Eiceldonatie

Discussie in 'Donorschap' gestart door cd28, 2 sep 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Sjoemelen is een vreemde bewoording voor deze kwestie. Wie vergoed de kosten die het Z-H voor mij zou maken als ik een nier zou afstaan aan m’n buurvrouw? Zou mijn buurvrouw dat ook zelf moeten betalen?

Het Z-H interesseert het niet of zij de eicellen uit mijn buik halen of uit de buik van m’n buurvrouw en ze bij mij terugplaatst. Het maakt een behandeling ook niet duurder voor de verzekering als een ecd behandeling gelijk wordt gesteld met gewoon ivf. Het is juist een achterbakse manier van de zorgverzekering om geld in de zak te houden. Recht op vergoeding van IVF stopt dus wanneer je gebruik maakt vd eicellen van je buurvrouw ipv je eigen eicellen. Terwijl dat toch echt medisch noodzakelijk is om een zwangerschap tot stand te brengen. Ik kan me niet voorstellen dat bij een niertransplantatie de ontvangende partij een rekening krijgt.

2. Kes

Kes Actief lid

1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Ja het is fijn te weten dat er toch invloed is. Ik heb veel over dat boek gehoord maar nog niet gelezen, ga er naar kijken!

@maartje84 aan die vergelijking zat ik zelf ook te denken. Kan me niet voorstellen dat je een nier afstaat en je dat vervolgens van je eigen risico zou moeten betalen.

3. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Jeetje ik heb echt nooit geweten dat eiceldonatie helemaal niet vergoed wordt. Ik dacht altijd dat dit wel gewoon onder IVF zou vallen.
    Wij wilden eerst van verzekering wisselen en dan volgend jaar verder gaan met het hele traject maar dat was dus achteraf niet nodig geweest. Al moet ik zeggen dat het best fijn is om een poosje niet hiermee bezig te zijn.

Net maar eens op de site van de belastingdienst gekeken is wat dan de medische drempel is. Misschien dat we dan daar nog iets terug kunnen krijgen. De onderzoeken die ik in DL heb laten doen mag ik tot op heden nog niet indienen bij de verzekering. Ik heb nog steeds geen goedkeuring, moest een brief aanleveren van het ziekenhuis. Kreeg daar ook weer een rekening van van bijna 20€

@frummelke86 heb je nog een kliniek kunnen vinden die het wel zo wil doen?

4. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Deze site doet het bij mij niet, bij jullie dan?

5. YasmijnN

YasmijnN Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.706
    444
    83
    Vrouw
    Kennis van mij wilde er ook een poging aan wagen op de site vorige week, maar toen lag hij er idd ook al uit.
    Zonde.

6. Jolandadjk

Jolandadjk Fanatiek lid

22 jun 2014
    1.679
    182
    63
    @frummelke86 : fijn dat je ook mee komt kletsen. Super fijn dat jouw zus wil doneren! Hoe is dat voor jou?
    En jeetje wat ontzettend frustrerend wat betreft de zorgverzekeraar. Wij zijn aanvullend verzekerd voor 4e en 5e poging, betalen een enorm bedrag per maand, dus als we dan een groot deel niet vergoed gaan krijgen, zullen we moeten overwegen om de overstap te maken naar een andere verzekering en de poging dus zelf te betalen. Maar wat zijn de regels in Nederland soms krom op dit vlak... Heb jij inmiddels al meer duidelijkheid? En al enig idee wanneer jullie zouden gaan starten?

@Equivoque : hoe is het inmiddels bij jou? Al een nieuw gesprek gehad bij de psycholoog?

@Kes : mooie artikelen! Echt wel fijn om te lezen.
    Spannend deze week voor jullie om te horen hoe het traject eruit gaat zien... Wij gaan inderdaad ergens volgend jaar starten.

@cd28 : wat ontzettend vervelend dat je nog steeds geen toestemming hebt van de verzekering voor de gemaakte kosten in DD.

7. Kes

Kes Actief lid

1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    @Jolandadjk ik heb weer even je verhaal doorgelezen, wat een lange en moeilijke weg hebben jullie al afgelegd zeg. Bij jullie is het dus de slechte kwaliteit van de eicellen, weten ze ook hoe dat komt? Want het staat dus los van vervroegde overgang? Is dat trouwens al een beetje geland. Ik kan me voorstellen dat het ook fijn is om eindelijk een oorzaak te weten, alleen is dit wel een definitieve nu er geen mogelijkheid meer is met eigen eicellen.
    En nu dus oriënteren op eiceldonatie. Jullie kijken dus nog of je een bekende wilt vragen of wellicht een oproep ergens willen doen?

