dat toch niet helemaal zal lukken. Jullie ervaringen hebben wel geholpen ik weet wat ik kan verwachten.

Ik vroeg me nog 1 ding af. Zit een spijkerbroek na de operatie wel fijn, i.v.m de wondjes?

8. marlida

marlida Actief lid

Nov 14, 2011
    154
    0
    0
    Amsterdam
    Ik zou lekker een joggingbroek meenemen, die spijkerbroek is ook lastig aan te trekken. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk! Sterkte!!

9. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

Feb 17, 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was ook wel zenuwachtig maar het viel me allemaal wel mee eigenlijk. Ze hebben een paar plekjes endometriose weggehaald en de rest goed bekeken. Ik was erna niet misselijk, alleen moe en wat last van m'n buik en de wondjes (een wondje bij m'n navel duurde wat lang, andere wondje bij mn schaambot was zo genezen). Ik zou zeker een weekje de tijd nemen om te herstellen hoor!
    Probeer niet teveel aan de nare dingen te denken en laat jezelf goed verwennen.

10. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,459
    246
    63
    @marlida dank je voor je advies. Ik ga een lekkere joggingbroek mee nemen.

@morgaine82 dank je voor je reactie. Fijn dat het allemaal viel. Ik hoop dat ik dat ook kan zeggen na die tijd. Ik ga er ook maar rekening mee houden dat ik een week herstel nodig heb. Ik ga het wel van dag tot dag bekijken en moet maar goed luisteren naar me lichaam en het rust gunnen als het nodig is. Ik krijg na die tijd uit voorzorg medicatie via het infuus tegen misselijkheid, hopen dat het zijn werk doet en daar gaan last van zal hebben.

11. bonita

bonita Fanatiek lid

Jul 22, 2010
    1,155
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een laparoscopie gehad en het viel me 1000% mee! Het enige waar ik last van heb gehad, is van vermoeidheid door de narcose. Ik ben toch wel een dag of 4 heel moe geweest. En ik heb de eerste week last gehad van pijn aan mijn wondjes. Maar voor de rest niks gevoeld van luchtpijp, misselijkheid en/of pijn door gas.

12. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,459
    246
    63
    Bedankt voor jullie reacties. Gisteren dus de kijkoperatie gehad. Ik kan niet echt zeggen dat het mee viel. Doe maar liever die hsg. Kreeg in het ziekenhuis ineens een behoorlijke pijn aanval in me in me rechter zij. Heb eerst via infuus paracetamol gekregen als dat niet had geholpen dan zou ik morfine krijgen maar mocht dan niet naar huis. Gelukkig was dat niet nodig. Heb behoorlijke last van het gas dus rustig liggen is enige optie. De wond bij me navel heb ik ook best wel last van en me buik is blauw en beurs. De wond bij me navel is ook groter geworden omdat het niet lukte. Uitslag was goed geen verklevingen daar ben ik wel heel blij mee. Hopelijk ben ik snel weer de oude dat liggen niks doen verveelt heel snel.

13. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hey panda,

Ik heb 16 okt dezelfde opratie gekregen, voor de 2e keer, ik vond de 2e keer beter vallen dan de eerste keer.
    Meer vanwege. Het toen er blanco ingaan.

Bij de 2 ronde was het gewoon duidelijker, ze gaan snijden, door alle spier en vetwefsel lagen, en dat voel je wel.
    Neem lekker je rust en laat je door je mannetje goed verwennen, vergeet niet dat een gescheurde spier er ook 6 weken overdoet te helen.
    De spieren die ze hebben gesneden hechten ze niet, die moeten zelf helen.
    Neem echt even goed 2 weken rust, laat je huishouden en zware dingen even liggen ben je er zeker sneller boven op.

Deze 2e ronde zijn er bij mij nu3 sneetjes gemaakt en zelfs 3 verklevingen weggehaald, en door de rust en hulp van ml enmoeders was ik er echt veeeel veel sneller boven op.

Die gas kost ff, misschien een rare tip, drink cola of zo, daar ga ik van boeren en komt het er via de longen sneller uit?

Sterkte meissie!

14. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,459
    246
    63

Dank je voor je lieve woorden. Ik ga lekker naar me lichaam luisteren en vooral niet voor zeren.eigenlijk is dit niks voor mij maar het moet maar ff. De dag duurt best lang zo. Hoe Lang duurde het bij jou dat het gas eruit was? Ik hoop dat ik me maandag wel alleen ga redden vl moet dan weer werken.

Ik zie in je handtekening dat ook al het nodige hebt door gemaakt petje af. Maandag heb je de tp? Ik ga heel hard voor je duimen het is je gegund.

15. llkh1984

llkh1984 Fanatiek lid

Sep 4, 2012
    1,417
    1
    0
    NULL
    Den Haag
    Hi,

Ik ben op een dinsdag geopereerden heb 3 dagen hulp van me moeder, en het weekend van ml gehad. 5 in totaal
    Zorg dat je maandag een backup heb, een buurvrouw of zo die je ff kan helpen als het je te veel word.
    Probeer ook zoveel mogelijk als je alleen bent op 1 etage te blijven, traplopen scheeld in de energie, en ik ben er bijna van afgevallen omdat ik teveel wilde, gelukkig stond me moeder achter me:p.

Heb vooral lak aan het huishouden en groter zware bewegingen.
    Een doekje ergens overheen is vanaf volgend weekend prima, alleen ga nuniet de badkamer volledig soppen.

Dat rustig aan en niets doen is ook niet mijn sterkste kant, alleen je hebt er veel veel baat bij het wel te doen. Ga ook nog ff niet alleen boodschapen doen ofzo, ook niet handig, ik had al het zwaars 1,5wk na de operatie in de auto gelaten, en was in de parkeergarage bijna omgegaan. Uiteindelijk heeft me buurvrouw me geholpen die ik daar weer tegen kwam.

Heel handig heh die fouten van een ander om van te leren.

Jij ook bedankt voor je lieve woorden, wij hebben er ook al. Het nodige opzitten. Hopelijk maandag een plakbeeb, nu eerst (weer) uitrusten, nu van de punctie en de vele follikels die me nog in de weg zitten:(.

Groetjes

Share This Page