Eiceldonatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door debq, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik ga, als alle testen goed zijn, een hele goede vriendin helpen met een (of meerdere waarschijnlijk) eitje. Zijn er nog meer mensen die dit hebben gedaan en hebben tips waar we aan moeten denken.
    We hebben het al over het wel of niet vertellen gehad, tegen het eventuele kindje en mijn eigen dochter.
    Over eventueel een zwangerschap afbreken.
    Over mogelijk nog een donatie.
    Over eitjes bevriezen.
    Over dat ik het echt niet als mijn eigen kind zie.
    Etc.

    Dus tips..?
     
  2. mamabri

    mamabri Niet meer actief

    geen tips, wel wil ik jullie ongelofelijk veel succes wensen! Erg lief dat je haar op deze manier wil helpen!
     
  3. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Geen tips, wilde alleen even zeggen dat ik het super van je vind dat je dit doet!
     
  4. springxsummer

    springxsummer Niet meer actief

    Wauw wat een mooi iets :) knap van je :)
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Lieve reacties van jullie! Ik sta er zelf alleen erg nuchter in, het zijn goede vrienden, ik (wij) hebben geen kinderwens meer (lees, ik zou voor geen goud meer zelf zwanger willen zijn, maar dat is een heel ander verhaal, haha) en ik zie het als iets kleins wat ik voor hen kan doen.
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn tip zou zijn om vooral van dat het iets kleins is, af te komen. Het is zowel als procedure (medisch) niet licht als mentaal voor, tijdens en na. Ik zou een professionelere route bewandelen voor informatie dan een algemeen openbaar forum.
     
  7. Ctje1987

    Ctje1987 Fanatiek lid

    29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat ontzettend lief van je! Ik wil je veel succes wensen!
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  8. Mama sinds 2009

    Mama sinds 2009 Fanatiek lid

    1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Ben het met Cygnet2 eens. Ogenschijnlijk lijkt het iets kleins....aan de andere kant is de nieuwe baby net zo veel deel van jou als jouw dochter nu is. Kan je daar mee leven? Ook in de toekomst?
     
  9. wensdroom

    wensdroom Fanatiek lid

    18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    wat geweldig dat je dit gaat doen. zelf hebben we een traject doorlopen betreft eiceldonatie. als je dingen wil weten kun je lid worden van Freya daar zitten zowel eiceldonoren op als wensouders. ook kun je daar veel andere info vinden over eiceldonatie.
    ik sluit me ook aan bij Cygnet2, zie het niet als iets kleins, want het is niet zo maar wat..nuchter is goed, maart toch bewandel de officiële route. maar dat zul je ook moeten, je krijgt ook als het goed is bij het ziekenhuis een psychologisch onderzoek om te kijken of je mentaal ook sterkt genoeg ervoor bent en weet waar je aan begint.en als t goed is krijgen de wensouders ook een psychologisch onderzoek. verder maak goede afspraken. en zelf zou ik voor openheid gaan. dus zowel kindje later en je dochter vertellen waarom je dit doet/hebt gedaan.
    zelf heb ik een dochter d.m.v. draagmoederschap en wij zijn erg open daarover. we willen dat onze dochter precies weet waarom draagmoeder dit heeft gedaan, dat ze zeer gewenst is en altijd met vragen bij een van ons ter recht kan. ik wil je iig heel veel succes wensen
     
  10. mamavanmenno200

    mamavanmenno200 Fanatiek lid

    16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    een neef van mijn man (en zijn vrouw) zijn via donor eitje mama en papa geworden deze zomer!
    in BE dacht ik doen ze aan kruisbevruchting... dit maakt dat eiceldonatie steeds volledig anoniem is (is wettelijk verplicht toch?)

    nu ja ik weet er het fijne niet volledig van, zij praten er in ieder geval heel open over... maar ik wil jullie in ieder geval veel succes wensen!
     
  11. videlsje

    videlsje Bekend lid

    21 dec 2011
    636
    0
    0
    dingetjes maken, naaien en wat frutselen
    brabant
    Ik ben er op dit moment ook mee bezig, ben al hormonen aan het spuiten voor de punctie. Vind het een super idee en sta er ook volledig achter. Bij mij dan niet om de reden die jij hebt maar dat is weer een ander verhaal.
    Maar ik ben het wel eens met de nuchterheid heb ik ook. En ik ben er ook wel mee eens met er goed ever nadenken, want jij zult het kindje in jou buurt zien opgroeien. Moet je werkelijk bedenken eicel donatie betekent dat jij totaal geen rechten en plichten meer hebt tegenover het kind.
    Verder heb ik niet echt tips je zult er zelf ook wel heel goed over nagedacht hebben anders doe je dit niet ff zomaar. Ik wens je verder wel veel succes want makkelijk is het punctietraject ook niet.
     
  12. nijntje1984

    nijntje1984 VIP lid

    15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Het is anoniem tenzij je iemand in je omgeving wil helpen. Ik heb er navraag voor gedaan, maar manlief zag het niet zitten dat ik dat wilde doen. Dus is het niet verder gegaan dan gewoon informeren. Maar in ons geval zou het dan ook anoniem zijn.