Ben benieuwd inderdaad of we van te voren nog heen moeten. Aan de ene kant wel fijn om het nog eens door te nemen en face to face vragen te kunnen stellen en anderzijds wil ik gewoon graag zo snel mogelijk op de wachtlijst.

@Zara75 wat een leuke foto van jou en je dochter!

Hoe is het met de rest?

8. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Weten jullie dat ECD ook in Tsjechië kan? Kosten zijn stukje lager dan in bv België of Spanje en de mensen lijken meer op ons dan in Spanje.
    Las hier toevallig deze week een stukje over op internet. Vooral vanuit de UK schijnen ze hier naar toe te gaan. Wel ongekende donatie.

In Finland schijnt donatie altijd gekend te zijn.

9. Kes

Kes Actief lid

1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Ja en Rusland schijnen ook steeds meer mensen heen te gaan.
    Een geschikte donor is in Spanje ook geen probleem trouwens. Ik ben lang, blond en heb blauwe ogen en ook dan zijn er voldoende donoren die matchen. Het duurt alleen wat langer voor er een match is.

Overweeg je dit trouwens of was het ter info?

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Zoals je op m'n foto kunt zien, ik ben zelf (half) Spaanse en mijn dochter is blond. Terwijl je zou denken dat donker dominant is. Het zegt allemaal niks ..

Kes vindt dit leuk.
  11. Kes

Kes Actief lid

1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Nee inderdaad, ik maak me daar ook geen zorgen over. Als je om je heen kijkt naar andere gezinnen zie je soms wel gelijkenissen tussen ouder en kind en soms ook niet, dat zegt inderdaad niks.

12. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Het was ter info maar ik lees inmiddels alles waar het woord ECD in voor komt
    Ik hoop nog steeds dat we voor gekende donatie kunnen gaan.

13. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Hmm ik had er een smiley achter gezet bij mijn vorige post...

Het maakt mij ook niet veel uit hoor. Tenslotte krijgt het nog wel wat mee van mijn man dus er zal altijd iets terug te zien zijn.

14. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Zojuist ben ik gebeld door mijn verzekering. Wil dit toch even met jullie delen.

De IVF behandeling is afgewezen, logisch want dat gaat niet werken. De meneer aan de telefoon gaf aan dat ik de onderzoeken die nu gedaan zijn gewoon mag declareren aangezien dat los staat van de aanvraag voor IVF. Dit wist ik niet dus vandaar dat ik alles maar had laten liggen.

Maar in de brief die we gekregen hebben van Vivaneo DL staat dat ze IVF in combinatie met eiceldonatie adviseren. Ik mag nu dus een vergoeding aanvragen voor deze combi. Dit betekent dus dat eiceldonatie wel degelijk vergoed kan worden. Hij gaf aan dat dit bij niet contracteerde ziekenhuizen 75% is van het Nederlandse tarief en bij gecontracteerde ziekenhuizen 100%. De kosten van de donor moeten we zelf betalen.

Ik ben wel echt blij met dit bericht! Misschien dat jullie hier ook wat aan kunnen hebben, er zijn dus wel degelijk mogelijkheden.

Lucie78 en Zara75 vinden dit leuk.
  15. Kes

Kes Actief lid

1 jun 2017
    275
    138
    43
    Vrouw
    Wat goed!
    Begrijp ik het dan goed dat de hormonen en echo’s van de donor en de punctie voor jullie rekening komt maar dat de rest vergoed wordt? En in Nederland is er ook een traject bij een psycholoog toch? Dat zou dan ook vergoed worden? Zou fijn zijn!
    Ik neem aan dat een behandeling in Spanje niet vergoed wordt maar ik kan er eens een belletje tegen aan gooien:thumup:

Zijn jullie al bezig met het zoeken naar een donor trouwens?

16. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Kes, ja een behandeling in Spanje zou waarschijnlijk ook vergoed worden. Dan dus 75% van het NL tarief.
    De kosten voor de donor moet je altijd zelf betalen.

17. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Maar even nog wat anders.. ik heb altijd gedacht dat je alleen mag doneren als je geen kinderwens meer hebt. Gisteren las ik ergens dat je bij voorkeur geen kinderwens meer moet hebben. Dit zou betekenen dat je dus wel mag doneren ook al heb je een kinderwens. Weet 1 van jullie dit?

18. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    dag dames! Sorry, nog niet uitgebreid gelezen en gereageerd. Doe ik morgen even! Ik vind het wel een gezellig clubje hier dus ik kom morgen zeker uitgebreider terug

19. Equivoque

Equivoque Fanatiek lid

9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Hallo allemaal! Ik meld me ook weer even.
    Veel dames in de wachtstand, lees ik. Het is ook niet niks allemaal... het kost sowieso tijd om het allemaal te laten bezinken, laat staan als je nog geen donor hebt of je je nog aan het orienteren bent op het buitenland.

@Zara75, wat heb je een leuke dochter! Weet je al wanneer je je laatste cryo kunt ophalen?

@Kes, heb jij ook al wat meer duidelijkheid over het traject?

@frummelke86, wat mooi dat je zus voor jullie wil doneren! Hebben jullie ook al concrete stappen gezet of moet het eerst nog even landen?

@cd28, ik weet niet precies of die voltooide kinderwens een heel harde eis is. Ik denk dat het wel de voorkeur heeft, maar dat ze daar ook wel van kunnen afwijken als de mogelijke risico's goed besproken en begrepen zijn door de donor. Las ergens een artikel over eiceldonatie tussen vriendinnen, en daar had de donor na de donatie nog een tweede kindje gekregen. Dus denk dat het op zich wel kan. Maar ze willen de risico's voor de donor zoveel mogelijk beperken, wat natuurlijk ook logisch is. Maar vanwaar de vraag, heb je iemand op het oog die nog een kinderwens heeft...? (Ben verder helemáál niet nieuwsgierig hoor...)
    Voor wat betreft de verzekering: je krijgt dan inderdaad alleen fase 3 en 4 vergoed, dus lab en terugplaatsingen. Ik neem aan dat je dan nog niet al je vergoede ivf-pogingen gebruikt mag hebben, maar dat weet ik niet zeker. Het jammere is natuurlijk dat de kosten voor de donor veruit het duurst zijn, dus @Jolandadjk ik kan me goed voorstellen dat de vergoeding dan niet opweegt tegen de extra premie... daar zou je even goed aan moeten rekenen. De tarieven van de kliniek maken dan ook wel wat uit lijkt me, weet niet of Gent wat dat betreft duurder is dan Nl?

Vandaag weer bij het Geertgen geweest. De vorige keer was ik er nog niet klaar voor om het traject met onze schoonzus echt in gang te gaan zetten. Ik ben tussendoor nog een keer teruggeweest bij de psycholoog en dat heeft me wel geholpen. Natuurlijk blijven er altijd twijfels en zorgen, maar ik kan het nu beter loslaten en zoek er niet meer meteen iets achter. Ik heb er nu wel echt meer vertrouwen in, dus vandaag aangegeven dat we hiermee verder willen. Nu mag onze donor een afspraak maken, spannend... We tillen het sowieso nog wel over de feestdagen heen, maar in principe zouden we daarna dus snel kunnen starten!
    Voel mezelf heel stoer, nu even afwachten of ik geen koudwatervrees krijg ;)...
    In ieder geval kunnen we het voorlopig even loslaten, want we vertrekken over een paar daagjes op vakantie naar Azie. Heerlijk! Even tot rust komen en alleen met onzelf bezig zijn, dat hebben we na dit kl*tejaar ook wel verdiend...!

20. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Wat goed @Equivoque dat jullie gaan starten! Het is heel logisch dat je twijfels hebt maar ik weet zeker dat die over gaan als het straks lukt. Want dat het lukt daar gaan we natuurlijk vanuit!! Geniet eerst van je vakantie.

Ik heb VivaNeo in Leiderdorp een mailtje gestuurd om te horen hoe zij erin staan. Nergens, behalve in de brochure die ik dus gelezen heb, staat dat het een harde eis is. In het buitenland zijn de donoren toch ook heel vaak jongen mensen die nog geen gezin hebben?
    Of ik dan een donor heb weet ik niet. Ik ga me hier eerst eens verder in verdiepen. Oei, tijd vergeten ik moet weg... reageer later uitgebreider.

Deel Deze Pagina