Eiceldonatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door cd28, 2 sep 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw

    hoi!

    Dankjewel voor je mega snelle reactie.
    Nij Geertgen weigert echt, dat snap ik nog enigszins. Maar dat de zorgverzekering ook weigert snap ik dus echt niet. Alle handelingen blijven hetzelfde!
    Ik weet niet zo goed hoe ik nu verder moet?
     
  2. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw

    Nog even een vraagje.
    Heel plat gezien laat je dus het hele ecd gedeelte weg in de aanvraag naar de verzekering? Je vraagt dus gewoon een regulier ivf traject aan?
    en dat het eerste gedeelte van de poging persoon B in de stoel ligt, dan doet er dan verzekeringstechnisch niet toe?
     
  3. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    @frummelke86, ik zit nu ook bij Nij Geertgen en dat kan inderdaad echt niet meer. Jammer, want ik heb eigenlijk ook nog twee pogingen tegoed... Er zijn met zorgverzekeraars tegenwoordig landelijke afspraken gemaakt en de handelingen voor ECD hebben een andere code. Dus een kliniek zou gewoon frauderen als ze het toch declareren. Sowieso zijn donoren nooit meer anoniem maar worden ze geregistreerd, dus je komt er ook niet mee weg om de punctie als ivf onder jouw naam te declareren.
    Je krijgt wel fase 3 en 4, dus de labfase en terugplaatsing(en) en alle echo's die daarbij horen, vergoed. Maar de stimulatie en punctie, wat veruit het duurste is, dus niet.
    Zoek maar eens in de voorwaarden van je zorgverzekering, daar staat bij alle verzekeringen wel iets van dezelfde strekking in.
    En inderdaad, uiteindelijk ben je onder de streep goedkoper uit dan wanneer je toch nog je (nutteloze) ivf-pogingen op zou maken... Maar helaas heb ik beroepsmatig ook de ervaring dat verzekeraars er een totaal ander soort logica op nahouden!

    @yj81 en @spruitje80, dank voor jullie mooie verhalen! Bij een dergelijke ingrijpende beslissing is het alleen maar goed om al dit soort dingen goed te overwegen. En als je door omstandigheden toch min of meer veroordeeld bent tot anonimiteit is dat ook goed, als je de keuze maar weloverwogen maakt en het uiteindelijk later ook aan je kind kan uitleggen. Uiteindelijk vraagt geen enkel kind er zelf om om geboren te worden, dus het blijft hoe dan ook een egoïstische beslissing (en dat mag ook!).

    Ik ben een vorige week bij Nij Geertgen geweest voor de intake bij de psycholoog. De bedoeling was om aansluitend het proces met onze donor in gang te gaan zetten, maar ik merkte bij het gesprek dat ik toch nog niet helemaal klaar was om die stap nog te zetten. Meteen maar weer een nieuwe afspraak bij de psycholoog gemaakt. Moet zeggen dat het wel enorm helpt om met iemand met verstand van zaken te praten. Je denkt toch vaak in kringetjes, dus het is goed als iemand dat kan doorbreken en je helpt in te zien waar bepaalde twijfels vandaan komen. Dus dat kan ik iedereen aanraden die nog voor deze lastige keuze staat!
     
  4. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt helemaal. In 2014 deden ze het zo en vonden zij het van bijv het MCK (waren we eerst op intake) geweest belachelijk dat zij deel 1 (medicatie en follikelmetingen) en deel 2 (punctie) op het factuur zouden zetten op naam van de donor en deel 3 (bevruchting) en deel 4 (terugplaatsing) alleen op naam van de wensmoeder. Enige meerwerk wat ze (Z-H of kliniek) bij ecd heeft is dat de wensmoeder en de donor beiden gemonitoord moeten worden...
     
  5. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dat de donoren niet anoniem zijn staat hier los van: de registratie vindt plaats in andere systemen dan die de verzekeraars er op na houden.

    Misschien een rondje klinieken afbellen om te checken of er eentje is die wel het als een gewone ivf wil declareren?
     
  6. yj81

    yj81 Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    De meeste donorkinderen die weten dat zij donorkind zijn, zijn mensen waarbij het geheim is gehouden en het dus later hoorden(oa ikzelf)of mensen die uit de groep komen die het wel altijd wisten maar die zelf 2 moeders of een alleenstaande moeder hebben. Er zijn simpelweg amper donorkinderen die in een hetero-2 ouder gezin opgroeien en het altijd hebben geweten. Daar lees je dus ook weinig over.
     
  7. yj81

    yj81 Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Wat betreft de kosten van de eiceldonatie....degene voor wie ik gedoneerd heb heeft zo goed als alles vergoed gekregen de eerste keer onder de noemer ivf omdat ze zelf nog maar 2 ivf pogingen gehad hadden.De laatste keer,die met resultaat,moesten we helaas wel zelf betalen omdat ze door hun pogingen heen waren. De behandeling was in het MCK.
     