    Ik zou het ook heel goed met je partner bespreken. Want de behanding is toch niet niks. Heel mooi dat je dit wil doen!
     
  13. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Wat geweldig dat je dat gaat doen !!

    Eeen vriendin van me heeft het ook gedaan , allee dan in een kliniek in Belgie omdat ze dat in NL op dat moment nog niet op die manier deden . Ze wilde heel graag haar beste vriendin helpen , maar wilde niet dat ze straks haar "kindje" elke x zag rondhuppelen , en daarom zijn ze volgens mij naar brussel gegaan , mijn vriendin doneerde haar eicellen en vriendin kreeg dan een eicel van ook eeen anonieme donor ....... en dat kon alleen maar als ze dus op deze manier een eitje aanleverde ..
     
  14. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    dit bedoel ik ja !!
     
  15. 24Mandy24

    24Mandy24 Fanatiek lid

    23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Geen tips. Maar top dat je dit doet !
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Ik zal het 'klein' even toelichten. Ik bedoel daarmee dat ik weet dat ik een hele molen in moet van bloedonderzoeken, psychologische testen (is verplicht), hormonen moet spuiten etc. Maar, ik heb al een gezonde dochter waar ik super blij mee ben. Die vriendin weet al vanaf jonge leeftijd dat ze geen kinderen van haarzelf kan krijgen. Ze moet, ook als het wel lukt en zwanger is, veel controles blijven houden. Ook zijn er voor haar grotere gezondheidsrisico's. In vergelijking met haar vind ik het dus iets kleins wat ik voor hen kan doen.

    Verder willen we er voor de kinderen en directe omgeving geen geheim van maken. We hebben het er al wel uitgebreid over gehad wanneer we het er over zullen hebben, om het echt uit te leggen lijkt ons nu een geschikte leeftijd wanneer ze begrijpen of op school krijgen van een eitje en zaaltje. Over dat ik nu vaker naar het ziekenhuis zal moeten willen we tegen mijn dochter zeggen dat het is om die vriendin te helpen. Maar nog niet echt uit te leggen hoe en wat precies.
     
  17. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Knap dat je er nu zo nuchter over na kan denken , maar denk dat het wel anders zal zijn als dat kindje straks geboren is , is het denk ik wel anders ......
     
  18. wensdroom

    wensdroom Fanatiek lid

    18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    in België doen ze idd kruisbevruchting.maar in Nederland is het niet verplicht hoor dat eiceldonatie anoniem is.In Nederland zorg je zelf voor je donor en vaak is dit een bekende van je.

    In dat geval heb ik geen tips voor je , alleen dat ik hetzelfde had, wist van begin af aan dat ik geen eicellen heb. en als ik zwanger mocht worden ik vele controles moest. helaas lukte het bij ons niet omdat ik niet tegen de hormonen kon die ik moest gebruiken om het baarmoederslijmvlies goed te krijgen. en het baarmoederslijmvlies ook niet wilde groeien. en mijn hartprobleem weer terug kwam en ik erg ziek ervan werd. toen heeft de donor dus aangeboden draagmoeder te zijn. en zo is onze dochter geboren.
    bij ons is het alleen zo dat ik via Freya donor/draagmoeder heb leren kennen en zij niet in onze omgeving woont.

    Daar moet je misschien goed over na denken hoe je het vindt om als je vriendin wel in je buurt woont en of dan niet het gevoel hebt dat ze met jouw kindje loopt. maar denk dat dat bij de psychologische gesprekken wel aan bod komt en je er goed over na hebt gedacht. en je nuchterheid kan daar dan een voordeel zijn.

    en hebben jullie er ook over nagedacht als het niet zou lukken bij je vriendin hoe dan verder?

    verder wil ik je heel veel succes wensen en zeggen dat ik het echt geweldig vind dat je haar wil helpen op deze manier.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Daar hebben we het over gehad ja, ik wil wel vaker een donatie doen, mocht dat mogelijk zijn. Draagmoeder zou ik niet willen doen, maar dat willen ze zelf ook niet.

    Hoe het is om een eventueel kindje te zien is wel iets om over na te denken. Ik denk zelf dat het echt een heel groot verschil is dat het in mij niet echt een kindje is geweest. Met de opvoeding zullen ze ook echt wel dingen anders aanpakken dan dat ik zou doen, maar dat is alleen maar goed en ik wil me daar ook niet mee bemoeien. Tenminste, vriendinnen hebben het natuurlijk vaak over de eigen kinderen, maar niet anders als bij andere kinderen.
     
  20. Natasja84

    Natasja84 Fanatiek lid

    8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Wat ontzettend lief van je, dat je dit voor je vriendin wilt doen.
    Ik wil jullie heel veel succes wensen...!!
    In NL is anonieme ECD verboden. Het is dus alleen mogelijk met een bekende donor anders moet je uitwijken naar het buitenland. Zo heeft onze FA dit aan ons uitgelegd.
     

Deel Deze Pagina