  8. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties dames. Misschien omdat het mezelf betreft en het daarom zo voelt maar ik vind het echt een dubbele straf. Iedereen heeft recht op 3 ivf behandelingen maar wanneer eigen eicellen niet gebruikt kunnen worden dan vervalt de vergoeding op dit recht voor een groot gedeelte.

    Ik ben inderdaad een rondje klinieken aan het bellen dus ik hoop dat daar nog iets uitkomt.

    Ook heb ik een klacht neergelegd bij het ministerie van volksgezondheid.
     
  9. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Mag ik vragen hoe lang dit is geleden?
     
  10. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Het is ook krom allemaal.
    Wij hebben de ecd ook helemaal zelf betaald, (waren allang door alle pogingen heen helaas)hadden nog mazzel dat destijds de gynaecoloog in Nederland alle Spaanse recepten uitschreef en afgelopen mei deed de huisarts het en heb nu een hoop hormonen nog liggen voor de komende poging . Dat scheelde echt een hoop, we waren al aan het kijken naar België daar zijn hormonen een stuk goedkoper dan hier.
    Maar kan me goed voorstellen dat je je dubbel gestraft voelt. Veel sterkte.
    Ben benieuwd of je feedback krijgt nav je ingediende klacht.
     
  11. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.961
    6.077
    113
    Happyland
    Destijds konden wij btw alle kosten (poging, reiskosten naar Spanje, verblijf daar) declareren bij de belastingdienst.
    Wij kregen toen een aanzienlijk bedrag (40% dacht ik) terug.
    Had begrepen dat dat het laatste jaar was dat je die kosten kon declareren. Maar las pas dat je dit nog steeds kunt doen, maar dat je te maken hebt met een enorme drempel.
    Misschien dat er dames hier zijn die hier meer over weten?
     
  12. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Jeetje dat is wel heel krom!
    Wij hadden het idee om in december de verzekering te wijzigen hiervoor maar als ik het zo lees is dit dus zinloos...

    @frummelke86 ben heel benieuwd of er nog een kliniek is die dit wel zo wil doen. Wil je het met ons delen?
     
  13. yj81

    yj81 Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Dit was in augustus vorig jaar. Alle rekeningen gingen naar hun (ik heb niks hiervan gezien en ook niks voor hoeven te schieten)en ze hebben zo goed als alles vergoed gekregen daar.
     
  14. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Je hebt groot gelijk! Eerlijk is het zeker niet. Ze behandelen het net als een facelift of borstvergroting!
    En ook ik ben heel benieuwd of je nog ergens een ander antwoord krijgt...
     
  15. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw
    Ja, de discussie is natuurlijk of het een luxe is onze kinderen te krijgen? En daarom de ecd niet wordt vergoed.

    Mocht ik zelf 3 nutteloze pogingen ondergaan dan wordt er klakkeloos uitbetaald.

    Mocht mijn zus zonder mij erbij te betrekken eicellen doneren bij de bank dan krijgt zij een vergoeding van 900 euro. Wij zijn juist goedkoper omdat die tussenstap niet genomen hoeft te worden. In belgie mogen we ook een paar onderzoeken overslaan aangezien onze genetische achtergrond hetzelfde blijft.
     
  16. frummelke86

    frummelke86 Fanatiek lid

    17 feb 2017
    1.984
    2.530
    113
    Vrouw

    Het MCK is dan vivaneo in Leiderdorp?
     
  17. yj81

    yj81 Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.183
    8
    38
    Friesland
    Klopt idd
     
  18. Kes

    Kes Actief lid

    1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Leuk dat hier al zoveel mensen geschreven hebben trouwens. Wij horen volgende week hoe ons traject eruit gaat zien. Misschien toch eerst naar Spanje om een en ander weer door te nemen alvorens we op de wachtlijst komen. De meesten van ons zullen dus ergens volgend jaar starten toch?
    Behalve @Zara75, voor jullie komt het dichtbij! Spannend!

    Wat betreft verzekering, dit is ook krom. Ik ben benieuwd of er een verzekering is die het wel vergoedt. Qua belastingteruggave dacht ik dat het nu afhankelijk van inkomen is. Hoe hoger je inkomen hoe hoger de drempel. We gaan de kosten goed bijhouden en dan volgend jaar maar zien of we iets terugkrijgen.
     
  19. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Er wordt inderdaad heel veel bepaald in de baarmoeder. Die beperkte invloed hebben we dan tenminste nog!
    Voor wie daar meer over wil lezen, is het boek Wij zijn ons brein van Dick Swaab ook een goede tip. Heeft mij wel doen beseffen dat de omstandigheden tijdens de zwangerschap toch ook een belangrijke invloed hebben op het kind, wat adoptie dan weer een minder aantrekkelijke optie maakt.
     

Deel Deze Pagina